شیوه‌های ترخیص کالا با مصوبه جدید اخذ مابه‌التفاوت ارزی
شیوه‌های ترخیص کالا با مصوبه جدید اخذ مابه‌التفاوت ارزی

با توجه به مشکلاتی که برای ترخیص کالاهایی همچون پوشک و نوشت افزار پیش آمده، در حال حاضر ۳ شیوه برای ترخیص کالا از گمرکات وجود دارد.  هیات وزیران در ۱۶ مرداد ماه سال جاری مصوبه ای تصویب کرد که واردکنندگانی که ارز دولتی از سیستم بانکی دریافت کرده بودند از این تاریخ به بعد […]

با توجه به مشکلاتی که برای ترخیص کالاهایی همچون پوشک و نوشت افزار پیش آمده، در حال حاضر ۳ شیوه برای ترخیص کالا از گمرکات وجود دارد.

 هیات وزیران در ۱۶ مرداد ماه سال جاری مصوبه ای تصویب کرد که واردکنندگانی که ارز دولتی از سیستم بانکی دریافت کرده بودند از این تاریخ به بعد باید جهت ترخیص کالا از گمرک از سازمان حمایت مصرف کنندگان‌ و تولید کنندگان تاییدیه بگیرند؛ البته در همان زمان از سوی هیات وزیران فهرست برخی کالاها تعیین و اعلام شد که این کالاها از پرداخت مابه التفاوت ارز معاف هستند.

این مصوبه با انتقاد واردکنندگان و به ویژه تولید کنندگان همراه بود و شرایط ترخیص کالا را از گمرکات با مشکل مواجه کرد، همزمان با این انتقادات این مصوبه نهایتا در هیات وزیران اصلاح شد و هم فهرست کالاهای مشمول معافیت افزایش پیدا کرد و هم اینکه واردکنندگان می توانستند با ارائه تعهد به بانک، بدون نیاز به اخذ تائیدیه از سازمان حمایت، کالای خود را ترخیص کنند.

با ابلاغ مصوبه جدید،  ترخیص کالا با روش های زیر از گمرکات انجام می شود:

الف) در حال حاضر ۳ هزار و ۴۷۹ قلم کالا مشمول معافیت از پرداخت مابه التفاوت ارز شده اند، بنابراین در زمان ترخیص این کالاها که به تفکیک کد تعرفه هر کالا به گمرکات ابلاغ و اطلاع رسانی شده است نیازی به تاییدیه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و یا تعهد بانکی نیست.

ب) اگر کالایی مشمول فهرست معافیت ها نباشد، وارد کننده کالا می تواند به بانک مراجعه و با ارائه تعهد و اخذ کد رهگیری بانک، نسبت به ترخیص صد در درصد کالای خود از گمرکات اقدام کند.

ج) در صورتی که کالایی مشمول فهرست معافیت ها نیست و واردکننده نمی تواند به بانک خود تعهد بدهد و کد رهگیری بانک را ندارد و امکان اخذ تاییدیه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان فراهم نیست می تواند موضوع را به گمرک اجرایی اعلام کند. با توجه به دستور رئیس کل گمرک ایران در صورت درخواست واردکننده و تحت شرایطی، گمرکات ملزم هستند نسبت به ترخیص ۷۰ درصد کالا اقدام کنند تا صاحب کالا در فرصت مناسب نسبت به پیگیری موضوع مابه التفاوت ارز از طریق ارائه تعهد به بانک خود و یا اخذ تاییدیه از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان اقدام کند.

گمرک ایران همچنین از واحدهای تولیدی درخواست کرده است تا از تسهیلات ترخیص نسیه، ترخیص کالا با نگهداشتن بخشی از کالا به ازای حقوق و عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده، ترخیص درصدی کالا و تسهیلات جدید ورود موقت و استرداد حقوق ورودی نهایت استفاده را کنند.

گمرک از واحد های تولیدی و اتحادیه ها درخواست کرده است در صورت بروز هر مشکل گمرکی در حوزه واردات کالا، مشکلات خود را با مدیران گمرکات اجرایی مطرح کنند و در صورت حل نشدن، دفتر واردات گمرک ایران آماده رفع این مشکلات است.