سیاست تحریک تقاضای داخلی در دستور کار قرار خواهد گرفت
سیاست تحریک تقاضای داخلی در دستور کار قرار خواهد گرفت
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست تحریک تقاضای داخلی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

سیاست تحریک تقاضای داخلی در دستور کار قرار خواهد گرفت

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست تحریک تقاضای داخلی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت در هفتمین جلس ستاد راهبری و برنامه ریزی جهش تولید که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، گفت: برنامه‌های وزارت صمت در راستای جهش تولید در ۷ محور و شامل ۴۰ برنامه تدوین شده است.
وی افزود، در جلسه امروز در سازمان برنامه و بودجه مقرر شد تا کارگروهی متشکل از معاونتهای وزارت صمت و دفاتر سازمان برنامه و بودجه، ایجاد و ضمن بررسی برنامه‌ها در جهت رفع نیازها اقدامات لازم انجام‌ شود.
به گفته رحمانی، در سال ۹۸ برخی معتقد بودند رشد اقتصادی در حوزه تولیدات صنعتی منفی خواهد شد اما در نهایت شاهد رشد قابل قبول در این بخش بودیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه، با توجه به برنامه نهضت ساخت داخل در سال گذشته حدود ۳٫۵ میلیارد دلار از نیازهای کشور  در داخل تامین شد، گفت: در سال آینده حدود ۱۰ میلیارد دلار از نیازهای وارداتی کشور در داخل و توسط واحدهای تولیدی کشورمان تامین و به این ترتیب تعداد قابل توجهی شغل برای جوانان کشور ایجاد خواهد شد.
رحمانی با بیان اینکه، بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده، در سال جاری واردات کالاهای غیرضرور محدود خواهد شد، گفت: توسعه صادرات غیر نفتی با تاکید بر ۱۵ کشور همسایه و هند و چین در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی افزود، همچنین برنامه‌هایی برای توسعه محصولات دانش بنیان، استفاده از روشهای نوین‌تامین مالی، تاکید بر صنایع پیشران، توسعه تجارت الکترونیک و توجه به مناطق کمتر برخوردار در دستور کار خواهد بود.
رحمانی با اشاره به تاثیر بیماری کرونا بر کاهش احتمالی تقاضا گفت: ارزیابیها در این حوزه در حال انجام است و‌تاثیر کرونا بر واحدهای تولیدی و تقاضای عمومی بررسی خواهد شد.
وی افزود، ممکن است در برخی بخشها با کاهش تقاضا رو به رو شویم اما  در برخی واحدها نیز میزان تولید چند برابر شده است.
رحمانی ادامه داد، ممکن است در سال جاری رشد اقتصادی برخی کشورها منفی شود که این موضوع تاثیراتی  بر تولیدات ایران نیز خواهد گذاشت، اما تلاش میکنیم با تحریک تقاضای داخلی کمبودهای ایجاد شده در بخشهای مربوطه جبران شود.