شناسایی ۲۶مبتلا به اُمیکرون در ایران تا کنون/ اتخاذ تصمیمات شدیدتر در صورت افزایش بروز بیماری
شناسایی ۲۶مبتلا به اُمیکرون در ایران تا کنون/ اتخاذ تصمیمات شدیدتر در صورت افزایش بروز بیماری
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه «امیکرون» در دنیا شکل انفجاری به خود گرفته است، گفت: این سویه از ویروس در کشور ما فعلا مراحل اولیه را طی می‌کند و امیدواریم بتوانیم از گسترش انفجاری آن جلوگیری کنیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه «امیکرون» در دنیا شکل انفجاری به خود گرفته است، گفت: این سویه از ویروس در کشور ما فعلا مراحل اولیه را طی می‌کند و امیدواریم بتوانیم از گسترش انفجاری آن جلوگیری کنیم.

به گزارش صبح اقتصاد، دکتر محمدمهدی گویا در نشست خبری آنلاین، درباره تامین واکسن کرونا گفت: وزارت بهداشت به اندازه کافی واکسن در کشور موجود دارد و در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توزیع کرده است و دانشگاه‌ها مراکز منتخبی را برای تزریق واکسن در نظر گرفتند و همینطور با کمک سازمان‌هایی غیر از وزارت بهداشت هم تلاش شده است که مراکز دیگری به مجموع مراکز اضافه کنیم تا کار واکسیناسیون را انجام دهند. این مراکز نیز باید انواع مختلف واکسن را در دسترس داشته باشند. البته مراکز ویژه‌ای هم برای بیماران با سیستم ایمنی تضعیف شده در نظر گرفته شده است که اگر کسی از بین این بیماران لازم باشد واکسن خاصی دریافت کند، معطل نشود و بتواند واکسنی که پزشکش به او توصیه کرده را تزریق کند. تاکنون در سطح هر شهرستان یک مرکز برای این کار در نظر گرفته شده است.

امکان تشخیص انواع بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفسی در کشور

او در پاسخ به سوال ایسنا درباره امکانات تشخیص سویه امیکرون، گفت: ما امکان تشخیص انواع بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفسی در کودکان و بزرگسالان در کشور را موجود داریم و یک شبکه آزمایشگاهی گسترده در سطح کشور وجود دارد و  تمام موارد مشکوک که ذره‌ای تردید در تشخیص آنها وجود داشته باشد به آزمایشگاه مرجع کشوری در انستیتو پاستور ایران و دانشکده بهداشت دانشگاه تهران ارجاع داده می‌شود تا به طور قطعی تعیین تکلیف شود.

برای قضاوت درباره دلمیکرون فعلا زود است

وی در پاسخ به سوال ایسنا، ‌ درباره بروز سویه دلمیکرون نیز افزود: آنچه که تاکنون مطرح شده این است که مواردی مشاهده شده است که هم موتاسیون‌های مشکوک به امیکرون داشته است و هم موتاسیون‌های مربوط به دلتا را؛ به همین دلیل فعلا قضاوت درباره سویه جدید زود است و دانشمندان درحال تحقیقات هستند و باید صبر کنیم تا در روزهای آتی با قطعیت بیشتری در این باره صحبت کنیم.

گویا ادامه داد: ما در کشور امکان اینکه ترکیب دو سویه دلتا و امیکرون را شناسایی کنیم، داریم؛ ولی شاید در آینده بتوان با قاطعیت بیشتری در مورد این موضوع صحبت کرد.

تغییر چندانی در موارد ابتلا در مشهد نداریم

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره مباحث مطرح مبنی بیماری ویروسی در مشهد با علایمی بین آنفلوآنزا و سرماخوردگی که در کودکان شدیدتر نیز بوده است و همچنین نبود کیت تشخیص امیکرون، گفت: در مورد شهر مشهد تاجایی که ما می‌دانیم تغییر چندانی در موارد ابتلا نسبت به هفته های قبل نداشتیم و قطعا مشکل تشخیص سویه هم نداشتیم.

انفجار امیکرون در دنیا

وضعیت بیماری در ایران

گویا ادامه داد: گسترش سویه امیکرون در دنیا شکل انفجاری به خود گرفته است. در کشور ما فعلا مراحل اولیه را طی می‌کند و امیدواریم بتوانیم از گسترش انفجاری این بیماری در کشور جلوگیری کنیم و همه تلاش ما در این راستا است. ما اقدامات سختگیرانه زیادی درنظر گرفته و اجرا کرده‌ایم. برخی از این اقدامات مربوط به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی است که ستاد ملی کرونا دستورات لازم را صادر کرده است و تمام وزارتخانه‌ها و سازمانهای درگیر موظف به اجرای دستورالعمل‌ها شدند.

اتخاذ تصمیمات شدیدتر در صورت افزایش بروز بیماری

وی افزود: برخی اقدامات سختگیرانه هم در رابطه با مراقبت هوشمند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح اجتماع  داشتیم که به مرحله اجرا رسیده است. اگر مشاهده کنیم که موارد بیماری درحال افزایش است، قطعا تصمیمات شدیدتری اتخاذ می‌کنیم.

واکسن‌نزده‌ها در معرض خطر ابتلا به امیکرون

گویا ادامه داد: در مورد کسانی که واکسن نزدند یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم این است که از طریق رسانه اطلاع رسانی کنیم. کسانی که به طور کامل واکسن تزریق نکردند در معرض ابتلا به این بیماری هستند. یک مبتلا به سویه امیکرون در تهران ۳ نفر از اعضای خانواده خود را مبتلا کرده است و این نشان می‌دهد بیماری سرعت انتقال خیلی زیادی دارد و مهم‌ترین راه پیشگیری از انتقال امیکرون تزریق کامل واکسن است و باید نوبت سوم واکسن را تزریق کنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. واکسن و رعایت پروتکل یک پیوند ناگسستنی دارند و جدا از هم نیستند. لازم است کسی که حتی سه نوبت واکسن زده است باز هم نکات بهداشتی را رعایت کند، بدون این موضوع احتمال ابتلا افزایش می‌یابد.

وی در ادامه بیان کرد: برای نوع واکسنی که در نوبت سوم تزریق می‌شود ما مطالعات جهانی را مورد ملاحظه قرار می‌دهیم اما تصمیم نهایی را کمیته ملی واکسن و کمیته علمی کرونا اتخاذ می‌کند می‌کند و تصمیم نهایی را اعلام می‌کند و ممکن است گاهی تصمیم متفاوت از چیزی باشد که سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کند. ما با علم خود درباره تجویز واکسن به مردم کشور تصمیم گیری می‌کنیم.

او تصریح کرد: هر واکسنی که استفاده می‌ کنیم تاریخ مصرف مشخص داشته و توسط سازمان غذا و داروی کشور تایید شده است و به هیچ عنوان واکسن تاریخ مصرف گذشته به مردم تزریق نمی‌شود. حتی اگر یک روز از تاریخ مصرف آن گذشته باشد هم تزریق نخواهد شد.

شناسایی ۲۶مبتلا به امیکرون در کشور تا کنون

۱۲ مورد مشکوک در دست بررسی

گویا تاکید کرد: سویه امیکرون در دنیا به سرعت زیادی گسترش می‌یابد و بسیاری از کشورهای دنیا موارد ابتلا  به این سویه را گزارش کردند. در کشور ما هم تا روز گذشته ۲۶ مورد ابتلا به سویه امیکرون در کشور شناسایی کردیم و ۱۲ مورد مشکوک هم در دست بررسی هستند که بلافاصله پس از تعیین تکلیف، اعلام می‌شود.

اهمیت تزریق دز سوم واکسن کرونا

وی گفت: انتظار داریم مردم عزیز کشورمان به دو نکته مهم توجه کنند؛ اول اینکه با دو نوبت واکسیناسیون بازهم احتمال ابتلا به این سویه جدید وجود دارد و کسانی که می‌خواهند بیشترین فایده از تزریق واکسن را ببرند و در برابر امیکرون در امان باشند حتما سه نوبت واکسن دریافت کنند. البته دریافت دز سه هم باید بر اساس جدول زمانی و نه زودتر و نه دیرتر باشد که فاصله تزریق دز سوم، سه ماه پس از تزریق دز دوم است. افراد بالای ۱۸ سال که از نوبت دوم واکسن‌شان سه ماه گذشته باشد اکنون می‌توانند برای نوبت سوم واکسن واکسن مراجعه کنند.