شفاف سازی در سازمان سینمایی ؛ رویه‌ای سازنده به شرط تداوم
شفاف سازی در سازمان سینمایی ؛ رویه‌ای سازنده به شرط تداوم
مدیر دولتی و حکومتی باید بداند که این قراردادی که امروز امضا می‌کند قرار است روی سایت قرار بگیرد و فردا همه آن را می‌بینند.

از زمانی که حسین انتظامی به عنوان رئیس به سازمان سینمایی آمده است، یک اقدام مثبت و رو به جلو در راستای سیاست شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات انجام شده است.

در روزهای گذشته جزئیات گزارش عملکرد مالی طرح های پژوهشی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی طی سال های ۹۵ تا ۹۷ و هزینه‌های گروه هنر و تجربه منتشر شد.

فارغ از این که چه افرادی، چه ارقامی دریافت کرده‌اند و چه مدیرانی پای این پرداخت‌ها امضا گذاشته‌اند، که این روزها بحث‌های داغی پیرامون آن شکل گرفته است، باید گفت نفس این حرکت سازمان سینمایی مفید و رو به جلو است.

سابق بر این همواره راجع به حمایت‌های سازمان سینمایی، بنیاد فارابی و … از تولیدات سینمای ایران هاله‌ای از شک و تردید وجود داشت و چه بسا کسانی پول‌های حمایتی هم دریافت کرده بودند اما همواره در قامت منتقد موضع می‌گرفتند که انگار به آنها هیچ کمکی نشده است. با انتشار لیست‌ها و آمارها دیگر این غبار شک و تردید کنار رفته و تکلیف هر شخص و هر فیلمی مشخص است.

شفاف سازی در سازمان سینمایی ؛ رویه‌ای سازنده به شرط تداوم

در مورد اعضا شوراهای مختلف سازمان سینمایی و بنیاد فارابی همیشه حدس و گمان‌هایی وجود داشت که فلانی چون عضو شورا است از رانت استفاده کرده و یا نکرده است. همیشه بازار این حرف و سخن‌ها داغ بود و مدرک مستدلی هم پشت آن نبود که در نهایت به فضایی پر از شک و تردید و رد و تکذیب دامن می‌زد.

از وقتی که این روند شفاف سازی و انتشار عمومی اطلاعات آغاز شده دیگر نمی‌توان کسی را بی دلیل به عضویت در شورایی منتسب کرد و از طرف دیگر اعضا شورا هم نمی‌توانند از بار مسئولیتی که دارند شانه خالی کنند.

این شفاف سازی از بهترین عملکردهای حسین انتظامی در همین مدت ریاست سازمان سینمایی است. البته قابل ذکر است انتظامی این رویه را زمانی آغاز کرد که معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر ارشاد بود. شفاف سازی در رقم پرداختی به هر رسانه از اتفاقاتی بود که انتظار نمی‌رفت هیچ گاه شاهدش باشیم اما انتظامی توانست در دوره مدیریتش تا حدودی به مجموعه تحت نظرش شفافیت بدهد؛ شفافیتی که شاید حتی مطلوب برخی ذی‌نفعان در حوزه مطبوعات نیز نبود اما باید رخ می‌داد.

حال انتظامی در سازمان سینمایی هم، این عملکرد مثبت دوران معاونت مطبوعاتی را سر لوحه آغاز فعالیتش قرار داده که قطعا هم به نفع سازمان سینمایی و موسسات وابسته به آن است و هم به نفع سینماگران.

حسین انتظامی در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر (پنج شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷) اعلام کرد: « شفافیت نوعی مبارزه با فساد است. مبارزه با فساد با بگم بگم درست نمی‌شود بلکه با شفافیت و پیش‌بینی پذیری درست می‌شود. مدیر دولتی و حکومتی باید بداند که این قراردادی که امروز امضا می‌کند قرار است روی سایت قرار بگیرد و فردا همه آن را می‌بینند.»

برخی رسانه‌ها به قرارداد و مبلغ دریافتی برخی افراد در همین لیست جدید نقدهایی وارد کرده‌اند مانند کافه سینما به نقل از سینما روزان نوشته است:

«علیرضا قاسم خان که به دلیل بازنشستگی از مدیریت موزه سینما کنار گذاشته شد برای پژوهشی با عنوان “مطالعه تحلیلی سینمای ایران” قرارداد ۳۰۰ میلیونی بسته است!

شفاف سازی در سازمان سینمایی ؛ رویه‌ای سازنده به شرط تداوم

 

شهاب اسفندیاری مدیر دانشکده صداوسیما بابت پژوهشی با عنوان “صورت بندی و تبیین سینمای دینی” همراه با محمدحسین نواب قراردادی ۱۹۰ میلیونی شامل حالش شده!

 

مدرسه ملی سینما به مدیریت روح الله حسینی قراردادی ۲۰۲میلیونی داشته بابت حمایت از پایان نامه های دانشجویی که اصلا مشخص نیست این رقم صرف کدام پایان نامه ها شده؟ »

 

اگر در ادامه نتیجه این قراردادها و خروجی آن هم مشخص شود باعث می‌شود شک و شبهات برطرف گردد و سرآغاز رویه‌ای حسنه در سینمای ایران شود.

 

امید است که دیگر نهادهای مرتبط با سینما مانند شهرداری، حوزه هنری، انجمن دفاع مقدس، سازمان اوج و … به دنبال سازمان سینمایی چنین رویکردی را پیشه کنند تا بیشتر شاهد شفافیت در سینمای ایران باشیم، قطعا این اتفاق برای سینما ایران اتفاقی فرخنده است.

  • منبع خبر : عصر ایران