سهم فضا در تولید ناخالص افزایش می یابد
سهم فضا در تولید ناخالص افزایش می یابد

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه سهم اقتصاد فضا در تولید ناخالص دنیا بیش از پنج برابر خواهد شد، گفت: اولویت ما داشتن یک ماهواره سنجشی ملی و بومی است تا بتوانیم سهمی در این اقتصاد داشته باشیم. مرتضی براری با اشاره به اینکه اقتصاد فضا در ۱۰ سال گذشته رشد بیش از صددرصد داشته […]

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه سهم اقتصاد فضا در تولید ناخالص دنیا بیش از پنج برابر خواهد شد، گفت: اولویت ما داشتن یک ماهواره سنجشی ملی و بومی است تا بتوانیم سهمی در این اقتصاد داشته باشیم.

مرتضی براری با اشاره به اینکه اقتصاد فضا در ۱۰ سال گذشته رشد بیش از صددرصد داشته است و متوسط رشد اقتصاد فضا نسبت به متوسط اقتصاد دنیا بسیار بالاتر بوده است، تاکید کرد: هم اکنون فناوری فضایی و اقتصاد مرتبط با آن در GDP نقش آفرینی می کند. به نحوی که سهم فضا ۴۵ صدم درصد از تولید ناخالص دنیا است و این تکنولوژی در حال رشد است. پیش بینی می شود در آینده نزدیک تا چهار درصد و حتی هشت درصد از تولید ناخالص دنیا را بخش فضایی در اختیار بگیرد.

وی ادامه داد: هم اکنون ۷۵ درصد از اقتصاد فضا در دنیا در اختیار بخش خصوصی است و این در حالی است که در کشور ما بخش خصوصی در حوزه فضایی نقشی ندارد. بر این اساس برنامه ریزی برای این است که بخش خصوصی نیز در کشور ما در این حوزه سرمایه گذاری کند.

براری با تاکید بر اینکه کل اقتصاد دنیا و بازار بیگ دیتا از اطلاعات فضایی و داده های ماهواره ای بهره می برند، گفت: برای مثال اینترنت ماهواره ای با هدف گسترش اینترنت در کل دنیا از سوی امریکا ارائه شده است.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ما نیز باید بازار اقتصاد فضایی در کشورمان را در اولویت بگذاریم. به همین دلیل در اولویت ما داشتن یک ماهواره سنجشی ملی و نیز یک ماهواره بومی است که در اختیار خودمان باشد تا بتوانیم بازار خودمان را در اختیار بگیریم.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: برای مثال در صنعت هوایی نیز به دلیل داشتن هواپیما بازار این خدمات در اختیار و کنترل کشور قرار گرفته است و شاید زیرساخت های هوایی ما آنطور که باید کامل نباشد. در بخش فضا نیز ما علاوه بر ایجاد زیرساخت های فضایی باید ماهواره های تحت اختیار خودمان داشته باشیم تا بتوانیم در این بازار حرفی بزنیم.

وی گفت: یکی از مهمترین پارامترها در بخش فضا، بازار است و توسعه بدون مطالبه کاربرد و خدمات ایجاد نمی شود. این بخش هم اکنون در کشور ما حداقلی است و ما در حوزه فضایی تنها توانسته ایم زیرساخت ها را فراهم کنیم.

رئیس سازمان فضایی ایران تاکید کرد: برنامه ریزی این است که از ظرفیت ماهواره ها به عنوان زیرساخت های ارائه خدمات و سرویس دهی به مردم استفاده کنیم و بخش خصوصی برای کسب و کارهای این حوزه سرمایه گذاری کنند.