سیم کارت LTE چه تفاوتی با سیمکارت های معمولی دارد؟
سیم کارت LTE چه تفاوتی با سیمکارت های معمولی دارد؟
وقتی صحبت از استانداردهای پهنای باند بی‌سیم می‌شود، کلمات اختصاری زیادی برای آن وجود دارد که شاید همه ما از معنای آن‌ها اطلاع نداشته باشیم. در بین همه آن‌ها، عبارت‌های اختصاری LTE و 4G بسیار مهم هستند.

سیم کارت LTE چه تفاوتی با سیمکارت های معمولی دارد؟

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد  دانستن تفاوت بین سیم کارت TD LTE و سیم کارت‌های معمولی این امکان را به شما خواهد داد تا زمانی که می‌خواهید گوشی تلفن همراه یا اپراتور تلفن همراه خود را ارتقا دهید، گزینه بهتری را انتخاب کنید که سرعت اینترنت برای کار شما را افزایش می‌دهد. این مطلب به شما کمک خواهد کرد تا با شناخت تفاوت میان سیم کارت‌های TD-LTE و سیم کارت‌های ۴G (سیم کارت معمولی) بهترین انتخاب برای سرعت اینترنت را داشته باشید.

مختصری درباره ۳G، ۴G، ۵G و LTE

ساده ترین توضیح این است که حرف “G” در عبارت “۴G”، “۵G” و “۳G” مخفف “Generation” به معنای نسل است؛ برای مثال ۴G چهارمین نسل از فناوری داده تلفن همراه است که توسط بخش ارتباطات رادیویی اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU-R) تعریف شده است. LTE مخفف “Long-Term Evolution” به معنی تکامل طولانی مدت است و به طور کلی در مورد ایده بهبود سرعت پهنای باند بی‌سیم برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده کاربرد دارد.

ITU-R استانداردهایی را برای اتصال ۴G در مارس ۲۰۰۸ تعیین کرد و تمامی سرویس‌هایی که به عنوان ۴G یا نسل چهارم اینترنت توصیف می‌شوند را ملزم به رعایت مجموعه‌ای از استانداردهای سرعت و اتصال کرد. بر اساس این استاندارد، برای استفاده از دستگاه‌های هوشمند، از جمله گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، سرعت اتصال باید حداقل ۱۰۰ مگابیت در ثانیه و برای اتصال‌های ثابت مانند هات اسپات، حداقل ۱ گیگابیت در ثانیه باشد.

همانطور که اشاره کردیم، LTE مخفف “تکامل طولانی مدت” است و یک عبارت بازاریابی برای نشان دادن پیشرفت به سمت ۴G واقعی است. به طور خلاصه، می‌توان گفت که LTE اگر در کنار هر یک از نسل‌های اینترنت بیاید، به معنای “سرعت بهبود یافته” آن نسل است. ۴G LTE سرعت و عملکرد بسیار بهتر و قوی‌تری نسبت به ۴G معمولی دارد اما نسبت به نسل پنجم (۵G) عملکرد ضعیف‌تری دارد.

آشنایی با تفاوت سیم کارت‌های معمولی با سیم کارت LTE از جنبه‌های مختلف

پیش از بررسی تفاوت سیم کارت معمولی با سیم کارت LTE بهتر است به بررسی کلی دو تکنولوژی TDD و FDD بپردازیم زیرا امروزه، LTE به دو صورت فناوری FDD و TDD پیاده‌سازی می‌شود.

تقسیم فرکانس (Frequency division) یا FD-LTE و تقسیم زمان (Time division) یا TD-LTE دو استاندارد مختلف فناوری LTE و نسل چهارم اینترنت هستند. این دو، از استانداردهای ۳GPP (پروژه مشارکتی نسل سوم اینترنت) به حساب می‌آیند. با استفاده از این دو فناوری، کاربر می‌تواند با اتصال به اینترنت بسیار پرسرعت، به خدمات سه‌گانه دیتا، صوت و ویدیو دسترسی داشته باشد. اکثر مودم های موجود در بازار ایران از تکنولوژی های FDD و TDD پشتیبانی می‌کنند. سرعت استاندارد در مودم td lte برای دانلود معادل ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه و برای آپلود معادل ۵۰ مگابیت بر ثانیه است.

با ورود اینترنت پرسرعت TD-LTE به ایران، بسیاری از کاربران اینترنت ترغیب شدند تا از سیم کارت‌های TD-LTE روی دستگاه‌های هوشمند خود استفاده کنند. اما تفاوت سیم‌کارت‌های معمولی یا FDD با سیم‌کارت‌های  TDDهنوز برای بسیاری از افراد جای سوال است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم تا ابهامات برطرف شود.

تفاوت کلی سیم کارت TD-LTE با سیم کارت معمولی

مهم‌ترین تفاوت بین سیم کارت معمولی یا ۴G  با سیم کارت TD-LTE این است که سیم کارت‌های معمولی از باندهای فرکانسی ۱ تا ۳۱ پشتیبانی می‌کنند که این باندها مربوط به ارتباطات FDD است. اما سیم کارت‌های TD-LTE از باندهای فرکانسی ۳۳ و ۳۴ پشتیبانی می‌کنند.

ضمن این که امکان استفاده مستقیم از سیم کارت‌های TD-LTE برای گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و سایر دستگاه‌های سیم کارت‌خور مثل تبلت وجود ندارد زیرا این سیم کارت‌ها امکان تماس تلفنی، پیامک و حتی اینترنت دیتا روی گوشی تلفن همراه را فراهم نمی‌کنند. این سیم کارت‌ها فقط برای استفاده روی مودم‌های TD-LTE طراحی شده‌اند و مودم، راه ارتباط میان این سیم کارت‌ها با سایر دستگاه‌های هوشمند برای ارتباط با اینترنت است.

به بیان دیگر، برای استفاده از سیم کارت معمولی، نیاز به تلفن همراه است، در حالی که TD-LTE یک سرویس مبتنی به تلفن همراه نیست و به مودم برای استفاده نیاز دارد.

علاوه بر این، TD-LTE سرعت دانلود بسیار زیادی دارد و برای کسانی که می‌خواهند دانلود سریع را تجربه کنند، مناسب است.

تفاوت استفاده از سیم کارت معمولی و سیم کارتTD-LTE  برای کاربر

مهم‌ترین تفاوت‌های سیم کارت معمولی یا ۴G با سیم کارت LTE برای کاربر عبارتند از:

  1. کاربر برای اتصال به فناوری TDD نیاز به سیم کارت جداگانه ندارد و کافی است از سیم کارت نسل چهارم (USIM) روی دستگاه هوشمند خود استفاده کند.
  2. سیم کارت معمولی یا ۴G نسل چهارم از فناوری‌های ارتباطی شبکه‌های موبایل است و به راحتی در دستگاه‌های سیم کارت‌خور قابل استفاده است؛ اما LTE فناوری نسل ارتباطی موبایل به حساب نمی‌آید و برای استفاده از آن به مودم سیم کارت‌خور نیاز است.
  3. اگر مودم TD-LTE را خودتان از قبل دارید، می‌توانید سیم کارت TD-LTE را بدون نیاز به خرید مجدد مودم تهیه کنید. سیم کارت‌های LTE در تمامی مودم‌های LTE قابل استفاده هستند.
  4. مهم‌ترین مزیت سیم کارت‌ها LTE در مقایسه با سیم کارت‌های معمولی سرعت بسیار بالا، بسته‌های حجمی متنوع و قیمت مقرون‌به‌صرفه است. ضمن این که پوشش‌دهی قوی‌تری نیز نسبت به سیم کارت‌های معمولی دارند.
  5. سرعت اینترنت سیم کارت معمولی به آنتن دهی آن وابسته است، در حالی که این موضوع در مورد سیم کارت LTE صدق نمی‌کند.
  6. با استفاده از مودم TD-LTE در مصرف باتری گوشی شما صرفه‌جویی خواهد شد.
  7. برای استفاده از سرویس TD-LTE فقط به یک مودم نیاز دارید تا همه دستگاه‌های هوشمندتان را به آن وصل کنید و نیازی به خط تلفن ثابت و پورت خالی نخواهید داشت.

خرید سیم کارت معمولی بهتر است یا TD-LTE؟

سیم کارت‌های TD-LTE از نظر سرعت بسیار قوی‌تر از سیم کارت‌های معمولی یا ۴G عمل می‌کنند. ضمن این که اگر شما در جایی باشید که خط موبایلتان آنتن نداشته باشد، عملاً به اینترنت نیز دسترسی ندارید. در حالی که مودم TD-LTE نیاز به آنتن‌دهی خط ندارد و در جایی که پوشش‌دهی وجود داشته باشد، شما به اینترنت پرسرعت دسترسی دارید. توجه داشته باشید که سیم کارت TD-LTE قابلیت تماس یا ارسال و دریافت اس ام اس ندارد.

علاوه بر این، استفاده از مودم های TD-LTE ارزان‌تر و خرید آنها مقرون‌به‌صرفه‌تر از اینترنت سیم کارت معمولی است و بسته‌های اینترنت آن از نظر حجمی تنوع بیشتری دارند.

اگر می‌خواهید در خانه یا محل کار اینترنتی با سرعت بالا، حجم مناسب و قیمت مقرون‌به‌صرفه داشته باشید، توصیه ما، خرید مودم TD-LTE و استفاده از سیم کارت LTE است. این فناوری نسبت به ADSL نیز بسیار قوی‌تر و بهتر عمل می‌کند. اما اگر هدفتان بیشتر استفاده از خط تلفن همراه برای تماس تلفنی یا ارسال پیامک است و سرعت TD LTE و وصل بودن همیشگی آن برای شما مهم نیست، می‌توانید سیم کارت معمولی خریداری کنید.

با خرید سیم کارت LTE تجربه کاربری بهتری در استفاده از اینترنت نسبت به سیم کارت معمولی خواهید داشت.

تجربه بهترین سرعت اینترنت با ماهان نت

گروه انتقال داده ماهان (ماهان نت) یکی از قوی‌ترین و بهترین ارائه‌دهندگان اینترنت نسل چهارم  TD lte است که خدمات خود را با سرعت بالا و کیفیت پایدار ارائه می‌کند. ماهان نت اینترنت TD LTE خود را بدون محدودیت‌های مخابراتی و بدون نیاز به خط تلفن با بالاترین کیفیت و سرعت ارائه می‌کند. برای خرید اینترنت از ماهان نت با شماره ۱۵۱۴ تماس بگیرید.