صادرات ۷.۵ میلیون دلاری داروی ایرانی به روسیه در ۱۴۰۰
صادرات ۷.۵ میلیون دلاری داروی ایرانی به روسیه در ۱۴۰۰
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ضمن تشریح وضعیت بازار صادراتی داروهای ایرانی، گفت: ارزش صادرات داروهای ایرانی به روسیه در سال گذشته حدود ۷.۵ میلیون دلار بود و عمده داروهای صادر شده از ایران به روسیه را داروهای زیستی تشکیل می‌دهد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ضمن تشریح وضعیت بازار صادراتی داروهای ایرانی، گفت: ارزش صادرات داروهای ایرانی به روسیه در سال گذشته حدود ۷.۵ میلیون دلار بود و عمده داروهای صادر شده از ایران به روسیه را داروهای زیستی تشکیل می‌دهد.

دکتر حسین شمالی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با اشاره به وضعیت صادرات داروی ایرانی، گفت: باید توجه کرد که اهمیت صادرات غیرنفتی و نقش آن در مثبت شدن تراز تجاری کشور بر کسی پوشیده نیست. صنعت داروسازی در کشور یکی از صنایع فعال و مهمی است که طی سال‌های گذشته با رشد قابل توجهی توانسته نیاز داخل کشور را به داروهای مورد نیاز تا حد قابل قبولی رفع کند. در عین حال یکی از راهکارهای توسعه صنعت داروسازی کشورمان، با توجه به حجم بزرگ بازار مصرف اقلام دارویی در جهان، توجه به حوزه صادرات اقلام تولید شده به کشورهای هدف است.

وی افزود: صادرات دارو مزیت‌هایی مانند تامین ارز برای کشور و در نتیجه تسهیل چرخه تولید با امکان واردات مواد اولیه و ملزومات مورد نیاز را دارد. همچنین صادرات دارو می‌تواند با افزایش مقیاس تولیدی که ایجاد می‌کند، به کاهش هزینه‌های تولید منجر شود و از سوی دیگر به دلیل حفظ بازار محصول صادراتی، شرکت تولیدکننده را در راستای ارتقای الزامات کیفی محصول و خطوط تولید مناسب ترغیب کند.

رشد ۳۰ درصدی صادرات داروهای ایرانی در سال گذشته

شمالی با بیان اینکه ایران از جمله‌ کشورهایی‌ است‌ که‌ در تولید دارو عملکرد قابل‌ توجهی‌ داشته‌ و به‌ موفقیت‌های‌ بزرگی‌ دست‌ یافته‌ است، گفت: با این‌ حال، تا دست‌یابی به جایگاه شایسته کشور در زمینه‌ صادرات دارو فاصله زیادی وجود دارد. ارزش صادرات اقلام دارویی کشور در سال گذشته حدود ۶۰ میلیون دلار بوده که این مقدار نسبت به سال پیش از آن با رشد ۳۰ درصدی همراه بوده است. با این حال باید توجه کرد که این مقدار تنها پنج درصد از ارزش بازار دارویی داخل کشور را به خود اختصاص می‌دهد و این نشان‌دهنده توان صادراتی اقلام دارویی تولید شده در داخل کشور است. همچنین این مقدار صادرات در مقایسه با میزان صادرات دیگر صنایع کشور نشان‌دهنده سهم ۰.۲ درصدی صنعت دارویی در میان صنایع مختلف کشور است.

مزایای صادراتی داروهای ایرانی

وی با تاکید بر لزوم توجه به بحث صادرات دارو با داشتن برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای نفوذ و حفظ بازار داروهای تولید شده توسط شرکت‌های ایرانی در بازار کشورهای منطقه و سایر کشورها، گفت: کشورهایی که زیرساخت تولید دارویی ندارند یا سهم تولید بومی ناچیزی نسبت به بازار دارویی مصرفی خود دارند، می‌توانند هدف صادراتی خوبی برای شرکت‌های ایرانی باشند. علاوه بر این با توجه به قوانین مالکیت فکری و انحصار تولید اقلام دارویی دارای حق اختراع برای کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی و عدم عضویت ایران در این سازمان، امتیاز ویژه‌ای متوجه شرکت‌های ایرانی برای حضور در بازارهای بین‌المللی به ویژه در خصوص داروهای زیستی و اقلام دارویی تولید شده با فناوری بالا وجود دارد. این موضوع امکان صادرات اقلام دارویی تولید شده در کشور را با قیمتی پایین‌تر از قیمت برند اصلی برای کشورهای مقصد فراهم می‌کند.

شمالی با اشاره به کشورهایی که می‌توانند مقصد صادراتی داروهای ایرانی باشند، اظهار کرد: ارزش بازار دارویی سوریه حدود ۳۰ میلیارد دلار است. در عین حال ارزش واردات محصولات دارویی روسیه به عنوان سیزدهمین واردکننده بزرگ دارو در سال ۲۰۲۰ برابر ۱۰.۷ میلیارد دلار بوده است که در این سال محصولات دارویی چهارمین محصول وارداتی روسیه بود. همچنین مبدأ واردات دارو به این کشور از کشورهای آلمان به میزان ۱.۹۷ میلیارد دلار، سوئیس به میزان ۱.۲۹ میلیارد دلار، بلژیک به میزان ۸۶۴ میلیون دلار، هلند به میزان ۶۶۷ میلیون دلار و ایالات متحده به میزان ۵۰۳ میلیون دلار بوده است.

صادرات ۷.۵ میلیون دلاری داروی ایران به روسیه

وی با اشاره به وضعیت صادرات داروهای ایرانی به کشور روسیه نیز گفت: ارزش صادرات داروهای ایرانی به روسیه در سال گذشته حدود ۷.۵ میلیون دلار بود که این میزان ۱۲.۵ درصد از کل صادرات کشور بوده است. عمده داروهای صادر شده از ایران به روسیه را داروهای زیستی مانند اینترفرون بتا و فاکتور هفت تشکیل می‌دهد.

شمالی تاکید کرد: در عین حال در راستای روابط بین دو کشور ایران و روسیه و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تسهیل فرایند ثبت دارو و پذیرش مستندات ارائه شده از سوی شرکت‌های ایرانی به روسیه، امیدواریم شاهد رشد قابل توجهی در صادرات محصولات دارویی تولید شده در کشور به مقصد روسیه باشیم.

انتهای پیام