شرط کشورهای عربی برای حضور سوریه در اجلاس سران عرب
شرط کشورهای عربی برای حضور سوریه در اجلاس سران عرب

یک منبع آگاه مصری اعلام کرد که مشارکت سوریه در اجلاس آتی سران عرب بستگی به موضع نظام این کشور درباره حضور ایران در سوریه و اطمینان‌دهی در این باره دارد. به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از العالم، یک منبع آگاه مصری که از اقدامات ائتلاف چهارجانبه مصر، امارات، عربستان و بحرین […]

یک منبع آگاه مصری اعلام کرد که مشارکت سوریه در اجلاس آتی سران عرب بستگی به موضع نظام این کشور درباره حضور ایران در سوریه و اطمینان‌دهی در این باره دارد.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از العالم، یک منبع آگاه مصری که از اقدامات ائتلاف چهارجانبه مصر، امارات، عربستان و بحرین مطلع است، گفت: «مشارکت سوریه در اجلاس آتی سران عرب بستگی به تعهدات و موضع نظام این کشور درباره حضور ایران در سوریه و اطمینان‌دهی در این باره دارد».

در همین راستا «خمیس الجهیناوی» وزیر خارجه تونس به قاهره سفر کرده و با «سامح شکری» همتای مصری خود دیدار کرده است و قرار است با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر و «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات این کشور نیز دیدار کند.

برخی منابع دیپلماتیک مصری در این باره گفتند که وزیر خارجه تونس بنا به دعوت قاهره به منظور تعیین تکلیف موضوع مشارکت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در سی‌اُمین اجلاس سران عرب که قرار است در تونس برگزار شود، به قاهره سفر کرده است.

روزنامه «العربی‌الجدید» چاپ لندن به نقل از این منابع نوشت که قرار است شکری و کامل نشست مفصلی با وزیر خارجه تونس برگزار و طی آن نتایج رایزنی‌های قاهره با کشورهای عربی در خصوص مشارکت اسد در اجلاس آتی سران عرب را به وی اطلاع دهند.

به گفته این منابع، در صورت همسویی بشار اسد با خواسته‌های کشورهای عربی، این کشورها فورا پایتخت‌های خود را به روی نظام سوریه باز خواهند کرد و روابط آنها با دمشق از سرگرفته می‌شود.

بررسی پیشنهاد اعزام نیروهای عربی به شمال سوریه

بنابراین گزارش، قاهره و کشورهای عربی همچنین در حال بررسی پیشنهاد آمریکا در خصوص اعزام نیروهای عربی به شمال سوریه برای جایگزینی نیروهای آمریکایی هستند.

به گفته منابع آگاه، قاهره، ابوظبی و ریاض در حال بررسی مجموعه‌ای از گزینه‌ها جهت جایگزینی نیروهای عربی به جای نیروهای آمریکایی به خصوص در مناطق کُردنشین هستند و یکی از این پیشنهادات نیز اعزام نیروهای سوری به این مناطق با هماهنگی کُردها و حمایت مالی و نظارت عربی در سطح کارشناسان نظامی است.

منابع دیپلماتیک گفتند که تمامی گزینه‌ها بستگی به پاسخ سوریه به خواسته‌های کشورهای عربی از جمله بازنگری سوریه در روابط با تهران دارد./مهر