سیستم اقیانوس شناسی گمشده انگلیسی ها پیدا شد
سیستم اقیانوس شناسی گمشده انگلیسی ها پیدا شد

بعد از گذشت پنج سال یک سیستم اقیانوس شناسی پیشرفته متعلق به کشور انگلیس در سواحل جزیره تاسمانی در نزدیکی استرالیا پیدا شد. به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از نیواطلس، این سیستم بعد از گم شدن مسافتی نزدیک به ۱۴ هزار کیلومتر را طی کرده است. مرکز ملی اقیانوس شناسی انگلیس […]

بعد از گذشت پنج سال یک سیستم اقیانوس شناسی پیشرفته متعلق به کشور انگلیس در سواحل جزیره تاسمانی در نزدیکی استرالیا پیدا شد.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از نیواطلس، این سیستم بعد از گم شدن مسافتی نزدیک به ۱۴ هزار کیلومتر را طی کرده است.

مرکز ملی اقیانوس شناسی انگلیس این سیستم را برای کنترل و پایش وضعیت اقیانوس ها طراحی کرده بود و آن را در روز کریسمس سال ۲۰۱۳ در جریان انجام آزمایش هایی در حوالی قطب جنوب گم کرد و تلاش های انجام شده برای یافتن آن هم بی نتیجه ماند.

در نهایت یکی از اهالی جزیره تاسمانی به طور اتفاقی این تجهیزات را در ساحل اقیانوس آرام جنوبی یافت. البته آنچه که در ساحل یافت شده بخشی از این تجهیزات است که کار ساخت آن در سال ۲۰۰۹ به اتمام رسیده بود.

یک بی دقتی فنی موجب شد تا دسترسی به این دستگاه در زمان سنجش فشار آب در حوالی قطب جنوب در عمق ۱۱۰۰ متری آب ناممکن شود و تلاش های مشترک کشتی های استرالیایی و انگلیسی برای یافتن آن در ماه های بعد بی نتیجه ماند.

دانشمندان در حال حاضر در تلاش برای استخراج داده های ذخیره شده بر روی این دستگاه هستند تا اطلاعات بیشتری در مورد تغییرات اقیانوس ها در سال های اخیر جمع آوری کنند.