سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی نیست
سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی نیست
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: امروز مهم‌تر از هر چیزی انسجام درونی است، چرا که سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی نبوده و باید از هر دوگانه‌سازی و دعوای جناحی در این حوزه اجتناب شود.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد محمد جواد ظریف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی مسائل سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی بیان کرد: امروز دنیا شاهد یک تحول عمده در روابط بین‌الملل است که شاید از ۱۰۰ سال پیش و لااقل از ۷۰ سال گذشته و بعد از پایان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است. این تغییرات در روابط بین‌المللی بنیادی بوده و ماهیت بسیاری از مفاهیم در روابط بین‌الملل در حال تغییر است.

وزیر خارجه در ادامه اظهار کرد: از پایان امپراطوری شرق این تحول آغاز شد و غربی‌ها فکر می‌کردند پایان امپراطوری شرق یعنی پیروزی جبهه غرب، اما به زودی فهمیدند شرایط جدیدی بر روابط بین‌الملل حاکم شده و آنها اشتباه برداشتی در دهه ۹۰ میلادی داشتند که هنوز غرب تاوان آن اشتباه را می‌پردازد. آنچه که در شرایط گذار بین‌الملل حائز اهمیت است و ما حدود ۳۰ سال است که در آن قرار داریم، فهم دقیق و عدم اشتباه است. هر کشوری که در شرایط گذار در تاریخ دچار اشتباه شده است با شکست روبرو شده است. متاسفانه ایران نیز در تاریخ معاصر و در دوران قبل از انقلاب نتوانسته نقش بسزایی را در شرایط گذار ایفا کند و فرصت‌ها را از دست داده است، چرا که جهت‌گیری جهانی را نشناخته و از انسجام داخلی بهره‌مند نبوده است. در شرایط گذار با تدبیر و شجاعت می‌توان کشور را به گونه‌ای مدیریت کرد که به نفع منافع کشور حرکت کنیم.”سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی نیست”

 خبرهایی از آمار میلیونی شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضد نژادپرستی آمریکا، برخی ادعاها و گمانه‌زنی‌های رسانه‌های خارجی درباره حادثه اخیر نطنز، پاسخ مسئول سیاست خارجی اروپا به نامه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، خرسندی پوتین از رأی حمایتی مردم روسیه و دو خبر دیگر را مرور می‌کنیم.

درحال حاضر پروازهای بین‌المللی که از مقصد ایران برقرار است، تنها مسافرانی را جابه‌جا می‌کنند که پاسپورت یا کارت اقامت کشور مقصد را داشته باشند. برخی از این مسافران حتی لازم است پیش از خروج، کارت سلامت تهیه کرده یا تست کرونا بدهند.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی – نیز درباره وضعیت مرزهای زمینی و هوایی و امکان سفر برای شهروندان ایرانی، به ایسنا می‌گوید: هنوز هیچ ایرلاین و یا کشوری، مسافر توریستی از ایران نمی‌پذیرد.

او اضافه می‌کند: در دوران کرونا تنها ایرلاین خارجی که به ایران پرواز داشت و البته بیشتر شهروندان ایرانی را به کشور بازمی‌گرداند، به قطر تعلق داشت که پروازهای محدود آن با قیمت گزاف کماکان ادامه دارد و بیشتر مسافرانی از آن استفاده می‌کنند که در کشور دیگری اقامت یا کار دارند و ناچارند سفر بروند. با توافق ایران و ترکیه برای بازگشایی مرز هوایی دو کشور، گفته‌اند پروازهای این مسیر باز می‌شود اما فعلا ترکیه مسافرانی را می‌پذیرد که در این کشور اقامت یا اجازه کار داشته باشند.

  • منبع خبر : ایسنا