صدور ویزای ایران در پیچ و خم افتاد
صدور ویزای ایران در پیچ و خم افتاد
جمعی از تورگردانان می‌گویند: صدور ویزای ایران بیشتر از دو هفته است با اختلال مواجه شده است و ‌پاسخ شفافی برای این وضعیت وجود ندارد و درصورت ادامه آن، بازار گردشگری ایران حتما با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

به گزارش صبح اقتصاد جمعی از تورگردانان می‌گویند: صدور ویزای ایران بیشتر از دو هفته است با اختلال مواجه شده است و ‌پاسخ شفافی برای این وضعیت وجود ندارد و درصورت ادامه آن، بازار گردشگری ایران حتما با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

با آن‌که طبق آخرین مصوبه ستاد ملی کرونا محدودیت صدور ویزای ایران به‌ویژه برای گردشگران خارجی برداشته شده است، اما جمعی از تورگردانان ایرانی به ایسنا اطلاع دادند که بیشتر از دو هفته است به درخواست‌های ویزا پاسخی داده نشده و در این مدت، شاید معدود افرادی موفق شده باشند ویزای ایران را بگیرند. در یک مورد عجیب نیز برای یک نوزاد شش‌ماهه ویزا صادر شده، درحالی که هنوز ویزای پدر و مادرش صادر نشده است.

به گزارش ایسنا، آژانس‌های گردشگری، توراپراتورها و همچنین مسؤولان مربوطه در معاونت گردشگری می‌گویند: اخلال در صدور ویزا بدون آن‌که پاسخ شفاف و واضحی از سوی وزارت خارجه ـ مرجع صادرکننده ویزا ـ وجود داشته باشد، رخ داده است. وزارت خارجه طبق مصوبه ستاد ملی کرونا گفته فقط به کشورهایی که درگیری شدید با کرونا دارند ویزا نمی‌دهد. در آخرین مصوبه این ستاد صدور ویزا فقط برای اتباع چند کشور آفریقایی متوقف شده بود. با این وجود، تورگردانان می‌گویند: تمام درخواست‌های ویزا که در دو هفته اخیر ثبت شده بدون پاسخ مانده است. با اداره روادید در وزارت خارجه هم که تماس گرفته می‌شود پاسخ دقیق و واضحی دریافت نمی‌شود.

یکی از توراپراتورها از تهران به ایسنا می‌گوید: نزدیک به ۲۰ روز شده که درخواست‌های ویزای گردشگران متقاضی سفر به ایران را در سایت ویزای الکترونیک وزارت خارجه ثبت کرده‌ام، اما هنوز جواب هیچ یک از آن درخواست‌ها نیامده است و وزارت خارجه نیز پاسخ روشنی نمی‌دهد و فقط گفته در دست بررسی است. ما نمی‌دانیم به توریستی که معطل مانده، چه پاسخی بدهیم.

این تورگردان اظهار می‌کند: در شرایط موجود و پس از دو سال محدودیت سفر و توقف صدور ویزا، به سختی توریست را متقاعد می‌کنیم برنامه سفرش به ایران را اجرا کند، اما در نهایت ویزا برای او صادر نمی‌شود. در هفته‌های اخیر اتفاقات غیرمعمولی در بخش صدور ویزا افتاده است، درخواست‌ها با ایرادگیری‌های عجیب که قابل اصلاح است، رد می‌شود. روند رسیدگی به درخواست‌ها و صدور ویزا به شدت کند شده است. اداره روادید در وزارت خارجه در بیشتر مواقع به تلفن‌ها پاسخ نمی‌دهد. هیچ جواب روشنی وجود ندارد که به آژانس یا گردشگر خارجی داده شود. طبیعی است که آن‌ها دلسرد و منصرف شوند. هر روز سنگ‌اندازی برای گردشگری بیشتر می‌شود. اگر صدور ویزا را متوقف کرده‌اند یا رویه دیگری را در پیش گرفته‌اند باید به آژانس‌های گردشگری اطلاع بدهند.

تورگردان دیگری می‌گوید ظاهراً اگر توریست از سامانه ویزای الکترونیک مستقیم و شخصا اقدام کند سریع‌تر پاسخ می‌گیرد؛ اما مدیر یک آژانس توریستی دیگر در نقض این اظهارات سخن می‌گوید و به درخواست گردشگر اروپایی اشاره می‌کند که دو هفته پیش خودش از طریق همان سامانه اقدام کرده، اما هنوز جوابی نگرفته است.

این وضعیت فقط دامن تورگردانان را نگرفته، طبق گزارش‌هایی که به ایسنا رسیده است، برخی از اتباع خارجی که به انگیزه تجارت و کار قصد سفر به ایران را دارند و شخصا و انفرادی از طریق سامانه ویزای الکترونیک ایران برای دریافت ویزای تجاری اقدام کرده‌اند نیز هنوز موفق نشده‌اند پاسخی دریافت کنند و همچنان در انتظار به سر می‌برند.

یک تبعه چینی که حدود ۱۰ روز پیش برای دریافت ویزای تجاری ایران اقدام کرده، با توجه به فرارسیدن زمان سفرش از طریق دعوت‌کننده ایرانی پیگیر شده و این پاسخ را از اداره روادید در وزارت خارجه گرفته است: «در دست بررسی است. منتظر بمانید. جواب‌ ویزا معمولا تا یک هفته کاری خواهد آمد.»

چینی‌ها جزو اتباع خارجی هستند که بدون ویزا می‌توانند به ایران سفر کنند، اما کرونا مقررات این کشور را تغییر داده و سخت‌تر کرده است، آن تبعه چینی می‌گوید برای برگشت به کشورش باید مدارک ویزای جایی را که به آن سفر کرده است ارائه کند و نشان دهد که به انگیزه توریستی از کشور خارج نشده، به خاطر کرونا هنوز مرزهای چین برای سفرهای توریستی باز نشده است.

به دنبال این وضعیت، هفته گذشته جامعه تورگردانان ایران مذاکراتی با مقامات مربوطه در وزارت خارجه داشت و از رفع محدودیت و مشکل در صدور ویزای ایران خبر داد. این تشکل به تورگردانان اطلاع داد که در پی توقف ویزای متقاضیان کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس، پی‌گیری‌های لازم به عمل آمد و مقرر شد صدور ویزاها بلافاصله و از همان روز انجام شود.

با وجود این پی‌گیری و قول همکاری، اما تورگردانان می‌گویند تغییری در وضعیت ایجاد نشده و همچنان بیشتر درخواست‌ها که از هفته‌های پیش ثبت شده، بی‌پاسخ مانده است.

یکی از تورگردانان در اصفهان به ایسنا می‌گوید: ۱۲ روز از ثبت درخواست ویزا برای گردشگران اروپایی گذشته است، با این‌که گفتند اوضاع درست شده، اما هیچ اتفاقی نیافتاده است. از بعضی همکاران پی‌گیر شدم چند نفر انگشت‌شمار موفق شده‌اند ویزا بگیرند، اما چه معیاری وجود دارد؟ دستورالعمل تغییر کرده؟ چه شده است؟ این‌که می‌گویند درخواست ویزا در دست بررسی است آن هم برای توریستی که همه جزئیات و برنامه سفرش را از قبل اعلام کرده است چه معنایی می‌دهد؟

مدیر یک آژانس گردشگری در شیراز در اعتراض به تاخیر ایجادشده در روند رسیدگی به ویزای ایران که از یک روز به ۲۰ روز رسیده است، می‌گوید مسافرانی داشته که پاسخ ویزای آن‌ها با تاخیر زیاد و بعد از زمان سفرشان به ایران آمده و همین باعث کنسل شدن سفرشان شده است. اگر این ضربه به بازار گردشگری ایران و تورگردانی نیست، پس چیست!؟ آن هم در شرایطی که جذب گردشگر به سختی و با پی‌گیری‌های فراوان اتفاق می‌افتد.

یکی از تورگردانان نیز به ایسنا از دشواری جذب گردشگر به ایران چنین می‌گوید: براساس تجربه شش‌ساله‌ام، فقط ۱۰ درصد درخواست‌ها به تور و سفر ایران تبدیل می‌شود. برای هر سفر دست‌کم ۳۰ ای‌میل رد و بدل می‌شود. بعد از آن همه سختی، تازه فرآیند گرفتن ویزا شروع می‌شود، تازه این شرایط برای اتباع کشورهای خاص سخت‌تر است.

طبق اظهارات آژانس‌های گردشگری و تورگردانان، تا پیش از این، روند رسیدگی و پاسخ‌دهی به ویزای اتباع آمریکا، انگلیس و کانادا که به آن‌ها کشورهای خاص گفته می‌شود، طولانی بود که گاه بیش از یک ماه زمان می‌برد و برای باقی اتباع خارجی این فرایند کمتر از سه روز طول می‌کشید و در مواردی ۴۸ ساعته ویزا صادر شده است. وزارت خارجه بارها از سرعت عمل صدور ویزای ایران و پاسخ‌دهی تا کمتر از سه روز سخن گفته بود. محمود ادیب، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه آذرماه امسال در همایشی در مشهد که آژانس‌داران عراقی نیز حضور داشتند، گفته بود: پس از یک دوره ۲۰ ماهه مربوط به شیوع کرونا و فراگیری واکسیناسیون در دنیا و ایران، روند صدور ویزا در وزارت امور خارجه افزایش پیدا کرده است. هم‌اکنون برای برخی از کشورها صدور روادید را پنج تا شش برابر افزایش داده و از ۵۰۰ ویزا به ۳۰۰۰ مورد در روز رسانده‌ایم.