ضعف و ناکارآمدی سامانه «گنبد آهنین»؛ فروپاشی سقف پوشالی صهیونیسم
ضعف و ناکارآمدی سامانه «گنبد آهنین»؛ فروپاشی سقف پوشالی صهیونیسم

رژیم صهیونیستی درحالی همچنان روی قدرت سامانه موشکی «گنبد آهنین» خود تأکید دارد که حتی خودِ فرماندهان ارشد این رژیم نیز بر ضعف و ناکارآمدی آن صحه گذاشته اند. رئیس شورای شهرک صهیونیست نشین اشکلون اخیرا  اذعان کرد که سامانه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی موسوم به «گنبد آهنین» توانایی خنثی کردن حملات موشکی و خمپاره […]

رژیم صهیونیستی درحالی همچنان روی قدرت سامانه موشکی «گنبد آهنین» خود تأکید دارد که حتی خودِ فرماندهان ارشد این رژیم نیز بر ضعف و ناکارآمدی آن صحه گذاشته اند.

رئیس شورای شهرک صهیونیست نشین اشکلون اخیرا  اذعان کرد که سامانه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی موسوم به «گنبد آهنین» توانایی خنثی کردن حملات موشکی و خمپاره ای گروه های فلسطینی را نداشته است. وی این پاسخ را در جواب چرایی وقوع حملات علیه شهرک های صهیونیستی و به گوش رسیدن آژیر خطر در شهرک های همجوار نوارغزه داد.

این درحالی است که پیشتر نیز «گادی یرقونی» یکی دیگر از مسئولان شورای شهرک اشکلون اعتراف کرده بود که سامانه گنبد آهنین نتوانسته مانع حملات فلسطینی ها شود چرا که تعدادی خمپاره به محوطه این شهرک اصابت کرده است. وی بر ضرورت بررسی یک سامانه دفاعی جدید در کنار این سامانه تاکید کرده بود.

واقعیت این است که ریشه سیستم سپر دفاع موشکی اسرائیل به نام (Iron Dome)گنبد آهنین به درگیری سال ۲۰۰۶ اسرائیل با حزب‌الله لبنان بر می‌گردد. در آن نبرد، حزب‌الله راکت‌های پرشماری به سمت اسرائیل شلیک کرد که خسارات و کشته‌های فراوانی را برای اسرائیل به همراه آورد، راکت هایی که در اواسط جنگ ایستگاه قطار شهر حیفا را مورد حمله قرار داد و واحد پدافندی ارتش اسرائیل را به این واقعیت رساند که سیستم دفاع ضد موشک سابق دیگر کاربرد خاصی ندارد. لذا این رژیم به گنبد آهنین روی آورد.

تا کنون که اسرائیل وارد فاز اجرایی نمودن سامانه دفاع ضد موشک گنبد آهنین شده است، تبلیغات بسیاری بر روی غیر قابل خدشه و نفوذ بودن آن نمود به طوری که آن را کار آمد ترین پوشش ضد موشک در جهان نامید. اما بعد از دور جدید درگیری در غزه طی سالهای گذشته و هدف قرار گرفتن نقاط مختلف پایتخت این رژیم، شکست پذیر بودن این سامانه پرهزینه را حداقل در میدان جنگ با یک گروه مقاومت، همچون حماس را تایید نمود.

این در حالی است که در خلال جنگ های اخیر غزه، این سیستم به طور مکرر توسط ارتش اسرائیل مورد تمجید قرار گرفته‌است. بر اساس اعلام ارتش اسرائیل، سپر دفاع موشکی گنبد آهنین تا غروب شنبه، موفق به رهگیری ۲۴۵ راکت در طول سه روز شده است. هزینه ساخت هریک از این موشکهای رهگیر به نام تامیر، حدودا ۶۰ هزار دلار است.

سوالی که در این جا برای مردم ساکنین سرزمین های اشغالی پیش می آید این است که سامانه ای که در کوتاه مدت هزینه چند میلیارد دلاری برای اسرائیل داشته و تا کنون حتی نتوانسته حملات موشکی به داخل پایتخت اسرائیل را مهار کند، چه سودی دارد.

روزنامه انگلیسی گاردین  در مطلبی با اشاره به اخباری که از فعالیت این سیستم دفاع موشکی به دست آورده نوشت: این سیستم در یک بازه زمانی کوتاه ۷ موشک پرتاب شده از سوی حماس را سرنگون کرده اما دست کم در ۱۱ مورد نتوانسته این موشک‌ها را ردیابی کند. گاردین به نقل از یکی از کارشناسان نزدیک به این پروژه نوشت، این سیستم ممکن است در آینده موفقیت‌هایی داشته ‌باشد اما فعلا با محدودیت‌هایی روبه‌روست که کارایی آن را زیر سوال می برد.

از سوی دیگر روزنامه لوفیگارو در گزارشی درباره سامانه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی موسوم به گنبد آهنین با اشاره به اینکه هر بار رهگیری موشک های دشمن با این سامانه پنجاه هزار دلار هزینه دارد، نوشت: با این حال این سامانه  در برابر موشک های جنبش حزب الله کارایی ندارد.

لوفیگارو افزود: این سامانه فقط می تواند موشک های حمله برنده را تا شعاع ۷۵ کیلومتری رهگیری کند و بر این اساس نمی تواند از مناطق نزدیک محل شلیک دفاع کند. به همین علت این سامانه در برابر حمله موشکی احتمالی حزب الله کارایی ندارد. این جنبش با ظرفیت افزون بر شصت هزار راکت وموشک های قوی می تواند کل سامانه دفاع موشکی اسراییل را بر باد دهد.

در عین حال این سامانه تنها پنج مجموعه رهگیری موشک دارد و هر بار رهگیری پنجاه هزار دلار هزینه دارد. درهمین حال، تعدای از افسران عالی رتبه ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا در سخنانی که بیانگر عمق ضعف و هراس آنها بود، در رابطه با جنگ احتمالی با حزب الله اذعان کردند که توان حزب الله طی سال های اخیر بسیار تقویت شده است.

این افراد که در میان آنها فرمانده ارشد نظامی نیز دیده میشوند ضمن درخواست افزایش بودجه نظامی این رژیم در برابر تهدیدات پیشرو، نسبت به عدم کارآمدی سامانه پدافندی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین هشدار دادند.

در همین راستا فرمانده جبهه داخلی رژیم صهیونیستی به نام «اسحاق غرشون» درباره مقابله سامانه گنبد آهنین در برابر موشک های حزب الله نیز گفت: سامانه گنبد آهنین توانایی دفاع در برابر موشک های کوتاه بُرد و حمایت محدود را دارد. این سامانه هرگز قادر نخواهد بود با بیش از ۱۲۰ موشک مقابله کند.

تسفیکا فوگل رئیس سابق هیئت فرماندهی جنوب فلسطین اشغالی نیز گفته بود: دلبستگی به کارایی گنبد آهنین بسیار اغراق آمیز است و بخصوص شهروندان نباید به آن امید زیادی داشته باشند زیرا شاید در بهترین شرایط این سامانه قدرت دفاع از یک شهر را داشته باشد. دانیل هرشکوویچ از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی نیز اعتراف کرد: این سامانه با وجود هزینه­ های بالایی که برای آن صرف شده، هرگز برای رهگیری و سرنگونی موشک­ های مبارزان فلسطینی کارایی نخواهد داشت.

در لابه لای حرف های سران صهیونیست­ ها چند نکته برجسته به چشم می خورد؛ یکی صرف هزینه­ های گزاف برای ایجاد این سامانه است که هر چند بخشی از مبالغ آن از سوی آمریکا تأمین شده ولی باز هم نسبت به اقتصاد داخلی رژیم صهیونیستی آنقدر بوده که خود به این نکته اعتراف نموده­ اند.

دیگر اینکه به صراحت از عدم کارایی مناسب این سامانه در برابر حملات راکتی نیروهای مقاومت صحبت به میان آمده و پوشش­ دهی کامل این سامانه برای ساکنان سرزمین­ های اشغالی امری محال تلقی شده­ است.

حتی امیدوارکننده ترین ادعاها که متعلق به فرمانده پدافند صهیونیست­ ها است، با دعوت مردم به رعایت اقدامات لازم، بر ناکارآمدی گنبد آهنین صحه می­ گذارد. تناقض میان این اظهارات با تبلیغات گاه و بی گاه پیرامون کارایی گنبد آهنین در درگیری های کوچک و بزرگ پس از جنگ ۲۲ روزه با حماس نیز می تواند مورد توجه قرار گیرد.