سهم تعاون در تولید ناخالص داخلی کشور ۸ درصد است
سهم تعاون در تولید ناخالص داخلی کشور ۸ درصد است
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه تعاونی ها به دنبال رانت و امتیازات ویژه هم نیستند، گفت: سهم تعاون در تولید ناخالص داخلی ۸ درصد است.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از اتاق تعاون ایران، اسحاق جهانگیری در دیدار با تعاونگران اظهار داشت: اتاق تعاون با کمک دستگاه‌های ذیربط دیگر از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در جلسه‌های مشترک خود نسبت به برطرف کردن مشکلات موجود در مسیر فعالیت‌های اقتصادی تعاونی‌های فعال در کشور اقدامات لازم را به عمل بیاورند و با کمک سمن‌ها، تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و اتاق‌ها نقش اساسی خود را به عنوان مدافع بخش اقتصادی کشور فراهم کنند و حمایت و نقش فکری خود را داشته باشند.” سهم تعاون در تولید ناخالص داخلی کشور ۸ درصد است”

معاون اول ریاست جمهور با اشاره به سهم تولید ناخالص تعاون در کشور، تصریح کرد: سهم تولید ناخالص داخلی تعاون در کشور حدود ۷ تا ۸ درصد بوده که نسبت به سهم ناخالص تولید داخلی کشاورزی که حدود ۳ درصد درکشور است سهم قابل توجهی است که می‌تواند به خوبی گره گشای خیلی از مسائل و مشکلات اقتصادی که دامنگیر معیشت مردم شده است، باشد.

وی از بخش تعاون به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصاد کشور یاد کرد و گفت: بخش تعاون یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران و برخاسته از انقلاب اسلامی است که شهید بهشتی منادی آن در کشور بود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: تعاونی‌ها می‌توانند با کمک همدیگر یک جریان اقتصادی قدرتمندی را در کشور شکل بدهند زیراکه این مجموعه‌ها خیرخواه مردم و اقتصاد کشور هستند و کار اقتصادی خود را در چارچوب‌های اقتصادی کشور انجام می‌دهند و به دنبال رانت و امتیازات ویژه هم نیستند.

  • تولید ناخالص داخلی اسمی: به عنوان مثال در سال ۲۰۱۵، تولید ناخالص داخلی آمریکا برابر حدود ۱۸ تریلیون دلار بود. این عدد نشان‌دهنده‌ی میزان اسمی تولید ناخالص داخلی آمریکاست؛ زیرا این برآورد خام است و افزایش قیمت نیز در آن لحاظ شده است. در آمریکا، اداره‌ی تحلیل آمارهای اقتصادی (BEA)، هر سه ماه یکبار این برآورد را انجام می‌دهد و هر بار با دریافت داده‌های جدید آن را مورد بازنگری قرار می‌دهد.
  • تولید ناخالص داخلی واقعی: به منظور مقایسه‌ی سال به سال خروجی‌های اقتصادی، باید تأثیر تورم را از محاسبات خارج نمود. برای این کار، تولید ناخالص داخلی واقعی محاسبه می‌شود که در آن از شاخص ضمنی قیمت استفاده می‌شود. این شاخص نشان می‌دهد که قیمت‌ها نسبت به سال پایه چه مقدار تغییر کرده‌اند. با ضرب شاخص ضمنی قیمت در تولید ناخالص داخلی اسمی، تولید ناخالص داخلی واقعی به دست می‌آید. در این محاسبات ۳ نکته مد نظر قرار می‌گیرد:
  1. درآمد شرکت‌ها و افراد خارج از کشور در محاسبات وارد نمی‌شوند. در نتیجه تأثیر نرخ ارز و سیاست‌های تجاری از محاسبات حذف می‌شود.
  • منبع خبر : مهر