صلح­‌جویی و عدالت‌­خواهی تنها با التزام به باورهای دینی ممکن است
صلح­‌جویی و عدالت‌­خواهی تنها با التزام به باورهای دینی ممکن است
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: تثبیت صلح­‌جویی و عدالت­‌خواهی تنها با التزام به باورهای دینی و ارزش‌های انسانی ممکن است و توقف در ظواهر آموزه­‌های دینی، پوست‌ه­ایی پدید می‌آورد که فاقد هسته است.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد دور دوم «گفت‌وگوی اسلام و هندوئیزم» با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیت‌الله تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، حجت‌الاسلام  یونسی مشاور رئیس جمهور،  ابهی کومار سینگ رایزن فرهنگی سفارت هند در تهران با موضوع «صلح و عدالت از دیگاه اسلام و هندوئیزم» با محوریت دستیابی به کمال صلح و عدالت پیش از ظهر امروز(دوشنبه چهارم شهریورماه) در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در این نشست ابراهیمی‌ترکمان بیان داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  و شورای روابط فرهنگی هند به دنبال توافقی که در سال ۱۳۹۵ در تهران و در حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر هند امضا کردند، پایه‌گذار گفت‌وگوهای دینی ارزشمندی بین اندیشمندان و رهبران مسلمان از ایران و آئین هندوئیزم از هندوستان شدند.

وی افزود: اجلاس اول گفت‌وگوی دینی تحت عنوان «معنویت از دیدگاه اسلام و هندوئیزم» در سال ۲۰۱۷ در دهلی انجام شد که بسیار موفقیت‌آمیز بود و شناخت خوبی را بین طرفین از یکدیگر ایجاد کرد و اینک دور دوم گفت‌وگوها تحت عنوان «صلح و عدالت از دیدگاه اسلام و هندوئیزم» را ظرف امروز و فردا برگزار خواهیم کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره انتخاب عنوان «صلح و عدالت» ابراز داشت: این دو از گمشدگان انسان معاصر است و سازمان‌ها، اجلاس‌ها و اندیشکده‌های فراوانی در حال کار هستند تا بلکه این دو گمشده را به حیات بشری برگردانند و طعم و لذت شیرین صلح و عدالت را به بشر امروز بچشانند.

موانع دستیابی به کمال حقیقی

وی با اشاره به اینکه انسان عاشق کمال است، اما در درون او خصلت­‌هایی وجود دارد که او را در تشخیص کمال دچار اشتباه می‌کند، ادامه داد: خصلت‌­هایی همچون خود برتربینی و خواهش‌­های نفسانی و شهوانی سبب می‌شود تا نتواند کمال حقیقی را دریابد.

ابراهیمی ترکمان اظهار داشت: وظیفه ادیان این است که این خصلت­‌ها را کنترل کنند تا مانع تشخیص حقیقت کمال نشوند. قوه تشخیص انسان بر اساس توهمات و تخیلات ناصحیح به انحراف کشانده می‌­شود و به همین دلیل گاه شخصیت‌­های بزرگ علمی نیز در این تشخیص به بیراهه می‌­روند و دچار اشتباهاتی می­‌شوند که برای دیگران فهم چنین خطایی بسیار مشکل است.

علت تأکید ادیان بر کنترل شهوات انسانی

وی گفت: کنترل شهوات و خواهش‌­های نفسانی در همه ادیان و آیین‌­ها مورد تأکید قرار گرفته است. علت اصلی تأکید فراوان بر کنترل آن‌ها، سلامت نگهداشتن خرد و عقل است. همه انسان‌­ها در بدو خلقت معصوم آفریده شده‌­اند، اما در گذر زمان توجه به ظواهر چشم­‌نواز مادی آن‌ها را از پرده عصمت بیرون می‌­آورد و به راه­‌هایی سوق داده می‌شوند که عقل و خرد تضعیف شده و در نتیجه آن‌ها را از کمال دور می­‌کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: صلح و عدالت نیز از زمره همین کمالات است. انسان پاک و پایبند به اخلاق، به صورت طبیعی به عدالت و صلح گرایش دارد. از همین رو هیچ‌­گاه درباره خود، بی­‌عدالتی و خشونت را نمی‌­پذیرد. اما به دلیل رشد رذیلت‌­های اخلاقی، هاله­‌ای بر دور عقل و خرد او به وجود می‌آورد تا نتواند صلح و عدالت را برای دیگران به رسمیت بشناسد، تا جایی که خودش از صلح و عدالت منتفع شود آن را خوب شمرده و اگر خودش از صلح و عدالت متضرر شود، آن را شر می‌پندارد.

تثبیت صلح­‌جویی و عدالت­‌خواهی تنها با التزام به باورهای دینی ممکن است

وی افزود: تثبیت صلح­‌جویی و عدالت­‌خواهی تنها با التزام به باورهای دینی و ارزش‌های انسانی ممکن است و توقف در ظواهر آموزه­‌های دینی، پوست‌ه­ای را پدید می‌­آورد که فاقد هسته است و جز هدایت انسان به سمت انجام مراسم و تشریفات دینی نتیجه‌­ای در بر نخواهد داشت.

ابراهیمی ترکمان خاطرنشان کرد: صلح و عدالت، کمال است و دستیابی به کمال نه تنها به علم و آگاهی نیاز دارد، بلکه باید حرکت به سوی کمال انجام شود و امروز در کنار فقر دانشی؛ فقر حرکتی است که انسان را از دستیابی به این کمالات محروم کرده است.

وی ادامه داد: موضوعی که متأسفانه امروز در برخی از نقاط جهان در قالب افراط‌گرایی شاهد آن هستیم و برخی سیاستمداران نیز به آن دامن می‌زنند. خشونت‌های سازمان‌یافته کنونی در جهان؛ اسلام‌هراسی و دین‌هراسی و نیز مسابقات تسلیحاتی در جهان کنونی؛ معلول رشد فزاینده تمایلات نفسانی در استعمارگران است که با استفاده از اهرم قدرت؛ در پی تثبیت برتری اندیشه‌های ظالمانه و خشونت‌گرایانه خود در جهان هستند.

صلح پایدار جز در سایه عدالت قابل تأمین نیست 

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان داشت: عجیب‌تر اینکه پوششی از آزادی‌خواهی و دموکراسی‌طلبی بر تن تمایلات برتری‌جویانه کرده‌اند و خود را شایسته تصمیم‌گیری برای کلیت جهان می‌دانند و کشور ما که در برابر چنین خواسته‌ای ایستادگی شرافتمندانه کرده است را آماج تحریم‌های ظالمانه قرار می‌دهند.

وی گفت: صلح پایدار جز در سایه عدالت قابل تأمین نیست و عدالت زمانی تأمین خواهد شد که تمایلات شیطانی به کناری وانهاده شود و خردورزی حاکم شود.

  • منبع خبر : فارس