همراهی بانک کارگشایی با سرمایه داران/جای کاهش قیمت خودتان حباب ساز می شوید؟
همراهی بانک کارگشایی با سرمایه داران/جای کاهش قیمت خودتان حباب ساز می شوید؟

به گزارش گروه اقتصادی صبح اقتصاد؛ سکه در یک ماه اخیر بدون پشتوانه بنیادی، رشد قیمتی کم‌سابقه‌ای را تجربه کرد و حبابی در حدود ۲۰۰ هزار تومان برای آن ایجاد شد. بانک مرکزی برای جلوگیری از بزرگ‌تر شدن حباب سکه ورود کرد و قرار شد عرضه سکه توسط بانک کارگشایی برای جلوگیری و شکست حباب […]

به گزارش گروه اقتصادی صبح اقتصاد؛ سکه در یک ماه اخیر بدون پشتوانه بنیادی، رشد قیمتی کم‌سابقه‌ای را تجربه کرد و حبابی در حدود ۲۰۰ هزار تومان برای آن ایجاد شد. بانک مرکزی برای جلوگیری از بزرگ‌تر شدن حباب سکه ورود کرد و قرار شد عرضه سکه توسط بانک کارگشایی برای جلوگیری و شکست حباب قیمتی اجرایی شود. حراج برحسب دستور بانک مرکزی و برای جلوگیری از حبابی شدن بازار سکه از طریق بانک کارگشایی انجام شد.

نخستین روز حراج سکه در بانک کارگشایی با استقبال اقشار مختلف مردم آغاز شد به شکلی که سالن برگزاری حراجی مملو از جمعیت بود و این اقدام از ساعت ۱۴ دیروز آغاز و در ابتدا قیمت سکه تمام بهار آزادی باقیمت یک‌میلیون و ۱۸۰ هزار تومان و با احتساب ۹ درصد مالیات ارزش‌افزوده یک‌میلیون و ۲۸۸ هزار تومان تعیین شد، اما در حراج قیمت‌ها دربسته‌های اولیه بیشتر از قیمت در بازار تعیین شد و در حراج های بعدی این اختلاف (قیمت سکه عرضه شده در بانک کارگشایی و بازار) کمتر شد.

بر اساس این گزارش، بسته اول ۲۰ تایی سکه به قیمت ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (هر سکه یک‌میلیون و ۱۸۰ هزار تومان)‌ آغاز شد، اما درنهایت به ارزش ۲۵ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان به فروش رسید که با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده، بهای هر عدد سکه در اولین بسته فروخته‌شده یک‌میلیون و ۴۱۰ هزار تومان که قیمتی بیش از قیمت بازار است.

بسته دوم سکه هم به ارزش ۲۵ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان فروخته شد که با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده همچنان بیشتر از قیمت بازار بود؛ همچنین یک بسته ۱۰۰ عددی سکه بازهم به قیمت پایه ۱۲۰ میلیون تومان معامله شد که با احتساب مالیات بر ارزش‌افزوده ۹ درصدی قیمت هر عدد به یک‌میلیون و ۳۹۷ هزار تومان فروخته شد؛ البته دربسته‌های بعدی این قیمت کمتر شد اما اختلاف چندانی با بازار نداشت و در این حراج ۸۴۰ قطعه نیم‌سکه و ۱۳۶۰ قطعه سکه یک بهار (امامی) فروخته شد.

عرضه سکه در بانک کارگشایی باعث ایجاد رقابت کاذب خواهد شد/ کاهش قیمت مقطعی است

سید حسن حسینی شاهرودی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگویی در مورد افزایش حبابی قیمت سکه و عرضه توسط بانک کارگشایی، اظهار کرد: « این اقدام نه‌تنها باعث کاهش قیمت نشده، بلکه در یک رقابت کاذب موجب افزایش هم خواهد شد. مشکل اقتصاد کشور در حوزه ارز و سکه نیست و این موارد را نمی‌توان با انجام عرضه به بازار حل کرد. حوزه اقتصاد، حوزه‌ای سیال است و ظروف مرتبطی دارد که همه بخش‌ها ازجمله پولی، مالی، بانکی، بورس، سکه و… به هم مرتبط است. اگر بخواهیم مستقل از هم این موارد، اقتصاد را ببینیم، اگر توفیقی هم ایجاد شود، مقطعی است، نه مستمر و دائمی؛ زیرا برای بخش‌های دیگر اقدامی نمی‌شود».

بانک کارگشایی قرار بود مسکنی شود بر درد سکه، نه اینکه خود با حباب سازی بازار سکه همراهی کند و فضایی را برای دلالان و سرمایه داران فراهم نماید. سکه قرار است به دست مصرف کننده واقعی جامعه برسد!

از این رو مسئولین امر که در این زمینه دخیل هستند، باید فکری اساسی برای کاهش قیمت سکه داشته باشند تا قشری که واقعا نیازمند سکه است بتواند با خیالت راحت آن را خریداری کند. اتفاق دیروز نارضایتی مصرف کنندگان واقعی را بهمراه داشت و از اینگونه حراج، ابراز تاسف و تعجب می کردند که چرا شیوه بهتری برای عرضه سکه تدبیر نشد!