کاهش ۲۶۵ واحدی شاخص کل بورس
کاهش ۲۶۵ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز شنبه ۱۹ بهمن ماه ۹۶ با کاهش ۲۶۵ واحدی روی رقم ۹۶ هزار و ۵۹۴ واحد ایستاد.  معامله‌گران بورس تهران امروز در حالی شاهد معاملاتی کم حجم در اغلب نمادها بودند که تمایل به نقد کردن دارایی‌ها از سوی برخی […]

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز شنبه ۱۹ بهمن ماه ۹۶ با کاهش ۲۶۵ واحدی روی رقم ۹۶ هزار و ۵۹۴ واحد ایستاد.

 معامله‌گران بورس تهران امروز در حالی شاهد معاملاتی کم حجم در اغلب نمادها بودند که تمایل به نقد کردن دارایی‌ها از سوی برخی حقوقی‌ها در کنار سایه ریسک‌های غیر سیستماتیک باعث شد تا انگیزه‌ای برای تحرک معامله‌گران نباشد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش ۶۹ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۲۴۳ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش ۲۹۰ واحدی به رقم  ۱۰۳ هزار و ۴۳۵ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش ۲۱۴ واحدی به رقم ۶۸ هزار و ۴۹۴ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش ۴۳۰ واحدی عدد  ۲۰۶ هزار و ۳۲۵ واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش ۴ واحدی روی رقم یک هزار و ۸۴ واحد ایستاد.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های پالایش نفت اصفهان با ۴۹ واحد ، فولاد مبارکه با ۳۹ واحد و پالایش نفت بندر عباس با ۲۹ واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های پتروشیمی خارک با ۲۳ واحد، نفت بهران با ۱۷ واحد و پتروشیمی مبین با ۱۶ واحد افزایش بیشترین تاثیرمثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۶۸۵ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۳۳ هزار و ۲۵۵ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های رهشاد سپاهان، حق تقدم خرید سهام آهن و فولاد ارفع، داروسازی سبحان انکولوژی، آهن و فولاد ارفع، قراردادهای اختیار خرید و فروش سهام ایران‌خودرو، گروه سرمایه‌گذاری مسکن، گروه صنایع سیمان کرمان، ایران خودرو، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، مجتمع سیمان غرب آسیا، قند اصفهان از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی ابوریحان، مدیریت انرژی امید تابان هور، داروسازی امین، تولید سموم علف‌کُش متوقف شدند.

امروز در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد ۱۵ میلیون سهم هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه به ارزش بیش از ۳.۵ میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده مواجه بود. همچنین ۱۲ میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان  به ارزش کمتر از ۳.۵ میلیارد تومان کد به کد شد، در سرمایه‌گذاری غدیر نیز همین وضعیت با کد به کد شدن کمتر از ۷.۵ میلیون سهم به ارزش کمتر از یک میلیارد تومان تکرار شد. همچنین معاملات کد به کد در تاپیکو با بیش از ۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۸۰۰ میلیون تومان و ۵ میلیون سهم ملی صنایع مس ایران به ارزش بیش از یک میلیارد تومان ادامه یافت.

براساس این گزارش، امروز بازار سهام در حالی با معاملاتی کم‌حجم و رخوت‌آور در اغلب نمادهای معاملاتی مواجه بود که نوسان قیمت سهام در برخی نمادهای بازار پایه‌ای از جمله سیمان کرمان، رهشاد سپاهان به ترتیب با نوسان‌های بیش از ۹۹ درصدی و ۲۲ درصدی قابل توجه بود.

بازار سهامی که این روزها به زحمت چراغ آن روشن نگه داشته شده در حالی به چهارراه استانبول خیره مانده که سایه سنگین ریسک‌های غیر سیستماتیک به ویژه در حوزه سیاست خارجی چشم‌انداز آن را با ابهام در سال جدید مواجه کرده است. از سویی دیگر تمایل بنگاه‌های شبهه دولتی برای تأمین مالی از بازار سرمایه و حتی شرکت‌های خصوصی به هر قیمتی باعث شده تا بر روی اعتماد سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه قُمار شود. بازاری که معلوم نیست دولت چه زمانی تصمیم به گرم کردن تنور آن با تزریق منابع خواهد گرفت.

از نکات قابل توجه بازار امروز نیز واگذاری صف خرید سرمایه‌گذاری شفا دارو پس از گذشت یک روز از عرضه اولیه سهام این شرکت علیرغم وعده‌های داده شده برای حمایت از این سهم بود. از سویی دیگر اطلاعات دریافتی از سازمان بورس نیز نشان می‌دهد با بروز ایرادهای اساسی از صورت‌های مالی شرکت آسیاتک به ویژه در سرفصل موجودی در جریان ساخت و کالای ساخته شده در مقایسه با سنوات گذشته، پرونده پذیرش این شرکت دوباره برای تصمیم‌گیری در خصوص آن به هیأت پذیرش بورس تهران بازگردانده شده است.