شعار شفاف سازی مالی شورا و شهرداری تهران در بودجه سال آینده
شعار شفاف سازی مالی شورا و شهرداری تهران در بودجه سال آینده

شهردار تهران با اشاره به قرار گیری فایل بودجه سال آینده شهرداری تهران بر روی وب سایت شهرداری تهران و دسترسی عموم مردم به این فایل گفت: در تنظیم بودجه سال آینده شهرداری تهران، شعار شفاف سازی مالی شورا و شهرداری تهران محقق شده است. محمدعلی نجفی در چهل و سومین جلسه علنی شورای اسلامی […]

شهردار تهران با اشاره به قرار گیری فایل بودجه سال آینده شهرداری تهران بر روی وب سایت شهرداری تهران و دسترسی عموم مردم به این فایل گفت: در تنظیم بودجه سال آینده شهرداری تهران، شعار شفاف سازی مالی شورا و شهرداری تهران محقق شده است.

محمدعلی نجفی در چهل و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و در جریان بررسی بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران گفت: باید از تلاش اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در بررسی بودجه سال آینده تقدیر و تشکر کنند. این بودجه بیش از آنکه به برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران توجه داشته باشد در جهت ایجاد فرصت تغییر رویکردها برای تحولات بنیادی است.

وی افزود: این بودجه بیش از هر چیز به وعده شورا و شهرداری تهران برای شفاف سازی عملکردها جامع عمل پوشانده است، به شکلی که همزمان با تقدیم بودجه به شورای اسلامی شهر تهران فایل آن بر روی پایگاه اطلاع رسانی شهرداری تهران قرار گرفته تا همه صاحب نظران و کارشناسان بتوانند نظرات خود را در خصوص این بودجه ارائه کنند.

شهردار تهران با اشاره به محدودیت‌ها و ابهاماتی که برای تنظیم بودجه سال آینده شهرداری تهران وجود داشت افزود: محدودیت‌هایی در منابع مالی به ویژه تحقق منابع مالی وجود داشت از جمله درآمد شهرداری تهران از محل شهرفروشی و آینده فروشی شهر بود که این روند متوقف شد و به تبع آن محدودیت‌هایی برای مجموعه شهرداری تهران به همراه داشت. همچنین محدودیت تغییر کاربری‌ها موجب شد که حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری تهران با محدودیت مواجه شود.

نجفی ادامه داد: ما در تغییر هزینه‌ها نیز با محدودیت‌هایی مواجه بودیم چرا که بخشی از هزینه‌های شهرداری تهران همانند پرداخت حقوق پرسنل و هزینه‌های مربوط به پیمانکاران و بخش نگهداشت شهر، اجتناب ناپذیر است.

وی تاکید کرد: ما در بودجه ریزی سال آینده با ابهاماتی مواجه بودیم از جمله در حوزه بودجه ریزی باید نسبت به تصمیمات قانون بودجه کل کشور نیز وابستگی‌ها را در نظر می‌گرفتیم. در حال حاضر ما نمی‌دانیم چه تصمیماتی در بودجه ریزی کل کشور اتخاذ خواهد شد که در خلال آن به عنوان مهمترین موضوع سهم شهرداری تهران از محل مالیات بر ارزش افزوده چقدر خواهد بود. بارها اعلام کرده‌ام که در برنامه توسعه ششم کشور در ارتباط با کلانشهرها به ویژه تهران تصمیم ناعادلانه‌ای گرفته شده به شکلی که سهم شهرداری تهران به یکباره به میزان بسیار زیادی و تا حدود نیمی از بخش درآمدها کاسته شد.

نجفی تاکید کرد:‌ تلاش کردیم در ارتباط با دولت و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی این موضوع جبران شود. به شکلی که حدود ۸۸ درصد درآمدهای سهم استان تهران برای شهرها و تنها ۱۲ درصد آن برای روستاها اختصاص پیدا کند که امیدواریم این موضوع به تصویب نمایندگان مجلس برسد. اما اگر این طرح تصویب نشود بخشی از درآمدهای ما باز هم با کسری جدی مواجه خواهد شد. بی تردید رفع این ابهام پیوستگی بسیاری با تصمیم نهایی بودجه کل کشور دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سقف تعیین شده بودجه سال آینده شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: در مورد سقف بودجه میزان واقعی عملکرد ۲۱ هزار میلیارد تومان است اما حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان به تصویب رسیده در سال گذشته بودجه ۱۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی تعیین شد که برای سال آینده اگر (دو تا) ۱۰ درصد تورمی در نظر بگیریم باید بودجه حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شد اما ما ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را در نظر گرفتیم که نشان می‌دهد بودجه ریزی به صورت کاملا انقباضی بوده است.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه ساخت و ساز از حالت سکون به سمت رونق نسبی حرکت کرده است افزود: در حال حاضر نیز ما آثار رونق گرفتن ساخت و ساز در سطح شهر تهران را مشاهده می‌کنیم. این در شرایطی است که برای سال آینده ۳۰۰ هزار وام خرید خانه مسکن اولی نیز به تهران تعلق می‌گیرد. به این ترتیب انتظار داریم که برای سال آینده رونق ساخت و ساز بیشتر شود.

وی تاکید کرد: بخشی از درآمدهای پایدار از محل درآمدهای جدید هستند. بر همین اساس سقف تعیین شده قابل تحقق است. این در شرایطی است که ما سقف درآمدهای غیرنقدی را از بالای ۴۳ درصد به حدود ۳۷ درصد کاهش داده‌ایم. بی تردید اگر کسی بخواهد از بودجه پیشنهادی دفاع کند می‌تواند در مجامع تخصصی ساعت‌ها از این بودجه دفاع کند. بر همین اساس نگرانی از کلیات این بودجه وجود ندارد و امیدوارم کلیات آن به تصویب اعضا برسد. در مورد جزئیات نیز می‌توانیم بحث و بررسی کنیم و اگر امکان ایجاد تغییری در اجزا و ردیف‌های آن وجود داشت ما آن را قبول خواهیم کرد. اگر هر چه بر روی هزینه‌ها امکان تغییر ایجاد شد بهتر است بر روی مبلغ پرداخت پیمانکاران نیز افزوده شود.

نجفی تاکید کرد: ما در دی ماه شرایط بهتری داشتیم و با ایجاد رونق در ساخت و ساز درآمدهای شهرداری تهران نیز وضعیت بهتری پیدا کرد. ان شاء الله ظرف دو ماه آینده بیش از ۸۰ درصد فعلی شاهد تحقق بودجه شهرداری تهران باشیم؛ البته تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدها امکان پذیر نیست.

شهردار تهران افزود: در ابتدای مدیریت جدید شهرداری تهران بیشتر بانک‌ها از جمله بانک شهر اعلام کرده بودند که سقف وام‌های پرداختی به شهرداری تهران پر شده است؛ لذا اگر ما تسهیلاتی دریافت کردیم به معنای این است که بیش از دو برابر بدهی خود را به بانک‌ها پرداخت کرده‌ایم. به این ترتیب بخشی از بدهی ۱۶ هزار میلیارد تومانی به بانک‌ها پرداخت شده است.