سهم موبایل و تبلت ایرانی زیر یک درصد بازار
سهم موبایل و تبلت ایرانی زیر یک درصد بازار
دیمو، جی‌ال‌ایکس، تاریانا، سیماران، ارد زنون و تارتب، تعداد از برندهای تبلت ایرانی هستند که احتمالا قرار است در کنار برندهای دیگری چون صاایران تا سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ درصد از نیاز بازار داخل به تبلت و تلفن همراه را تامین کنند؛ اما آیا تحقق این آمار امکان‌پذیر است؟

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد این هدف‌گذاری ۲۰ درصدی، هم در طرح کلان شبکه ملی اطلاعات مورد اشاره قرار گرفته است و هم محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونان او در چند ماه اخیر بارها آن را اعلام کرده‌اند.”سهم موبایل و تبلت ایرانی زیر یک درصد بازار

در آخرین مورد، ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری این وزارتخانه در جریان بازدید از یک کارخانه تولید تبلت در مراغه به همین موضوع اشاره کرد.
وارادات و قاچاق در بازار موبایل و تبلت
این هدف‌گذاری‌ها در حالی انجام شده که به گزارش ایسنا، در سال گذشته بیش از ۱۵ میلیون تلفن همراه از راه واردات به کشور وارد شده است.
به گفته امیر اسحاقی، دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل در سال جاری نیز میزان واردات تلفن همراه به کشور، تا ابتدای آذر ماه بیش از ۸ میلیون دستگاه بوده است.
به گزارش میزان، او تاکید کرده است که به دلیل اجرایی نشدن طرح رجیستری در مورد تبلت، میزان واردات آن مشخص نیست و ۷۰ درصد تبلت‌های موجود در بازار به صورت غیررسمی وارد کشور می‌شوند.
درستی: سهم برندهای ایرانی در بازار شاید به یک درصد هم نرسد و دولت باید قبل از چنین برنامه‌ریزی‌های مشخص کند که آیا توان تولید این میزان موبایل و تبلت در کشور وجود دارد یا خیر
سهم برندهای ایرانی ۱ درصد هم نیست
در همین رابطه، ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی، معتقد است اکنون تولیدکنندگان ایرانی سهمی از بازار موبایل و تبلت ندارند و تحقق آمار ۲۰ درصدی تا سال ۱۴۰۴، بسیار بعید است.
او به تجارت‌نیوز می‌گوید: سهم برندهای ایرانی در بازار شاید به یک درصد هم نرسد و دولت باید قبل از چنین برنامه‌ریزی‌های مشخص کند که آیا توان تولید این میزان موبایل و تبلت در کشور وجود دارد یا خیر.
به گفته نائب‌رئیس اتاق اصناف، چنین بحث‌هایی از ابتدای دهه ۱۳۷۰ در کشور وجود داشته است اما هیچ‌کدام از برندهایی که در سال‌های گذشته تلاش کردند به بازار ورود کنند، در عمل موفق نبوده‌اند.
هنوز برای تولید موبایل و تبلت زود است
درستی، می‌افزاید: تولیدکنندگان ایرانی، باید محصولات خود را بر اساس سلیقه و نیاز مصرف‌کننده تولید کنند چرا که در نهایت این خواست مشتری است که شرایط بازارر را رقم می‌زند.
نائب‌رئیس اتاق اصناف: اکنون موارد مهم‌تری در سبد محصولات اساسی خانوارها وجود دارد که باید به تولید آنها توجه شود و هنوز زود است که دولت بخواهد در مورد ساخت موبایل و تبلت در کشور تصمیم‌گیری کند
نائب‌رئیس اتاق اصناف ابراز امیدواری می‌کند، زمانی در سال‌های آینده شرایط تولید موبایل و تبلت در کشور شکل بگیرد؛ چرا که این موضوع مانع از خروج ارز از کشور می‌شود.
با وجود این، او معتقد است اکنون موارد مهم‌تری در سبد محصولات اساسی خانوارها وجود دارد که باید به تولید آنها توجه شود و هنوز زود است که دولت بخواهد در مورد ساخت موبایل و تبلت در کشور تصمیم‌گیری کند.
تحقق هدف؛ مشروط به ورود سرمایه‌گذار
مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران نیز در پاسخ به اینکه چند درصد از نیاز بازار موبایل و تبلت در کشور را تولید داخلی تامین می‌کند، به تجارت‌نیوز می‌گوید آمار دقیقی در این مورد به اتحادیه آنها اعلام نشده است.
به گفته او تحقق آمار ۲۰ درصدی تولید موبایل و تبلت تنها در صورت حمایت دولت و ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه امکان‌پذیر است.
به گزارش تجارت‌نیوز، با توجه به هزینه بالای راه‌اندازی خطوط تولید موبایل و تبلت و لزوم طراحی مداوم مدل‌های جدید، برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند، ورود به این حوزه، بدون امکان ورود به بازارهای بین‌المللی توجیه اقتصادی چندانی برای کشور ندارد؛ موضوعی که اکنون با توجه به تحریم‌ها برای ایران بسیار دور از دسترس است.