شش شهر خوزستان تخلیه شد
 شش شهر خوزستان تخلیه شد
استاندار خوزستان با صدور دستور تخلیه شهرهای سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید نعیم توصیه کرد: زنان و کودکان به مناطق امن انتقال داده شوند و جوانان جهت کمک در منطقه بمانند و به کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان در منطقه و تقویت سیل‌بندها بیایند.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، غلامرضا شریعتی با اشاره به میزان خروجی سد کرخه  اظهار کرد: تا این لحظه خروجی سد کرخه ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه است و این میزان خروجی بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه این حجم ورودی به سد کرخه مطابق با پیش‌بینی‌ها نبوده است، افزود: پیش‌بینی کارشناسان سازمان آب و برق بر آنچه مقرر بود پیش نرفته است؛ آنها بر این پیش‌بینی کرده بودند که ابتدا در چهار روز گذشته ورودی سد ثابت خواهد ماند و به ۲ هزار مترمکعب بر ثانیه خواهد رسید که محقق نشد.

استاندار خوزستان ادامه داد: همچنین پیش‌بینی شده بود که بعد از دو شب گذشته میزان ورودی سد کرخه به کمتر از ۲ هزار مترمکعب بر ثانیه برسد که این هم محقق نشد و شب گذشته نیز ورودی کرخه به ۲۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسید.

شریعتی عنوان کرد: ظرفیت سد کرخه رو به پر شدن بود و بیش از ۶ میلیارد مترمکعب آب در آن ذخیره شده است.

وی عنوان کرد: جهت مدیریت ورودی و خروجی سد کرخه و همچنین برای اینکه شرایط به نحوی پیش نرود که سد کاملا پر شود و در وضعیت بحرانی قرار بگیرد مجبور شدیم خروجی سد را به ۲۴۰۰متر مکعب برسانیم.

استاندار خوزستان گفت: در یک بازه زمانی چند روزه خروجی سد کرخه از ۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه به ۲۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسید. امروز(شنبه) نیز همچنان ورودی این سد تا ۲۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه است.

شریعتی بیان کرد: همه تمهیدات و تلاش‌های لازم را جهت ایجاد فیوز پلاک و پخش آب انجام داده‌ایم تا حداقل آب به شهرهای در مسیر برسد. همچنین با بررسی‌های کارشناسی و اجتماعی برای احتیاط و پیشگیری دستور تخلیه شهرهای سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید نعیم  صادر شده است.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود زنان و کودکان به مناطق امن انتقال داده شوند و جوانان جهت کمک در منطقه بمانند و به کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان در منطقه و تقویت سیل‌بندها بیایند.

استاندار خوزستان گفت: همه تلاش ما بر این است که آب پخش و مسیرهای خروجی آن به سمت تالاب هورالعظیم متعدد شود تا کمترین ضرر به شهرها برسد.

همچنین سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور از تعیین استان‌های تهران، اصفهان، فارس و کرمان با حکم وزیر کشور به عنوان از استان‌های معین استان خوزستان خبر داد.

وی در ادامه افزود: نظر به حجم و گستردگی خسارات وارده به استان‌های متأثر از سیل و بالاخص استان خوزستان و استمرار وضعیت فوق‌العاده به منظور امدادرسانی فوری و مستمر، ۴ استان ملزم شدند جلسه هماهنگی ستاد مدیریت بحران را بدون فوت وقت برگزار کنند.

سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: ۴ استان تهران، اصفهان، فارس و کرمان در روز جاری نسبت به گسیل و ارسال امکانات، تجهیزات، ماشین آلات، مواد غذایی و مایحتاج عمومی و در صورت لزوم اعزام افراد متخصص به استان خوزستان اقدام می‌کنند.

سامانی همچنین از تعیین استان‌های خراسان رضوی و شمالی به عنوان استان‌های معین استان گلستان خبر داد و گفت: این استان‌ها هم تمام امکانات خود را به گلستان منتقل خواهند کرد و همچنین قرار شده است با هماهنگی لازم اقدام فنی را در قسمت بیرونی شهرها به منظور جلوگیری از ورود آب انجام دهند.

 

قطع آب ۱۶۱ روستای خوزستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان از قطعی آب ۱۶۱ روستای استان خوزستان بر اثر سیلاب خبر داد.

عادل حرباوی در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، اظهار کرد: پس از بارندگی‌ها و سیلاب‌های بوجود آمده تعداد ۹۲ واحد تاسیسات آبرسانی روستایی در سطح استان خوزستان از مدار خارج و تعداد ۱۰۸۱ روستا با جمعیتی بیش از۳۲۰ هزار نفر دچار کمبود و یا قطعی آب شدند.

حرباوی ادامه داد: با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی انجام شده در ایام تعطیلات نوروز تا کنون توسط کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان شرایط سیلابی و خسارات وارد شده به گونه‌ای است که آب ۱۶۱ روستا با جمعیتی بالغ بر ۶۳ هزار نفر همچنان قطع است.

وی افزود: با توجه به مشکل قطعی موقت آب این روستاها، مجموعه آبفا روستایی خوزستان اقدام به توزیع آب مورد نیاز مردم روستاها از طریق تانکر سیار و آب‌های بسته‌بندی کرد.

سرپرست شرکت آبفا روستایی استان خوزستان تصریح کرد: هم اکنون روستاهای ۸ شهرستان شوشتر، شوش، اهواز، باوی، اندیمشک، شادگان، بهبهان و هویزه بیش از سایر شهرستان‌های خوزستان تحت تاثیر خسارت و قطعی آب قرار دارند.

حرباوی عنوان کرد: مجموع خسارات وارد شده به تاسیسات آبرسانی روستایی در سطح استان خوزستان تا کنون حدود ۸۰۰ میلیارد ریال بوده است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان با اشاره به اینکه خسارات وارد شده با تامین اعتبار مورد نیاز قابل حل خواهند بود، گفت: تصفیه‌خانه‌ها، ابنیه، تابلو برق، خطوط انتقال، شبکه توزیع آب، اتاق پمپاژ، الکتروموتورهای پمپاژ آب خام، ترانس‌های برق و اسکله‌های آب خام از جمله واحدها و تاسیسات خسارت دیده این شرکت در سطح استان هستند.

وی با اشاره به نیازهای شرکت آبفا روستایی برای آبرسانی به روستاهای در معرض بحران گفت: تهیه ۳۰۰ مخزن ذخیره ۵ هزار لیتری برای استقرار در سطح روستاهای فاقد آب و کمپ‌های استقرار سیل زدگان، تهیه ۶۰ دستگاه تانکر سیار برای آبرسانی به روستاها، تهیه و کارگزاری ۱۵ کیلومتر لوله فلزی، تهیه و کارگزاری پمپ کف کش دیزلی، تهیه ۱۰ فروند قایق، تهیه ۲۰ تن پرکلرین، تهیه ۲۰ تن پلی آلمینیوم کلراید و تهیه و توزیع ۵۰۰ هزار آب بسته‌بندی میان اهالی روستایی از جمله مهمترین اقدامات آبفا روستایی در بحران بوجود آمده است.

  • منبع خبر : ایسنا