صادرات آدامس ایرانی به ۱۴ کشور
صادرات آدامس ایرانی به ۱۴ کشور

به رغم کاهش میزان صادرات آدامس در سال جاری، تعداد کشورهایی که بازار صادرات آدامس ایران هستند در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌اند به عبارت دیگر تعداد کشورهایی که آدامس ایران به آن‌ها صادر شده است، از ۱۳ کشور در بهار سال گذشته به ۱۴ کشور در سه ماهه نخست سال جاری […]

به رغم کاهش میزان صادرات آدامس در سال جاری، تعداد کشورهایی که بازار صادرات آدامس ایران هستند در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌اند به عبارت دیگر تعداد کشورهایی که آدامس ایران به آن‌ها صادر شده است، از ۱۳ کشور در بهار سال گذشته به ۱۴ کشور در سه ماهه نخست سال جاری رسیده است.

صادرات آدامس ایرانی نسبت به سال گذشته با کاهش ۵۰ درصدی همراه بوده، اما در عین حال قیمت‌ این ‌آدامس‌ها در این مدت با افزایش همراه بوده است. بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی سه ماهه نخست سال جاری، در این مدت ۴۵۳ تن آدامس ایران به ارزش دو میلیون و ۱۸۰ هزار دلار از ایران صادر شده است.

مشتریان آدامس ایرانی در این مدت کشورهای افغانستان، ارمنستان، امارات متحده عربی، انگلستان، بحرین، پاکستان، تانزانیا، ساحل عاج، عراق، عمان، قطر، کنیا، کویت و هلند بوده‌اند.

این در حالی است که در همین مدت در سال گذشته بیش از ۹۰۰ تن آدامس از ایران به کشورهای خارجی صادرشده بود و ارزآوری این صادرات برای ایران نیز سه میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده است.

بر این اساس میزان صادرات آدامس در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی حدود ۵۰ درصد و از لحاظ ارزش ۳۷ درصد کاهش داشته است.

با این حال مقایسه آمار و ارقام صادرات آدامس در این مدت حاکی از آن است که برخلاف کاهش حجم و ارزش صادرات آدامس ایران در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، قیمت متوسط هر کیلو آدامس صادراتی ایران افزایش یافته است؛ در واقع می‌توان گفت که آدامس‌های صادراتی ایران گران‌تر شده است.

با این حال به رغم کاهش میزان صادرات آدامس در سال جاری، تعداد کشورهایی که بازار صادرات آدامس ایران هستند در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌اند به عبارت دیگر تعداد کشورهایی که آدامس ایران به آن‌ها صادر شده است، از ۱۳ کشور در بهار سال گذشته به ۱۴ کشور در سه ماهه نخست سال جاری رسیده است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که صادرکنندگان آدامس ایرانی در صورتی که بتوانند میزان صادرات به همین کشورها را افزایش دهند، می‌توانند امیدوار به افزایش حجم صادرات نسبت به سال گذشته باشند.