تبعیت از سیاست های سازمان تجارت جهانی توسط کشورهای آسیا پاسیفیک
تبعیت از سیاست های سازمان تجارت جهانی توسط کشورهای آسیا پاسیفیک

یک روز پس از آنکه دونالد ترامپ سازمان تجارت جهانی را به لطمه زدن به منافع اقتصادی آمریکا متهم کرد، وزرای کشورهای آسیا پاسیفیک در نشست ویتنام با انتشار بیانیه ای متعهد شدند که با سیاست های حمایتگرایانه مقابله و از سازمان تجارت جهانی تبعیت کنند. به نقل از بلومبرگ، یک روز پس از آنکه […]

یک روز پس از آنکه دونالد ترامپ سازمان تجارت جهانی را به لطمه زدن به منافع اقتصادی آمریکا متهم کرد، وزرای کشورهای آسیا پاسیفیک در نشست ویتنام با انتشار بیانیه ای متعهد شدند که با سیاست های حمایتگرایانه مقابله و از سازمان تجارت جهانی تبعیت کنند.

به نقل از بلومبرگ، یک روز پس از آنکه دونالد ترامپ سازمان تجارت جهانی را به لطمه زدن به منافع اقتصادی آمریکا متهم کرد، وزرای کشورهای آسیا پاسیفیک در نشست ویتنام با انتشار بیانیه ای متعهد شدند که با سیاست های حمایتگرایانه مقابله کنند و از سیاست های سازمان تجارت جهانی تبعیت نمایند.

در بیانیه ای که ۳ روز بعد از آغاز نشست سازمان اپک در دانانگ منتشر شد، وزرای کشورهای عضو قول دادند که «مجددا به مقابله با سیاست های حمایت گرایانه متعهد شوند.» این بیانیه نشان می دهد که سیاست های حمایت گرایانه ترامپ تا چه اندازه در حال منزوی ساختن آمریکا در عرصه تجارت جهانی است.

ترامپ روز جمعه در جریان سخنرانی خود در نشست سازمان همکاری های اقتصادی آسیا- اقیانوسیه (اپک) کفت: «کشورها با وجود اینکه از اصول اعلامی سازمان تجارت جهانی تبعیت نمی کنند، اما آن را پذیرفته اند… اگر بخواهم ساده بگویم، سازمان تجارت جهانی با ما به صورت عادلانه ای رفتار نکرده است.»

در مقابل، در بیانیه وزرای کشورهای عضو اپک که روز شنبه منتشر شد اعضا اعلام کردند که «اقدامات سازمان تجارت جهانی در تضمین یک تجارت بین المللی قاعده مند، آزاد، باز، عادلانه، شفاف، قابل پیش بینی و فراگیر را به رسمیت می شناسند.» آنها همچنین متعهد شدند که «برای ارتقاء کارکرد سازمان تجارت جهانی با یکدیگر همکاری کنند.»

روبرتو آزودو، دبیرکل سازمان تجارت جهانی این هفته در مصاحبه ای در ویتنام هشدار داده بود که تصمیم دولت ترامپ برای ممانعت از انتصاب های جدید در نهاد تجدید نظر این سازمان، توانایی سیستم سازمان تجارت جهانی برای حل اختلافات بین اعضا را به مخاطره می اندازد.

ترامپ در دوران رقابت های انتخاباتی نیز سازمان تجارت جهانی را یک «فاجعه» توصیف و تهدید کرده بود که آمریکا را از این سازمان خارج می کند. هرچند وی بعد از رسیدن به سمت ریاست جمهوری از چنین اقدامی خودداری کرده، اما وی در ماه آوریل دستور داد تا تمام پیمان های تجاری آمریکا از جمله عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی مورد تجدیدنظر قرار بگیرد، تا مشخص شود که آیا عضویت در این پیمان ها به منافع ملی آمریکا آسیب می زند یا نه.