سیاست‌های ارزی دولت آرامش را به بازار ارز برگرداند
سیاست‌های ارزی دولت آرامش را به بازار ارز برگرداند

وزیر اقتصاد گفت: سیاست‌های ارزی دولت که یکی از اصلی‌ترین آنها تعیین نرخ ارزی یکسان بود آرامش را به بازار ارز برگرداند و سفره‌بازی اخیر را از بین برد.  کرباسیان وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال نماینده همدان درباره نوسات ارزی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به نمایندگان گفت: به دلیل مسئولیت‌پذیری دولت یازدهم و دوازدهم […]

وزیر اقتصاد گفت: سیاست‌های ارزی دولت که یکی از اصلی‌ترین آنها تعیین نرخ ارزی یکسان بود آرامش را به بازار ارز برگرداند و سفره‌بازی اخیر را از بین برد.

 کرباسیان وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال نماینده همدان درباره نوسات ارزی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به نمایندگان گفت: به دلیل مسئولیت‌پذیری دولت یازدهم و دوازدهم پاسخگویی به سوالات نمایندگان ضروری است. از سه سوال مطرح شده دو سوال مطرح شد که یک سوال راجع به انتخابات ارزی سال ۹۵ است که پاسخگویی به آن موضوعیت ندارد و من در خصوص التهابات ارزی اخیر صحبت می‌کنم. ۱۲ روز پیش رئیس بانک مرکزی توضیحات لازم را ارائه دادند و نمایندگان هم نکات قابل ذکر را بیان کردند و سیاست‌هایی تدوین شد که با استفاده از آنها همراهی نمایندگان اثرات آن به طور روزانه در حال بررسی است.

وی افزود: سیاست‌های ارزی دولت که یکی از اصلی‌ترین آنها تعیین نرخ ارزی یکسان بود آرامش را به بازار ارز برگرداند و سفره‌بازی اخیر را از بین برد. نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان برای ارز قیمت کارشناسی است.ما در سال حمایت از کالای ملی هستیم و تعیین نرخ ثابت برای ارز کمک می‌کند ما برای تعیین مواد اولیه دچار مشکل نباشیم همچنین عدم تغییر قیمت در کالای اساسی و بهداشتی در حال حاضر وجود ندارد و قیمت کالای اساسی ثابت می‌ماند.

کرباسیان خاطرنشان کرد: از طرف دیگر ارز صادرات به چرخه اقتصاد بازمی‌گردد به طوری که یا ارز را می‌فروشند یا واردات می‌کنند یا سپرده ارزی دارند همانطور که آقای لاریجانی گفتند سپرده ارزی را به رسمیت بشناسیم همچنین رئیس جمهور گفت این سیاست‌ها اقدام مناسبی بود برای آمادگی و برخورد با تصمیماتی که آمریکا در ۲۲ اردیبهشت خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: از موارد مثبت دیگر این تصمیمات جلوگیری از قاچاق بود. وقتی پول ارز مشخص است ارزی برای قاچاق تامین نمی‌شود و ارز صادرات بازمی‌گردد و قیمت آن کاهش می‌یابد. از اقدامات دیگر جلوگیری از خروج سرمایه است همانطور که آقای لاریجانی گفتند ساماندهی صرافی‌ها یکی از اقدامات واجب بود. برای جلوگیری از رانت و مابه‌التفاوت قیمت هم در سیاست‌های جدید ارز تعیین راهبرد داشته‌ایم.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال دوم نمایندگان گفت: سوال دوم نمایندگان علت ورود بانک‌ها در عرصه مسکن و گرانی غیرواقعی بود البته این سوال را علی‌رغم اینکه مربوط به سال ۹۵ است و باز هم موضوعیت ندارد پاسخ می‌دهم. متاسفانه در سال‌های قبل بانک‌ها به دلیل انتقال به بنگاه‌داری از سیستم بانکی خارج شده بودند  اما با سیاست‌های دولت اموال و دارایی‌های غیرمرتبط آنها فروخته شد.

وی افزود: خوشبختانه روز سه‌شنبه فرصتی است تا بیاییم و گزارش ریز همه این موارد را بدهیم و راجع به مواد ۱۵ و ۱۶ هم مفصلا صحبت کنیم. قانونگذار به صراحت گفته بانک‌ها نمی‌توانند معاملات بانکی کنند البته به جز بانک مسکن. و اجاره و خرید ساختمان‌های جدید هم ممنوع شده است. در دولت دوازدهم ساختمان‌های غیرمرتبط بانک‌های دولتی فروخته شدند. جز بانک‌های خصوصی که به آنها هم ابلاغ کردیم باید مالیات بپردازند. البته عده‌ای از بانک‌های خصوصی می‌گوید به این دلیل که برخی نتوانستند پول خود را بپردازند از دارایی خود پرداخت کنند. لذا مسکن از بنگاه‌داری جدا شده است.