شکست سیاست های آمریکا در خاورمیانه و شکل گیری ائتلاف روسی – چینی
شکست سیاست های آمریکا در خاورمیانه و شکل گیری ائتلاف روسی – چینی

نویسنده مجله الوطن سوریه تحلیل کرد: شکست سیاست های آمریکا در خاورمیانه و شکل گیری ائتلاف روسی – چینی تیری میثم، روزنامه نگار مجله الوطن سوریه پدید آمدن ائتلاف روسی – چینی و اضمحلال قدرت آمریکا را یکی از نتایج قدرت آزمایی به شکست انجامیده آمریکا در سوریه دانست. به گزارش معاونت برون مرزی صداوسیما، […]

نویسنده مجله الوطن سوریه تحلیل کرد:

شکست سیاست های آمریکا در خاورمیانه و شکل گیری ائتلاف روسی – چینی

تیری میثم، روزنامه نگار مجله الوطن سوریه پدید آمدن ائتلاف روسی – چینی و اضمحلال قدرت آمریکا را یکی از نتایج قدرت آزمایی به شکست انجامیده آمریکا در سوریه دانست.

به گزارش معاونت برون مرزی صداوسیما، میثم با اشاره به اینکه امریکا اعلام نمود نیروهای خود را از خاک سوریه خارج می کند و در این میان تعدادی از کشورها نیز از تصمیم بازگشایی سفارتخانه هایشان در دمشق خبر دادند، گفت: جنگ در سوریه به روزهای آخر خود نزدیک شده است.

این روزنامه نگار مجله الوطن سوریه و مخاطب رادیو اسپانیایی معاونت برون مرزی صداوسیما در ادامه افزود: امریکا سه سال پیش مقام برتری و تسلط خود را در عرصه اقتصاد جهانی از دست داد و جای خود را به چین سپرد. سپس در برابر روسیه، به عنوان قدرت اول جهانی جنگ های متعارف، عرصه را واگذار کرد. حال به تازگی در برابر سلاح های قدرتمند روس مقام اول قدرت هسته ای جهان را نیز از دست داده است.

میثم افزود: برای جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا بی شک پایان ائتلاف علیه داعش که ۷۳ کشور را به این بهانه دور امریکا جمع کرده بود، می تواند مقدمه ای برای انحلال ناتو باشد، اگر چه امریکا نمی تواند ریسک از دست دادن همپیمانان خود را تحمل کند.

تیری میثم با اشاره به اینکه دنیا در حال تحول از یک سیستم تک قطبی به سمت یک سیستم چند قطبی است، خاطرنشان کرد: دیگر غرب به آن شکل سابق وجود ندارد و در سوی دیگری از جهان یک ائتلاف اروپایی – آسیایی روسی چینی شکل گرفته است. در این شرایط هر یک از کشورهای عضو ناتو به شدت خود را با نوعی استقلال مواجه می بیند و امکان دارد دست به یک سری اقدامات خودسرانه بزند، اقدامی که لازم می بیند آن را در این شرایط حتما انجام دهد.