صالحی: اختلافی با کمیته انضباطی نداریم/ افترای مدیرعامل سایپا در صلاحیت کمیته اخلاق است
صالحی: اختلافی با کمیته انضباطی نداریم/ افترای مدیرعامل سایپا در صلاحیت کمیته اخلاق است
رییس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال می‌گوید کمیته اخلاق این فدراسیون وظیفه دارد نسبت به افترا، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب از سوی مدیرعامل سایپا و عضو هیات رییسه این فدراسیون رسیدگی کند.

به گزارش واحد ورزشی خبرگزاری صبح اقتصاد علیرضا صالحی درباره حکم کمیته انضباطی فدراسیون مبنی بر تبرئه تمام متخلفان بازی جنجالی پیکان و سایپا در واکنش به شکسته شدن رای اولیه این کمیته توسط کمیته استیناف و امکان رسیدگی به این حکم توسط استیناف گفت: ما صلاحیت رسیدگی و ورود به این پرونده را نداریم. باید شکایتی وجود داشته باشد و ظرف یک هفته از زمان ابلاغ حکم، یکی از طرف‌های دعوا درخواست تجدیدنظر بدهد که بتوانیم به این موضوع رسیدگی کنیم. “صالحی: اختلافی با کمیته انضباطی نداریم/ افترای مدیرعامل سایپا در صلاحیت کمیته اخلاق است”

رییس کمیته استیناف خاطرنشان کرد: اگر اعتراضی به حکم کمیته انضباطی وجود داشته باشد، این مساله را بررسی می‌کنیم. در این پرونده برای تمام متخلفان حکم برائت صادر کردند. با این استدلال، چه کسی اعتراض خواهد کرد؟ فعلا اعتراضی به دست ما نرسیده است.

او درباره این که اگر اعتراضی به دست کمیته استیناف نرسد، آیا حکم تعجب‌برانگیز کمیته انضباطی برای متخلفان این مسابقه پابرجا می‌ماند؟ گفت: بله به همین شکل می‌ماند.

صالحی در واکنش به اظهارات رییس کمیته انضباطی مبنی بر این که هیچ اختلافی میان این دو کمیته وجود ندارد و مساله کنونی حاصل اختلافات حقوقی است، گفت: ایشان درست می‌گوید. ما هیچ اختلافی نداریم. در هیچ محکمه‌ای این‌طور نیست که یک رای اولیه عینا تایید شود. هیچ یک از قضات هم انتظار ندارند که احکام صادر شده تایید شود. الان هم آقای حسن‌زاده درست می‌گویند که قوانین ما کم و کاستی دارد و باید درست شود.

وی تاکید کرد: این پرونده مبنایی شد که مدیران و سرپرستان در هنگام تعویض بازیکن دقت لازم را برای نوشتن برگه تعویض انجام دهند و چهار چشمی مراقب این موضوع باشند.

رییس کمیته استیناف درباره حکم صادر شده از سوی این کمیته گفت: در بررسی‌های ما مشخص شد که این بازیکن غیرمجاز نبوده و صلاحیت بازی را داشته است. بازیکن غیرمجاز کسی است به طور غیرقانونی از تیم پیشین خود جدا شده یا صغر سن است و … که این بازیکن چنین مشکلی نداشته و به همین دلیل روی نیمکت تیمش هم حضور داشته است. اگر این بازیکن به عنوان تعویض ششم وارد زمین می‌شود، معلول یک علتی است. علت کسانی هستند که کنار زمین به او اجازه حضور در مسابقه را داده‌اند. ما می‌توانیم علت را رها کنیم و به معلول بپردازیم؟ در این پرونده به معلول پرداخته شده اما احکام انضباطی علت که متخلفان هستند صادر نشده است.

او ادامه داد: صحبت ما با رییس کمیته انضباطی هم در جلسه‌ای که داشتیم همین بود. به آن‌ها گفتیم چرا به عامل ‌و علت این ماجرا پرداخته نشده ولی معلول مورد رسیدگی قرار گرفته است؟ تبرئه متهمان این بازی، استنباط کمیته انضباطی است و من به عنوان کارشناس به احکام صادر شده برای متخلفان احترام می‌گذارم اما اگر شکایتی وجود داشته باشد، در این صورت حکم صادر شده مبنی بر اعلام برائت را مورد بررسی قرار می‌دهیم چرا که چنین وظیفه‌ای را بر عهده داریم. وقتی صاعقه به درختی برخورد می‌کند و ایجاد حریق می‌شود، درخت را که بررسی نمی‌کنیم. صاعقه علت این اتفاق بوده است.

صالحی در واکنش به این که رییس کمیته انضباطی گفته با شکسته شدن حکم شکست سه بر صفر پیکان، ممکن است یک تیمی در جریان مسابقه هشت تعویض انجام دهد و اتفاقی نیفتد گفت: وقتی هشت تعویض انجام می‌شود، به سراغ کسی می‌رویم که این کار را مرتکب شده است. ما بارها شاهد بودیم که در هنگام شروع نیمه دوم تیمی با ۱۲ بازیکن بازی را شروع کرده است. آیا بازی سه بر صفر شده است؟ آیا داور بازی را نیمه‌کاره اعلام کرده؟ در نهایت بازیکن اضافی اخراج شده است. ما به کرات چنین چیزی را شاهد بودیم. تا به حال شش تعویض در ایران انجام نشده بود و برای نخستین بار به این مساله پرداختیم. . “صالحی: اختلافی با کمیته انضباطی نداریم

رییس کمیته استیناف با بیان این که حکم صادر شده از سوی کمیته استیناف مبنی بر لغو پیروزی سه بر صفر سایپا به علت انجام شش تعویض از سوی پیکان به عدالت و انصاف نزدیک است گفت: ما مورد هجمه قرار گرفتیم. وظیفه کمیته اخلاق است که به این موارد رسیدگی کند.

او درباره اظهارات سراجی، مدیرعامل سایپا و عضو هیات رییسه فدراسیون که حکم کمیته استیناف را “تحت تاثیر جریان هوچی گری به فساد” دانسته بود گفت: به آقای سراجی احترام می‌گذارم. او شخصیت بالایی دارد. کسی که به عنوان عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال انتخاب می‌شود، بر مبنای قانون و مقررات و احراز صلاحیت‌ها و آرای اعضای مجمع به این سمت دست ‌می‌یابد و در واقع این اتفاق با احترام به قانون انجام می‌شود. همه ما باید به قانون احترام بگذاریم. “صالحی: اختلافی با کمیته انضباطی نداریم/ افترای مدیرعامل سایپا در صلاحیت کمیته اخلاق است”

وی تاکید کرد: آقای سراجی از جایگاه مدیرعامل سایپا باید از تیمش به طور تمام قد دفاع کند اما دفاع از تیمش متفاوت از توهین است. استفاده از کلماتی مانند تحت تاثیر یک شبکه منسجم یا سیاسون درست نیست. جواب من را از کجا می‌دهید؟ در آن دنیا چه جوابی دارید؟ می‌توانید این موضوع را اثبات کنید؟ ما پرونده‌های مهم‌تر از این هم داشتیم. حرفی نزنید که افترا، نشر اکذیب و تشویش اذهان عمومی باشد. وقتی یک بزرگ‌تر به عنوان عضو هیات رییسه چنین مطالبی را بگوید، کوچکتر را چطور می‌توان کنترل کرد؟

صالحی در واکنش به این که آیا از کمیته اخلاق انتظار رسیدگی به این اظهارات و اتهامات نسبت به رای کمیته استیناف را دارد؟ گفت: من هیچ انتظاری ندارم. وظیفه کمیته اخلاق رسیدگی به این مسائل است. اگر ورود کند، به وظیفه ذاتی خود خود عمل کرده است. ما این همه سال کار و به پرونده‌های مختلف رسیدگی کردیم و توهین، افترا و … شنیدیم اما متاسف هم نیستیم. با این حال این مطالب قشنگ نیست. این پرونده اولین پرونده ما نیست. ما باید قوتبال را به سمت سالم‌سازی ببریم. اگر به عنوان مدیرعامل یک باشگاه و عضو هیات رییسه آرامش داشته باشید، دیگران هم آرامش خود را حفظ می‌کنند نه این که با حرف‌های خود بدعت‌گذاری کنیم و هرج و مرج ایجاد شود. وقتی بزرگی توهین کند، کوچک‌تر را نمی‌توان کنترل کرد.

او با بیان این که رای صادر شده برای این پرونده حاصل خلاء حقوقی در قوانین فوتبال ایران است گفت: رای کمیته استیناف بر اساس قوانین و مقررات کمیته انضباطی است. ما برای تعویض ششم به قوانین و مقررات خودمان رجوع کردیم اما تنبیهی وجود نداشت. این بازیکن دو دقیقه برای تیمش بازی کرده بود.

  • منبع خبر : ایسنا