شاخص بورس بر روی مدار صعودی
شاخص بورس بر روی مدار صعودی
معاملات روز گذشته نیز همچنان بر مدار صعود طی شد بطوریکه شاخص کل با 881 واحد مثبت 196084 واحد و کل هم وزن نیز با 252 واحد مثبت در 39113 به ثبت رسید. پس شاخص کل بالاخره از سقف تاریخی خود عبور کرد و این همان موج پنجمی است که تکنیکالی‌ها از آن سخن می‌گفتند.

معاملات روز گذشته نیز همچنان بر مدار صعود طی شد بطوریکه شاخص کل با ۸۸۱ واحد مثبت ۱۹۶۰۸۴ واحد و کل هم وزن نیز با ۲۵۲ واحد مثبت در ۳۹۱۱۳ به ثبت رسید. پس شاخص کل بالاخره از سقف تاریخی خود عبور کرد و این همان موج پنجمی است که تکنیکالی‌ها از آن سخن می‌گفتند. ارزش معاملات نیز با ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش نسبت به شنبه، در حوالی ۱۲۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید و از این مقدار ذوب، وبملت، رمپنا و شیران در بازه ۳۲ تا ۲۲ میلیارد تومان بیشترین سهم را داشتند. تأثیرگذارترین‌های مثبت شاخص ومعادن، پارسان، رمپنا و شبندر بودند و از سوی دیگر فارس و فملی با ۱۴۶ و ۷۶ واحد منفی بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص گذاشتند. دیروز ابتدای بازار با برتری فروشندگان کار خود را آغاز کرد… طبیعی بود، شاخص کل به سقف قبلی خود رسیده، همه در سودند و از نظر روانی این موضوع استدلالی است تا سهامداران را به فروش قانع کند هرچندکه در عمل اتفاقی بنیادین برای شرکت‌ها رخ نداده باشد. لیکن با این حجم از نقدینگی که به بازار آمده، طبیعی است تا قدرت خریداران بر فروشندگان فزونی یابد و طولی نکشید تا بازار مثبت را شاهد باشیم. از دید بنیادی‌کارها با نرخ‌های جهانی کنونی و رشدی که در بورس‌های جهانی ناشی از کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و بهبود جنگ تجاری انتظار می‌رود، سهم‌های کامودیتی به راه خود ادامه خواهند داد. با رشدی که در دلار نیمایی در چند ماه گذشته رخ داده و انتظاری که از رشد آن در سال ۹۸ می‌رود، سود اکثر شرکت‌ها که ناچار به شناسایی فروش خود با این نرخ هستند افزایش خواهد یافت که یکی از صنایع تأثیرپذیر از این موضوع پالایشی‌ها خواهند بود که رشد کرک اسپرد پالایشگاه ها  نیز کمکی دیگر بر این موضوع  خواهد شد. چنانچه دیدیم شایعه آتش سوزی بخشی از شبندر تأثیر چندانی بر روند معاملات آن نداشت و پایانی خود را با ۲ درصد مثبت به ثبت رساند. امروز نمادهای “وسکاب و واتی” جهت تصویب صورت های مالی منتهی به آذرسال ۹۷ بسته شده و و فولاژ برای مجمع فوق العاده، بسته می شود تا برای افزایش سرمایه ۱۰ درصدی از محل سود انباشته، تصمیم گیری کند و در صورت تصویب در مجمع، سرمایه فعلی را از ۴۹۹ به ۵۵۱٫۱ میلیارد تومان برساند. خگستری که از ۲۲۵تا ۳۶۰ تومان بالا آمده اعلام کرد تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است. زماهان نیز که سود مورد انتظار بالای ۱۱۰ تومان در انتظار آن است، جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام بسته شد و با پایداری صف خرید خود، از انتظار فعالین بازار مبنی بر بازگشایی خوب ان پس از مجمع حکایت دارد. با تکنیکالیست‌ها که صحبت می‌کنیم شاخص کل هم وزن را در مقاومت می بینند و انتظار اصلاح آن را دارند پس با این شرایط جابجایی پول بین صنایع بیشتر رخ خواهد داد.

ایران خودرو به مقاومت ۴۰۰ تومانی اش واکنش داد و چند روزیست پایین این عدد در نوسان است و ساختار اصلاحی آن به گونه‌ای است که به زودی قصد شکست این مقاومت و حرکت به سوی ۵۰۰ تومان را دارد. در این خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «قرار است خودروسازان بزرگ کشور که دولت در آن سهام دارد، به تدریج واگذار شود.رضا رحمانی، با بیان این مطلب و با اشاره به افزایش سه برابری تولید خودرو در کشور طی اواخر سال گذشته، اظهار داشت: پیش‌ بینی می‌شود امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود. وی با بیان اینکه سال گذشته ۹۵۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است، تصریح کرد: امسال هم به مانند ماه‌های پایانی سال گذشته، افزایش تولید خودرو را با جدیت دنبال خواهیم کرد.» هرچند که از افزایش نرخ قابل توجه روز گذشته خودروها نبایستی غافل شد! کارشناسان، عدم عرضه کافی خودرو توسط خودروسازان را عامل اصلی این رشد می‌دانند.