شناسایی ۲ هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن انبوه در کشور
شناسایی ۲ هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن انبوه در کشور
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: تاکنون بیش از ۲ هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن ارزان در شهرهای مختلف شناسایی شده که رایگان در اختیار انبوه سازان قرار می گیرد.

علی نبیان به خبرنگار ایرنا گفت: قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود که ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید ساخته می شود که اراضی آن وجود دارد. وی افزود :۲۰۰ هزار واحد دیگر نیز توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر و نیز شرکت بازآفرینی شهری ساخته خواهد شد.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن اضافه کرد: براساس ابلاغیه وزیر راه وشهر سازی، قرار است با هدف رونق مسکن و با مشارکت بخش خصوصی خانه سازی در آنها آغاز شود و این زمین ها در بسیاری از استان ها شناسایی شده و به شکل فازبندی در برنامه مشارکتی تولید مسکن قرار می گیرد.

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: اکنون ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار زمین از سوی بنیاد مسکن و شرکت بازآفرینی مشخص شده و بالغ بر ۲ هزار هکتار زمین نیز برای مشارکت با انبوه سازان توسط این سازمان شناسایی شده تا برای ساخت مسکن در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بررسی ها حاکی است که ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده مسکن در تهران مربوط به زمین است و در شهرستان ها و استان های دیگر این سهم به ۴۰ درصد کاهش پیدا می کند.

به گفته وی، اجرای طرح اقدام ملی می تواند در کاهش قیمت خانه در تهران و شهرهای اطراف نقش آفرین باشد و افراد بیشتری در این طرح صاحب خانه خواهند شد.

نبیان اضافه کرد: ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در مدت ۲ سال و اتمام ۵۰۰ هزار واحد مسکونی طرح مهر بر افزایش میزان عرضه مسکن تاثیر می گذارد و انتظار می رود به زودی قیمت ها در بازار خرید و اجاره تعدیل شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین ومسکن معتقد است: چنانچه طرح مسکن مهر براساس برنامه زمانبدی تکمیل و به بهره برداری می رسید، شاهد آشفتگی فعلی در بازار مسکن نبودیم. وی اظهار امیدواری کرد: تولید مسکن که در دولت دوازدهم شروع شده، بخش زیادی از مشکلات این بخش را برطرف سازد. وی به کلنگ زنی ۲ هزار و۹۰ واحد مسکونی در یازدهم خرداد ماه جاری به عنوان بخشی از طرح اقدام ملی در شهر اندیشه، اشاره کرد و گفت: تعداد پروژه هایی که تحت عنوان اقدام ملی کلنگ زنی می شود، بیشتر خواهد شد.

«اقدام ملی» طرح جدید سیاستگذاران در حوزه مسکن است که به منظور رونق این بخش و بر اساس تقویت هر دو طرف عرضه و تقاضا تدوین شده است. در برنامه اقدام ملی ساخت ۴۰۰ هزار مسکن در مدت ۲ سال و تا سال ۱۳۹۹ در دستور کار قرار دارد. در این برنامه مهمترین موضوع کاهش هزینه مسکن در قیمت تمام شده است.

  • منبع خبر : ایرنا