شرایط اقتصادی برای حذف صفرها مناسب نیست
شرایط اقتصادی برای حذف صفرها مناسب نیست
هیات دولت در جلسه چهارشنبه (۹ مرداد) به ریاست حسن روحانی، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند.

به گزارش ایسنا، بر اساس آن چیزی که پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، از اهداف تصمیم جدید دولت گفته است، این تصمیم با هدف حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی، هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته است، اتخاذ شده است.

همچنین کاهش هزینه چاپ و نشر اسکناس و سکوک و نیز رفع مشکلاتی از قبیل استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، معضلات شمارش و حمل حجم بالای اسکناس و سکه و خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی کشور، از دیگر اهداف لایحه حذف چهار صفر از واحد پولی عنوان شده است.

شاید  مجلس حذف صفرها از پول ملی را تصویب نکند

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع حذف ۴ صفر اولویت اقتصادی کشور نیست، اما اینکه می‌تواند آثار مثبتی داشته باشد قابل قبول است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ارتباط تلفنی با برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره حذف ۴ صفر از پول ملی افزود: با توجه به اینکه برای مسائل مهم و کلان اقتصادی از جمله فرمان اجرایی مقام معظم رهبری در طرح اصلاح ساختار بودجه کشور بعداز ۴ ماه هنوز مدل عملیاتی مشخصی تعریف و اجرایی نشده است لذا “حذف ۴ صفر” از نظر ما (مجلس) اولویت نیست، اما اینکه این موضوع به طور اساسی کار درستی است مجلس معتقد است که درست است.

پورابراهیمی تصریح کرد: اینکه این کار به شرایط جامعه کمک خواهد کرد و آثار مثبتی خواهد داشت موافق هستیم و موضوعی مثبت است، اما اینکه به کجا منتهی می‌شود باید با دولت به تفاهماتی برسیم که اثرات تورمی از بین خواهد رفت و دولت باید در کاهش تورم و از بین بردن تورم تلاش کند.

وی افزود: اساس این کار از نظر مجلس مورد تائید است، اما اولویت مجلس نیست.

پورابراهیمی گفت: هنوز لایحه‌ای به مجلس ارائه نشده است که درباره آن نظر بدهیم و آینده این کار به این دولت نیز مربوط نخواهد بود. مسیر حرکت در دولت‌های دیگر و به  آینده برمی گردد بنابراین برای توافق با دولت در این زمینه باید مسیر حرکت درآینده را در نظر بگیریم و اگر روند شوک‌های ارزی که به این کار مربوط می‌شود استمرار داشته باشد و روند کاهش آثار تورمی پیش بینی شود می‌توان این موضوع را بررسی کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از مشکلات ما این است که در دولت‌های اخیر وقتی با تغییرات نرخ ارز و شوک ارزی مواجه شدیم دولت باید در این باره که چرا ارزش پول ملی کاهش یافته است تنبیه شود، چون دولت نهم و دهم و دولت فعلی از ارزش کاهش پول ملی بعنوان افزایش درآمدهای بانکی استفاده کرد.

پورابراهیمی تاکید کرد: ضعف نظارتی بانک مرکزی و حجم نقدینگی به اقتصاد کشور صدمه زده است بنابراین انتظار از دولت این است که اولویت‌ها باید مبنا باشد و بر اساس آن تصمیم گیری شود و ساختارهایی که لازم است اصلاح شود که در صورت انجام این کارها حذف ۴ صفر دیگر مطرح نخواهد بود. وی گفت: حذف ۴ صفر حتی ممکن است در صحن علنی مجلس حذف شود و به تصویب هم نرسد.

پورابراهیمی افزود: در سال‌های پایانی دولت باید یکی از موضوعات مهم اقتصادی کشور یعنی اصلاح ساختار بانک مرکزی در اولویت قرار بگیرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در اصلاح ساختار نظام بانکی انتخاب افراد با رویکرد انتصاب از جانب دولت نخواهد بود و رویکرد ساختاری با قانون فعلی کاملا متفاوت خواهد بود. چندین اقدام مستمر نیز درباره مشکلات فعالان اقتصادی انجام شده است و اصلاح ساختار نظام بانکی در هفته آینده در دستور کار علنی مجلس قرار خواهد گرفت.

حذف صفرها نمیتواند عملکرد ضعیف دولت را پنهان کند

در این باره محمد شریفی اقبال –کارشناس مسائل اقتصادی- در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه حذف چهار صفر از واحد پولی کشور نمی‌تواند عملکرد ضعیف دولت در اقتصاد را پنهان کند اظهار کرد: اعمال تغییرات در واحد پولی به منظور بهبود عملکرد اقتصادی مانند این است که یک دانش‌آموز نمره ۶ را کسب کرده باشد اما برای اینکه عملکرد خود را خوب نشان دهد یک خط کنار آن بکشد و آن نمره ضعیف را به ۱۶ تبدیل کند.

او با اشاره به تاثیرات تصمیم جدید دولت بر تعویض دفترهای حسابرسی، این تاثیرات را بسیار اندک توصیف و اضافه کرد: برای حذف چهار صفر از پول ملی دولت مجبور است حجم عظیمی از اسکناس‌ها، سکه‌ها و دیگر اوراق بهادار فعلی را تعویض کند که این مساله خود می‌تواند بار مالی زیادی را بر دولت تحمیل کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین به اثرات مثبت تصمیم جدید دولت در صورت اجرایی شدن آن هم اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که ریال فعلی به دلیل تعداد بالای صفرهایی که دارد در اقتصاد جهانی وجه چندان خوبی ندارد چرا که این تعداد بالای صفرها در واحد پولی هر کشوری می‌تواند باعث بی‌اعتباری آن واحد پولی شود.

شریفی اقبال همچنین به تاثیرات روانی تغییر واحد پولی روی بازار ارز هم اشاره کرد و گفت: تصور کنید لایحه دولت تا چندماه دیگر به قانون تبدیل شود آنگاه یک کارمند به طور متوسط حدود ۳هزار تومان حقوق خواهد گرفت و دلار نیز ۱۲ تومان خواهد بود؛ در آن صورت قیمت بالای دلار چندان بزرگ جلوه نمی‌کند و این می‌تواند به لحاظ روانی هراس از گرانی دلار را کاهش دهد.

در شرایط تورمی، حذف صفرها پیچیده خواهد شد

مرتضی دلخوش نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که شرایط اقتصادی باید برای حذف چهار صفر از پول ملی فراهم باشد، اظهار کرد: زمانی این طرح می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که اقتصاد در شرایط با ثبات خود باشد اما در شرایطی که تورم بالای ۴۰ درصد است اجرای این طرح کمی پیچیده خواهد شد.

او با بیان این‌که حذف صفرها از پول ملی می‌تواند تا حدودی بار روانی ناشی از لمس تورم را کاهش دهد ادامه داد: یک جنبه دیگر این تصمیم به وجه بین‌المللی پول ایران برمی‌گردد. اینکه در مقام مقایسه با پول‌ دیگر کشورها پول ما چند صفر بیش‌تر داشته باشد، خیلی جالب به نظر نمی‌رسد.

دلخوش با بیان این‌که با این حال حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط فعلی توصیه نمی‌شود ادامه داد: در حال حاضر ممکن است چند صفر را بتوانیم از پول ملی حذف کنیم اما اگر تورم به همین صورت ادامه پیدا کند، آن وقت چند سال دیگر دوباره همین صفرها ممکن است به پول کشور اضافه شوند؛ به همین خاطر بهتر است اینگونه تصمیمات در شرایط ثبات اقتصادی اتخاذ شوند.

این اقتصاددان با تاکید بر این‌که گردش نقدینگی در اقتصاد باید کنترل شود اظهار کرد: باید سعی کنیم در اقتصاد به سمت انضباط مالی و پولی برویم نه اینکه هر زمانی احساس کردیم کسری بودجه داریم دست به یکسری اقدامات مقطعی بزنیم.

حذف صفرها تاثیری بر اقتصاد ندارد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که شرایط اقتصادی مناسب حذف چهار صفر از پول ملی نیست، گفت که احتمالا لایحه حذف چهار صفر از پول ملی با استقبال مجلس مواجه نخواهد شد.

سید فرید موسوی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مصوبه هیئت دولت در خصوص حذف چهار صفر از پول ملی گفت: از نظر فنی حذف چهار صفر تاثیر خاصی بر  اقتصاد کشور ندارد، نه تورم را بالا می‌برد نه آن را پایین می‌آورد و نه بر رشد اقتصادی اثرگذار است بلکه صرفا نگهداری حساب‌ها را تسهیل می‌کند که این اتفاق در صورت‌های مالی بزرگ افتاده است.

وی با بیان این که حذف صفر در هر شرایطی نمی‌تواند کارآمد باشد، تصریح کرد: برای این که این اتفاق بیفتد نیازمند بستری در فضای اقتصادی هستیم و در واقع حذف صفر باید در شرایط ثبات اقتصادی اتفاق بیفتد اما اگر در شرایط فعلی که با تورم بالایی مواجه هستیم صفر را بخواهیم حذف کنیم باز هم مجبور به تکرار این کار می‌شویم. همچنان که برخی از کشورها این کار را چندین بار تکرار کردند و چون زمان حذف صفر برای آنها مناسب نبوده با شکست مواجه شدند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر زمان نامناسبی برای این کار است و حذف صفر از پول ملی دستاورد ملموسی هم برای اقتصاد کشور ندارد غیر از اینکه انرژی کارشناسان اقتصادی آن هم در شرایطی که باید برای برون رفت از شرایط اقتصادی فکری کنند، را مستهلک می‌کند.

نماینده مردم تهران در  مجلس با بیان این که بهتر بود تجارب کشورهای دیگر در حذف صفر از پول ملی مدنظر قرار می‌گرفت، گفت: این کار اقدام بی‌اثری است و وضع اقتصادی ما هم مناسب این تصمیم نیست. ضمن این که هزینه‌های بالایی بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند زیرا ما نیازمند چاپ پول، تغییر نرم افزارها و اقدامات دیگر خواهیم بود.

موسوی در پایان با بیان این که نتایج مثبت حذف صفر از پول ملی نسبت به تبعات منفی آن چندان سنگین و وزین نیست، گفت که احتمالا مجلس رویکرد مثبتی به این کار نخواهد داشت.

تاثیر حذف صفرها بر بازار سرمایه مثبت است

مدیر عامل شرکت بورس تهران با بیان اینکه تاثیر حذف چهار صفر از پول ملی در بازار سرمایه مثبت ارزیابی می شود، افزود: هر چه قیمت سهام از دید سهامدار کمتر باشد ریسک کمتری را در ذهن خود محاسبه می کند و به لحاظ ذهنی از آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری برخوردار می شود.

علی صحرایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به حذف چهار صفر از پول ملی و تاثیر آن بر بازار سرمایه تاکید و بیان کرد: با این اتفاق دیگر ریسک چندانی بر سهم هایی که قیمت بسیار پایینی دارند تحمیل نمی شود.

به گفته وی، کلیات این موضوع  اکنون از سوی دولت بررسی شده است حال باید منتظر ماند و دید که این موضوع در مجلس مصوب می شود یا خیر؟

صحرایی اظهار داشت: مطالعات جهانی نشان دهنده رشد اقتصاد کلان است که طبق مطالعات صورت گرفته رشد تورم کاهش می یابد و بعد از آن رشد اقتصادی صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت بورس تهران به آماده سازی بستر لازم برای حذف چهار صفر از پول ملی اشاره و بیان کرد: مسیر لایحه و تصویب این اقدام و آماده سازی زیرساخت فنی آن زمان بر است که اکنون زمان مناسبی برای اجرای این اقدام است.

وی اظهار داشت: حذف صفر از پول ملی به تنهایی نمی‌تواند تاثیر چندانی را در اقتصاد کشور داشته باشد اما اگر برنامه‌های دیگری در کنار حذف صفر از پول ملی در دستور کار قرار گیرد می‌توان نسبت به آثار مثبت آن در کشور امیدوار بود.

صحرایی با بیان اینکه شاهد تجربه این اتفاق در دیگر کشورها بوده ایم، افزود: تقریبا ۵۰ کشور در زمان های مختلف دست به چنین اقدامی زدند، بارزترین آن مربوط به آلمان است که در این زمینه موفق عمل کرد.

مدیرعامل شرکت بورس تهران به برنامه‌های گسترده‌ای که در این زمینه به اجرا در آمده است اشاره کرد و گفت: نگرش‌های موجود در این زمینه باید در سطح جامعه تغییر کند که امیدواریم از طریق برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط دولت این موضوع به خوبی اجرایی شود.

وی در پایان با بیان اینکه امیدواریم سیاست پولی و بانکی کشور به گونه‌ای باشد که منجر به افزایش رشد اقتصادی شود، افزود: براساس مطالعات صورت گرفته از سوی نهادهای معتبربین المللی، از سال ۲۰۲۰ به بعد در کشور با رشد مثبت اقتصادی روبرو خواهیم بود که امیدواریم حذف صفر آثار مثبتی را که در دنیا با خود به همره داشته است در ایران هم شاهد باشیم.

  • منبع خبر : ایسنا