صنايع بورسي ۴۰ تا شدند
صنايع بورسي ۴۰ تا شدند
سرپرست معاونت بازار بورس تهران از افزايش تعداد صنايع عرضه شده در بورس تهران خبر داد و گفت: اين تعداد به 40صنعت رسيده که نسبت به تعداد صنايعي که در بورس‌هاي منطقه وجود دارد، متنوع‌تر است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  سيد مهدي پارچيني در گفت‌وگو با ايسنا، درباره صنايعي که در بورس حضور دارند، اظهار کرد: تعداد صنايعي که در بورس تهران وجود دارد نسبت به تعداد صنايعي که در بورس‌هاي منطقه وجود دارد متنوع‌تر است. سال گذشته صنعت واسطه‌گري همچون تأمين سرمايه‌ها در بورس تهران وارد شد. امسال تعداد صنايع در بورس تهران به ۴۰صنعت رسيد که از اين بين صنعت خرده‌فروشي به تازگي در بورس تهران وارد شده است.
وي درباره زمان ورود وارانت و فروش استقراضي در بورس، گفت: در حال بررسي هستيم و اگر زير ساخت‌هاي معاملاتي آماده شود اين ابزارها راه‌اندازي خواهند شد.
سرپرست معاونت بازار بورس تهران در پاسخ به اينکه چه مقدار بودجه براي ترميم زيرساخت‌هاي سامانه معاملاتي در نظر گرفته شده است؟ گفت: عدد و رقم ملاک نيست. بحث ما توان داخلي است؛ اول به توان داخلي توجه داريم در عين حال براي مسائل فني سامانه معاملات بورس، مذاکراتي با کشورهاي خارجي انجام شده است اما اولويت استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي است ولي اگر نشد از خارج کمک گرفته مي‌شود.
وي تاکيد کرد: در اين مورد خاص بحث هزينه، زياد مطرح نيست، چراکه زيرساخت‌هاي معاملاتي نياز بازار است که بايد فراهم شود.
پارچيني در پاسخ به اينکه عملکرد صندوق تثبيت بازار سرمايه را چطور برآورد مي‌کنيد؟ گفت: صندوق توسعه بازار شکل توسعه يافته صندوق تثبيت بازار سرمايه است. همين که در بازار صف‌هاي خريد و فروش را کمتر مي‌بينيم نشان مي‌دهد که در اين زمينه موفق بوده‌ايم.
با اينکه ابزارهاي مالي وارانت و فروش استقراضي در بورس‌هاي دنيا مورد استفاده قرار مي‌گيرد تاکنون در بازار سرمايه ايران طراحي نشده بودند و مسئولان بازار سرمايه اعلام کرده‌اند امسال ابزارهاي وارانت و فروش استقراضي به بازار اضافه خواهد شد و چندي پيش نيز شاپور محمدي- رئيس سازمان بورس- اعلام کرد که اين ابزارهاي مالي در کميته فقهي اين سازمان مورد تأييد قرار گرفتند و در آينده نزديک فعالان بازار مي‌توانند از اين ابزارها استفاده کنند. با ورود وارانت و فروش استقراضي به بازار سرمايه ايران ابزارهاي کلاسيک مالي در اين بازار تکميل مي‌شود.
وارانت نيز اختيار خريدي است که روي اوراق بهادارِ شرکت، توسط خود شرکت منتشر مي‌شود. اين ابزار مي‌تواند به صورت تحويل فيزيکي يا تسويه نقدي اعمال شود. همچنين وقتي شخصي دارايي مالي يا اوراق بهاداري را قرض مي‌کند تا در آينده با کاهش قيمت، آن دارايي را بخرد و به شخص قرض‌دهنده برگرداند از نوعي فروش استقراضي استفاده کرده است. يعني با بکارگيري فروش استقراضي در بازار مي‌توان از کاهش قيمت اوراق بهادار نيز سود کسب کرد.