ماراتن تشکیل دولت ائتلافی در آلمان به خط پایان می‌رسد
ماراتن تشکیل دولت ائتلافی در آلمان به خط پایان می‌رسد

حزب آنگلا مرکل و متحدش با حزب سوسیال دموکرات آلمان توافق کرده‌اند که تا پایان امروز (یک‌شنبه) به توافقی برای تشکیل دولت ائتلافی و خروج از بن‌بست سیاسی دست یابند.  به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اوایل ژانویه اتحادیه دموکراتیک مسیحی (CDU)، اتحادیه سوسیال مسیحی (CSU) در بایرن و حزب سوسیال دموکرات (SPD) به نقطه عطفی […]

حزب آنگلا مرکل و متحدش با حزب سوسیال دموکرات آلمان توافق کرده‌اند که تا پایان امروز (یک‌شنبه) به توافقی برای تشکیل دولت ائتلافی و خروج از بن‌بست سیاسی دست یابند.

 به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اوایل ژانویه اتحادیه دموکراتیک مسیحی (CDU)، اتحادیه سوسیال مسیحی (CSU) در بایرن و حزب سوسیال دموکرات (SPD) به نقطه عطفی در مذاکرات ائتلافی برای تشکیل دولت این کشور دست یافتند. آنها پس از اینکه بر سر مسائل مرتبط با بهداشت و درمان به بن‌بست رسیدند، توافق کردند که تا پایان امروز (یک‌شنبه) برای تشکیل دولت به نتیجه برسند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان شنبه از جانب حزب اتحادیه دموکراتیک مسیحی گفت: امیدواریم بتوانیم این مساله را مدیریت کنیم. او هشدار داد که هنوز لیست بلند بالایی از اختلاف‌نظرهای جدی باقی مانده است. این‌طور به نظر می‌رسد که طرفین برای سازش چندان تمایلی ندارند و مسائل بزرگی از جمله اینکه احیای ائتلاف بزرگ چگونه می‌تواند مسائل بهداشت و درمان، قوانین کار، بازنشستگی، اصلاح اتحادیه اروپا و ارز واحد یورو را حل کند، را به حال خود رها کرده‌اند.

بدون رضایت اعضای حزب سوسیال دموکرات، آلمان شاهد تشکیل ائتلاف بزرگ نخواهد شد. در سال ۲۰۱۳ این حزب حرف آخر را در مذاکرات با حزب مرکل و متحد آن زده بود. بر خلاف ائتلاف بزرگ سال ۲۰۱۳ که ۷۶ درصد از اعضای حزب سوسیال دموکراتیک آن را تأیید کردند، بسیاری از آنها احساس می‌کنند برخی از درخواست‌های حیاتی آنها از جمله مسائل مرتبط با پناهجویان نادیده گرفته شده است.

علاوه بر این، اعضای حزب سوسیال دموکرات با رهبر آن مارتین شولتس که در ابتدا تأکید داشت حزب مذکور به گروه اپوزیسیون پارلمان تبدیل می‌شود اما بعد از آنکه مذاکرات حزب مرکل و متحدش با احزاب دیگر شکست خورد، ناگهان نظرش تغییر کرد، اختلاف دارند.  بسیاری از تصمیم او ناراضی‌ هستند و می‌گویند حزبشان در دوره رهبری مرکل دو بار متحمل شکست انتخاباتی سنگین شده است. نظرسنجی‌های کنونی نشان می‌دهد میزان حمایت‌ها از حزب شولتس به پایین‌ترین حد رسیده است.

این شرایط دشوار در تشکیل دولت نتیجه تصمیم حزب دموکراتیک آزاد آلمان (FDP) برای خروج از مذاکرات ائتلافی با حزب مرکل و متحدش و نیز سبزها در ماه نوامبر است. چنانچه مذاکرات ائتلافی ناکام بماند، گزینه‌های باقیمانده برای مرکل برگزاری انتخابات زودهنگام یا تشکیل دولت اقلیت است.