شهریه در تمامی پایه‌ها در مدارس غیردولتی ۱۳.۵ درصد افزایش می یابد
شهریه در تمامی پایه‌ها در مدارس غیردولتی ۱۳.۵ درصد افزایش می یابد

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش گفت: برای سال تحصیلی آینده، میانگین افزایش شهریه در تمامی پایه‌ها در مدارس غیردولتی ۱۳.۵ درصد است. نشست خبری مجتبی زینی وند معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت ها ی مردمی  با موضوع «تبیین الگوی شهریه سال تحصیلی ۹۶-۹۷ مدارس […]

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش گفت: برای سال تحصیلی آینده، میانگین افزایش شهریه در تمامی پایه‌ها در مدارس غیردولتی ۱۳.۵ درصد است.

نشست خبری مجتبی زینی وند معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت ها ی مردمی  با موضوع «تبیین الگوی شهریه سال تحصیلی ۹۶-۹۷ مدارس غیر دولتی»، برگزار شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با اشاره به اینکه رسالت تعلیم و تربیت بسیار سنگین و چندوجهی است، گفت: نظام خانواده، گروه‌های اجتماعی و تمامی دستگاه‌ها در امر تعلیم و تربیت مؤثر هستند و شوراهای آموزش و پرورش امکانات محلی را برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش بسیج می‌کند.  در شوراهای آموزش و پرورش در ۶ ماهه دوم سال ۹۶ بیش از ۴۹۶ مصوبه داشتیم که تا امروز این مصوبه‌ها یا محقق شده‌اند یا در حال پیگیری هستند. خوشبختانه شاهد حساسیت خوبی در زمینه شوراهای آموزش و پرورش بین استانداران برای رصد تعلیم و تربیت هستیم.

زینی وند در این نشست بیان کرد: ما بر ضرورت اطلاع رسانی شفاف با استفاده از فن آوری نوین تاکید داریم. ۱۰ سامانه در این سازمان فعال است. در بحث ساماندهی مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی سامانه ای را فعال کردیم ۱۲ هزار مرکز در این سامانه ورود اطلاعات داشتند.

وی ادامه داد: در خصوص مدارس خرید خدمات و به خصوص حقوق و بیمه پوششی بود که سامانه ای را در این خصوص فعال کردیم. در این سامانه کلیه اطلاعات وارد می شوند. با راه اندازی این سامانه مسائل مربوط به حقوق معلمان حل شده است.

زینی وند در خصوص الگوی شهریه نیز اظهار کرد: الگوی شهریه مدارس غیر دولتی بر اساس هزینه تمام شده و برنامه ارایه شده مدارس تعیین شده که شامل بررسی وضعیت  فضای فیزیکی و تجهیزات و برنامه های هفتگی و برنامه های پرورشی می شود.

وی ادامه داد: امسال شفافیت در تمامی هزینه ها لحاظ شده  است. ما یک شهریه مصوب داریم و اولیا در پرداخت شهریه مصوب اجبار دارند. اما یکسری فعالیت جانبی وجود دارد مثل فعالیت تابستانی و فوق برنامه غیر درسی که اختیاری است. ما هم میزان این برنامه ها و تعداد ساعاتش و هم نوع فعالیت را مشخص کردیم و در عین حال هزینه را مشخص کردیم.

به گفته وی امسال هیچ مدرسه ای مجاز نیست بخشی از درس سال تحصیلی آینده را در برنامه تابستانی بگنجاند.

وی درباره الگوی شهریه مدارس غیردولتی در بخش فوق‌برنامه تابستان اعلام کرد: برای دوره ابتدایی ۹۰ ساعت، برای دوره متوسطه اول ۱۰۸ ساعت و برای دوره متوسطه دوم ۱۴۴ ساعت برای یا تقویت بنیه علمی یا مهارت‌آموزی و یا برنامه‌های پرورشی زمان در نظر گرفته شده است. هزینه تمام شده شهریه بر مبنای شهریه ثابت و شهریه برنامه‌های متفرقه تعیین می‌شود که درباره برنامه‌های فوق‌ برنامه موضوع کاملاً برای والدین اختیاری است.

زینی‌وند همچنین گفت: کلیه قراردادهای مالی به صورت الکترونیکی در سامانه مربوطه تعریف شده است و برای هر دانش‌آموز بارکد ویژه تعریف شده و بر این اساس ما دیگر قرارداد دستی بین والدین و مدارس برای پرداخت شهریه نداریم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی درباره میانگین افزایش شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ نیز بیان کرد: آیتم‌های الگوی شهریه متناسب با برنامه‌ها و عملکرد هر مدرسه در هر منطقه متفاوت است، اما به طور کلی می‌توان گفت مدارس ابتدایی میانگین ۱۵ درصدی افزایش شهریه را دارند و متوسطه اول ۱۳ درصد افزایش و متوسطه دوم حدود ۱۱ درصد افزایش را خواهند داشت و در مجموع می‌توان گفت میانگین افزایش شهریه در تمامی پایه‌ها در مدارس غیردولتی ۱۳.۵ درصد است.

به گفته وی، هم‌اکنون در استان تهران از مناطق ۱ تا ۶ ناظر مقیم حضور دارد و اگر مدرسه‌ای از الگوی شهریه تخلف کند، تا پایان تابستان ناظر مقیم در آن مدرسه مستقر خواهد بود.

زینی‌وند همچنین بیان کرد: این الگوی شهریه همین امروز به مدارس ابلاغ می‌شود تا مؤسسین طی ۱۵ روز هر اعتراضی که به این الگو دارند را مطرح کنند و احتمال تغییر این الگو به مقدار کم وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد مدارس خرید خدمات و عملکرد این مدارس در پاسخ به سؤال خبرنگاری گفت: ما درخواست می‌کنیم هر کسی از دوستان که شبهه‌ای در عملکرد این مدارس دارد، به آنها رجوع کند و وضعیت آموزشی را بررسی کند. در تمام بازدیدها و نظارت‌های کشوری، تجربه مدارس خرید خدمات، تجربه بسیار موفقی ذکر شده است. در صورت صلاحدید وزیر، ما استفاده از آن را گسترش خواهیم داد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی همچنین درباره پیوستگی آموزش از مهدکودک تا پایان ابتدایی افزود: این پیوستگی آموزشی یک ضرورت است، اما اکنون بر اساس اسناد بالادستی، اداره مهدکودک‌ها در اختیار ما نیست، اما نظارت و تدوین محتوا در مهدکودک‌ها به عهده ما گذاشته شده است.

زینی‌وند درباره پرداخت معوقات معلمان طرح خرید خدمات گفت: دولت برای سال ۹۷ ردیف مستقل بودجه‌ای برای پرداخت طرح خرید خدمات به اعتبار ۳۰۰میلیارد تومان در نظر گرفته است و سال تحصیلی آینده در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت، اما معوقات معلمان در طرح خرید خدمات سال تحصیلی جاری در حال پیگیری است و چند ماه آن پرداخت شده که امیدواریم تا پایان خرداد ماه این معوقات تسویه شود.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی مدارس برای پرداخت شهریه، وثیقه دریافت می‌کنند و یا در صورت انصراف دانش‌آموز، مبلغی را از شهریه پرداخت شده کم می‌کنند، گفت: اخذ وثیقه وجاهت قانونی ندارد، اما برای انصراف مدارس طبق مصوبه عمل می‌کنند؛ به این معنا که اگر دانش‌آموزی قبل از شروع سال تحصیلی انصراف خود را اعلام کند، پنج درصد، اگر قبل از امتحانات دی ماه انصراف خود را اعلام کند، ۵۰ درصد و اگر قبل از پایان امتحانات خرداد ماه این انصراف اعلام شود، کل شهریه از دانش‌آموز کسر می‌شود.

زینی‌وند همچنین در بخش دیگری از سخنان خود حداقل شهریه دوره ابتدایی در سال گذشته را دو میلیون و ۷۰ هزار تومان اعلام کرد که امسال به دو میلیون و ۶۵۲ هزار تومان رسیده است و حداقل شهریه در دوره متوسطه اول در سال گذشته را سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد که امسال این شهریه به سه میلیون و ۶۲۸ هزار تومان رسیده است.

به گفته رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، حداقل شهریه در متوسطه دوم سه میلیون و ۷۹۵ هزار تومان بوده است که امسال به چهار میلیون و ۱۸۲ هزار تومان رسیده است.

وی همچنین سقف و حداکثر شهریه ثابت مصوب در دوره ابتدایی را برای سال تحصیلی جدید، هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، برای متوسطه اول هشت میلیون و ۲۶۷ هزار تومان و برای متوسطه دوم ۱۰ میلیون و ۱۳۴ هزار تومان عنوان کرد که به این اعداد در صورت خواست والدین هزینه برنامه‌های جانبی نیز اضافه می‌شود.

زینی‌وند در این جلسه علی‌رغم پرسش مکرر خبرنگاران درباره تخلف برخی از مدارس غیردولتی در دریافت شهریه‌ها و ذکر مبالغ بالاتر از حداکثری که این سازمان تعیین کرده است، این موارد را موردی دانست و اعلام کرد: در صورت مشاهده تخلف این موارد با مرکز در میان گذاشته شود.