شناسایی بنگاهای اقتصادی مشکل دار و تشکیل کارگروه های ملی برای رسیدگی به آنها
شناسایی بنگاهای اقتصادی مشکل دار و تشکیل کارگروه های ملی برای رسیدگی به آنها

معاون «امور روابط کار» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تشکیل کارگروه های ملی و استانی برای رسیدگی به ۱۴۱۳ بنگاه مشکل دار، آخرین وضعیت ساماندهی قراردادهای موقت کار را تشریح کرد. احمد مشیریان درباره آمارهای منتشر شده مبنی بر شناسایی ۱۴۱۳ بنگاه اقتصادی مشکل دارگفت: در این خصوص کارگروه‌های رفع موانع تولید […]

معاون «امور روابط کار» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تشکیل کارگروه های ملی و استانی برای رسیدگی به ۱۴۱۳ بنگاه مشکل دار، آخرین وضعیت ساماندهی قراردادهای موقت کار را تشریح کرد.

احمد مشیریان درباره آمارهای منتشر شده مبنی بر شناسایی ۱۴۱۳ بنگاه اقتصادی مشکل دارگفت: در این خصوص کارگروه‌های رفع موانع تولید در سطح استانی و ملی تشکیل شده است تا مشکلات بنگاههای شناسایی شده در هر استان در سطوح ملی و استانی بررسی شود.

وی با بیان اینکه تمهیداتی برای حمایت از این بنگاهها توسط کارگروه های استانی و ملی اندیشیده شده است افزود: برخی از این بنگاهها که دارای مشکلات حادتری بودند به کارگروه ملی معرفی شدند که از جمله آن می توان به شرکت های آذرآب و هپکوی اراک اشاره کرد که به دلیل مشکلات عمیق، در کارگروه ملی برای رفع مشکل این بنگاهها تصمیم گیری شد.

از ریزش ۴۰۰ هزار نیروی کار در سال گذشته جلوگیری کردیم

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه  در این ۱۴۱۳ بنگاه اقتصادی مشکل دار ۱۰۰ هزار فرصت شغلی وجود دارد، ادامه داد: علاوه بر شناسایی بنگاههای دارای مشکل، برخی از واحدهای اقتصادی نیز در آستانه بروز مشکلات بودند که در سال گذشته با جلوگیری از بروز مشکل برای این بنگاههای اقتصادی، از ریزش ۴۰۰ هزار نیروی کار جلوگیری کردیم.

مشیریان افزود: این بنگاههای اقتصادی عمدتا با مشکلاتی از جمله سرمایه در گردش، تعویق در پرداخت حقوق کارگران، مشکل در فروش محصول، تجهیزات فرسوده و عدم توانایی رقابت در بازار مواجه هستند.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نتایج جلسات کارگروه های استانی و ملی در بررسی وضعیت این بنگاهها گفت: در کارگروه ملی در خصوص پرداخت تسهیلات ارزان قیمت یا استمهال بازپرداخت تسهیلات معوق آنها مشوق هایی در نظر گرفته شده است ضمن اینکه برای برخی از بنگاهها بخشودگی جرائم مالیات به عنوان یک سیاست حمایتی  مد نظر قرار گرفت که برای هر بنگاه به تناسب نوع مشکل تصمیم گیری می‌شود.

تدوین آیین نامه قراردادهای موقت در مراحل نهایی

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره تشکیل جلسات برای تدوین آیین نامه ساماندهی قراردادهای موقت مشاغل غیرمستمر گفت: پیش نویس این آیین نامه تهیه شده که روز گذشته دستور تشکیل جلسات کارگروه مربوطه در این خصوص صادر شده است تا نمایندگان کارگری و کارفرمایی نظرات خود را اعلام کنند.

بر اساس تبصره یک ماده ۷ قانون کار، حداکثر مدت موقت برای کارهایی که طبیعت آنها جنبه غیر مستمر دارد توسط وزارت کار و امور اجتماعی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

اجرای سامانه ثبت قراردادهای کار تا ۲هفته آینده

مشیریان همچنین درباره آخرین وضعیت رونمایی از سامانه جامع روابط کار برای ثبت قراردادهای کار و ارائه دادخواست کارگران گفت: این سامانه از حدود ۳۰ نرم افزار تشکیل شده که ثبت قراردادهای کار و ثبت دادخواست کارگران بخشی از آن است.

وی با بیان اینکه نرم افزارهای مربوط به راه اندازی ملی سامانه جامع روابط کار آماده شده است گفت: تمام کارگران و کارفرمایان باید برای یکبار با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت نسبت به دریافت رمز ورود به سامانه و احراز هویت اقدام کنند اما در این زمینه سازمان تنظیم مقررات باید زیرساخت های ارتباطی لازم را فراهم کند که طی جلسه ای که روز گذشته در این خصوص برگزار شد، قرار است تا دو هفته آینده این زیرساخت ها فراهم شود.

معاون وزیر کار ادامه داد: پس از انجام مقدمات مذکور، سامانه جامع روابط کار به طور آزمایشی در پنج استان تهران، البرز، قزوین، اردبیل و سمنان اجرا می شود تا پس از رفع مشکلات و موانع احتمالی در سطح ملی اجرایی شود.