«شکست بزرگ اسرائیل»؛ نبرد با سنگ تبدیل به نبرد با سلاح شده است
«شکست بزرگ اسرائیل»؛ نبرد با سنگ تبدیل به نبرد با سلاح شده است
تحولات اخیر سرزمین های اشغالی و عملیات‌های ضد صهیونیستی با سلاح‌های گرم پیشرفته نشان داد که علی رغم اطلاع دقیق سیستم‌های امنیتی اسرائیل از منابع سلاح‌های مقاومت و فلسطینی‌ها در کرانه باختری و اقدامات و تدابیر نظامیان رژیم اشغالگر برای کنترل توزیع سلاح در کرانه باختری، رژیم صهیونیستی نه تنها قادر به جلوگیری از دستیابی فلسطینی‌ها به سلاح نیست، بلکه بخش قابل توجهی از این سلاح‌ها، متعلق به خود اسرائیلی‌ها است.

تحولات اخیر سرزمین های اشغالی و عملیات‌های ضد صهیونیستی با سلاح‌های گرم پیشرفته نشان داد که علی رغم اطلاع دقیق سیستم‌های امنیتی اسرائیل از منابع سلاح‌های مقاومت و فلسطینی‌ها در کرانه باختری و اقدامات و تدابیر نظامیان رژیم اشغالگر برای کنترل توزیع سلاح در کرانه باختری، رژیم صهیونیستی نه تنها قادر به جلوگیری از دستیابی فلسطینی‌ها به سلاح نیست، بلکه بخش قابل توجهی از این سلاح‌ها، متعلق به خود اسرائیلی‌ها است.

به گزارش صبح اقتصادا، شبکه الجزیره در گزارشی درباره عملیات های ضد صهیونیستی اخیر قدس اشغالی و نحوه دستیابی اهالی کرانه باختری به سلاح در سایه محدودیت‌های شدید اعمال شده توسط رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین در این زمینه نوشت: سوالات زیادی پس از انجام عملیات مقاومتی اخیر در قدس که توسط «محمد علیوات» ۱۳ ساله انجام شد، مطرح است و شاید مهم‌ترین آنها این باشد که یک نوجوان ۱۳ ساله چگونه توانسته به یک سلاح از نوع تپانچه برونینگ بلژیکی دست یابد؟

صحبت درباره تعدادی از کانال‌هایی است که از طریق آنها سلاح‌ها به کرانه باختری منتقل می‌شوند و سپس در مراحل بعدی به مقاومت می‌رسند، اتفاقی که منجر به تبدیل درگیری از رویارویی با سنگ به نبرد با سلاح‌ شد که روز به روز در حال تشدید است.

براساس گزارشی که در دسامبر گذشته توسط روزنامه یدیعوت آحارونوت منتشر شده است، موضوع مربوط به سلاح‌های بومی یا ضعیف نیست، بلکه این سلاح‌ها پیشرفته هستند.

گزارش‌ها و تحقیقات مؤسسات امنیتی اسرائیلی و فلسطین و اظهارات مقامات هر دو طرف در این زمینه، پرده از مهم‌ترین  راه‌ها و روش‌هایی دستیابی فلسطینی‌ها در کرانه باختری به سلاح برمی دارند.

تشکیلات خودگردان فلسطین، رژیم اشغالگر را متهم کرده است که برای دستیابی به اهداف سیاسی و امنیتی و همچنین اعمال فشار بیشتر بر تشکیلات برای ادامه هماهنگی امنیتی، کرانه باختری را پر از سلاح کرده است.

طبق اظهارات مقامات پلیس فلسطین، اکثریت قریب به اتفاق سلاح‌های موجود در کرانه باختری از همان نوع سلاح مورد استفاده در ارتش اسرائیل است.

در مقابل رژیم صهیونیستی نیز مدعی است که بیشتر سلاح‌های توقیف شده از فلسطینی‌ها آمریکایی هستند که از پایگاه‌های نظامی تخلیه شده آمریکایی‌ها در عراق به کرانه باختری قاچاق شده‌اند.

سلاح‌های صهیونیست‌ها در دستان فلسطینی‌ها

گزارش‌های صادر شده توسط موسسه امنیتی اسرائیل، در هر دوره از میزان سلاح‌ها و ابزارهای جنگی که از انبارهای ارتش رژیم اشغالگر و صنایع نظامی به سرقت رفته‌اند، پرده بر می‌دارد.

طبق این گزارش‌ها، هزاران قبضه سلاح سالانه از این انبارها به سرقت رفته و در بازار سیاه در کرانه باختری  فروخته می‌شوند.

در گزارشی که پیشتر توسط ارتش اسرائیل منتشر شده بود، ارتش این رژیم اذعان کرد که  ۳۲۳ قبضه M۱۶، ۷۵ قبضه “إم ۴” (M۴)، ۸۴ قبضه “تافور” و مقداری بمب، مهمات و تسلیحات دیگر به سرقت رفته است.

رسانه‌های اسرائیلی نوامبر گذشته فاش کردند که ارتش این رژیم در مورد سرقت “حدود ۷۰ هزار گلوله و ۷۰ نارنجک دستی” که از یکی از پایگاه‌های نظامی خود در جولان اشغالی دزدیده شده است ، تحقیق می‌کند.

قاچاق اسلحه

گزارش‌های ارتش اسرائیل حاکی از آن است که سلاح از کانال های مختلف ازجمله از عراق، سوریه، مصر و لبنان به فلسطین قاچاق می‌شود.

طی سال های اخیر ارتش رژیم صهیونیستی بارها مدعی ناکام گذاشتن عملیات قاچاق سلاح به فلسطین شده اما گزارش‌ها حاکی از آن است که در مقابل عملیات های قاچاق مختلفی نیز با موفقیت به سرانجام رسیده اند و این جدای از سلاح های انتقالی به نوار غزه است.

طبق این گزارش، تمامی این سلاح ها به دست نیروهای مقاومت فلسطین در کرانه باختری نمی رسد و برخی از آنها نیز به دست خانواده‌های فلسطینی و مقامات تشکیلات خودگردان می‌رسد.

کارگاه‌های تولید اسلحه

با تشدید رویارویی با ارتش اشغالگر در سالهای گذشته، نیروهای مقاومت فلسطین درصدد تنوع بخشیدن به منابع سلاح بوده‌اند و به تلاش برای ساخت آن به صورت بومی در کارگاه های ویژه در مناطق کرانه باختری روی آوردند.

هرچه ارتش اسرائیل بیشتر موفق به متوقف کردن روند قاچاق سلاح از خارج به کرانه باختری شود، با وجود خطرات موجود به دلیل هماهنگی امنیتی میان تشکیلات خودگردان و تل‌آویو، عملیات تولید  در کرانه باختری تشدید می‌شود.

طی پنج سال گذشته، نظامیان اسرائیل اعلام کردند ده‌ها کارگاه تولید سلاح توسط فلسطینی‌ها را تخریب و هزاران قبضه سلاح تولید شده بومی ازجمله تفنگ «کارلو» را توقیف کرده‌اند.

اسلحه کارلو به دلیل قیمت پایین به “سلاح فقرا” معروف و به سمبل و نماد مقاومت فلسطین در برابر نیروهای اشغالگر اسرائیلی تبدیل شده است.

ارتش رژیم صهیونیستی پایان سال گذشته میلادی با انتشار گزارشی اعلام کرد که بیش از ۵۰۰ قبضه سلاح را کشف کرده و ۱۴ کارگاه تولید تجهیزات جنگی و رزمی را بسته است.

در نهایت باید گفت که علی رغم اطلاع دقیق سیستم‌های امنیتی اسرائیل از منابع سلاح‌های مقاومت در کرانه باختری و اقدامات و کمپین های نظامیان رژیم اشغالگر برای کنترل توزیع سلاح در کرانه باختری، اما مسلح شدن فلسطینی‌ها در این منطقه و عملیات های آنها “ناتوانی بزرگ اسرائیل”  را نشان می‌دهد و باعث شده است که موفقیت چندانی را در این زمینه به دست نیاورد.

  • منبع خبر : ایسنا