شاکی «عصر جدید» کیست؟
شاکی «عصر جدید» کیست؟
سلمان داداشی که مدعی است پیش از ساخت «عصر جدید» قراردادی را با تلویزیون برای ساخت مسابقه استعدادیابی با عنوان «نابغه شو» بسته‌ است، اینگونه می‌گوید که تلویزیون در اقدامی این قرارداد را حذف و مسابقه‌ای مشابه مسابقه «نابغه شو» را تدارک دید. وی سپس این مساله را مطرح می‌کند: «جای شبهه دارد که چطور برنامه «عصر جدید» همزمان با طرحی که ما قرارداد آن را بسته بودیم، بالا بیاید و با کار ما هم مشابهت داشته باشد!»

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد این تهیه‌کننده که در دادگاه رسانه شکایتی را در این خصوص ترتیب داده است، به مستنداتی که به دادگاه ارائه داده و نسخه‌ای از آن را هم قرار داده اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از این مستندات قراردادی است که با شبکه ایران کالا در زمینه ساخت مسابقه استعدادیابی بسته شده بود که موجود است.

او اظهار می‌کند: همچنین قرارداد ما با مجری برنامه (آقای بهرنگ علوی) بسته شده بود. با داورها هم صحبت شده بود. قراردادهای دکور و لوکیشن هم آماده بود و قرارداد کارگردانمان برای تهیه‌ برنامه استعدادیابی که در راستای کالای ملی بود هم بسته شده بود.

داداشی در صحبت‌هایش چنین ادامه می دهد: فرق ما با برنامه‌های استعدادیابی در دنیا کاملا محسوس  و برنامه‌ای با ساختار کاملا ایرانی بود. دکورش متفاوت بود و استعدادها قرار بود به نوع دیگری خودشان را نشان بدهند و اینکه در انتهای مسابقه قرار بود سه کالای ملی برتر انتخاب شوند. طرح برنامه «نابغه شو» به این شکل نبود که در قالب «عصر جدید» پخش شد.

وی سپس درباره‌ جزئیات طرح مسابقه «نابغه شو» یادآور می شود: «این برنامه را در تاریخ خرداد ۹۷ به صورت رسمی ثبت کردیم و تیر ماه با شبکه ایران‌ کالا قرارداد بستیم و وارد مذاکره با اسپانسرها شدیم. چند اسپانسر قبول کردند اما مطرح کردند شبکه ایران کالا بازدیدکننده ندارد؛ بنابراین اعلام کردیم که از یک شبکه دیگر هم زمان می‌خریم و پخش می‌کنیم. در این زمینه با شبکه‌های سه سیما و نسیم وارد مذاکره شدیم. ۲۱ مهر ماه ۹۷ قبل از راهپیمایی اربعین طرح را ارائه کردم. شبکه نسیم پذیرفت، این در حالی است که آقای فروغی (مدیر شبکه سه) در ششم آبان‌ ماه در برنامه «حالا خورشید» حاضر شدند و اعلام کردند که ما به احسان علیخانی می‌گوییم یک برنامه استعدادیابی بساز، ایشان طرح دیگری دارند ولی در نهایت باید دید جمع‌بندی آن چه خروجی خواهد داشت.»

«این در حالی است که آن زمان ما این طرح را به شبکه سه پیشنهاد داده بودیم و اعلام کرده بودند بعد از راهپیمایی اربعین جلسه تشکیل می‌شود اما بعد از برنامه‌ای که آقای فروغی روی آنتن داشتند جواب ما را ندادند. پس از آن ما از طریق بازرسی صدا و سیما اقدام کردیم به حراست و بازرسی نامه زدیم. شبکه سه اعلام کرد ما جلسه‌ای با آقای داداشی داشتیم و طرح آن را رد کردیم این در حالی است که من در چنین جلسه‌ای شرکت نکرده بودم. بعد از آن که بخش بازرسی پیگیری کردند اعلام کردند که برنامه رد شده است.»

وی مطرح می‌کند: «بعد از تولید «عصر جدید»، اعتراض‌های خودمان را به شبکه سه سیما، بازرسی و حراست و شورای نظارت بر صداوسیما اعلام کردیم اما هیچکس جوابی به ما نداد. تا زمانی که به انتهای سال ۹۷ رسیدیم. سال ۹۸ هم که دیدیم جوابی به ما داده نشد به دادگاه رسانه شکایت کردیم. این طرح به نام ما ثبت‌ شده بود و قرارداد رسمی با تلویزیون بسته بودیم. ما اعلام کردیم طرح ما اصلا شبیه گات‌تلنت نیست بلکه یک برنامه مستقل است که شباهتی با هیچ برنامه‌ای در دنیا ندارد. حتی کارشناسانی که در دادگاه کارشناسی می‌کردند نمونه‌ای از آن را در دنیا ندیده بودند؛ بنابراین اصالت ثبت طرح ما درست بوده است. اما موردی که وجود دارد این است که «عصر جدید» جدای از گات‌تلنت آمد و یک سری آیتم‌هایی را به وجود آوردند که با گات‌تلنت اصلی متفاوت بود اما با طرح ما شباهت داشت. طبق قوانین داخلی خود صداوسیما، اگر برنامه‌ای با موضوعی در شبکه‌ای پخش شود، دیگر نمی‌تواند در شبکه‌های دیگر ساخته شود؛ یعنی عملا با وجود اینکه آقای علیخانی هم از گات‌تلنت «عصر جدید» را آورند، اما به سمت کالای ملی رفتند و این رویکرد، با کار ما مشابهت داشت.

بنابراین ادعای ما این است که چون ایشان برنامه استعدادیابی ساختند، آن آیتم‌هایی که در گات‌تلنت وجود نداشته و در طرح ما وجود داشته را به «عصر جدید» آوردند؛ مثل فعالیت‌های علمی و یا مشاغل. این مشابهت با طرح ما وجود داشته و ما دیگر نمی‌توانیم طرح‌مان را بسازیم و از طرفی خسارت زیادی خوردیم.»

داداشی درباره شکایتی که در دادگاه رسانه ثبت کرده است، چنین توضیح می‌دهد: در شعبه ۹ بازرپرسی دادگاه رسانه شکایت مطرح شده و در حال پی‌گیری است و در هفته آینده نتایج نهایی اعلام خواهد شد.

وی اضافه می‌کند: ما طرح و برنامه‌مان را آماده و به شبکه سه سیما اعلام کرده بودیم، چطور شبکه سه به یک برنامه آماده شده ضربه می‌زند تا یک برنامه به نام خود بسازد. قرارداد برنامه «نابغه شو» در شبکه ایران کالا بسته شده بود. الان پس از برنامه «عصر جدید»، شبکه‌ دیگری نمی‌تواند برنامه استعدادیابی بسازد. رامبد جوان هم در برنامه «خندوانه» قرار بود استعدادیابی را مطرح کند اما اجازه ندادند چون شبکه سه سیما خبر «عصر جدید» را اعلام کرده بود. من از سال ۹۳ در تلویزیون برنامه مشارکتی داشته‌ام و تاکنون چندین برنامه برای تلویزیون ساخته‌ایم.

داداشی در پایان این پرسش را مطرح می کند، «چطور با توجه به رویکرد تولید و رونق کالای ملی در کشور، طرح‌ برنامه‌ای با موضوع کالای ملی حذف و برنامه‌ای آمریکایی در صداوسیما کپی می‌شود؟» و افزود: اتفاقاتی از این دست در سازمانی مانند صداوسیما باعث فرهنگ سازی غربی و دلسردی در طراحان و نویسندگان برنامه های بومی می‌شود.

  • منبع خبر : ایسنا