طرح واردات تاکسی گاز سوز و برقی در دولت پیگیری می شود
طرح واردات تاکسی گاز سوز و برقی در دولت پیگیری می شود
معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، آخرین اقدامات صورت گرفته برای توسعه ناوگان حمل و نقل درون شهری در بخش های مترو، تاکسی و اتوبوس را اعلام کرد.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد حسین رجب صلاحی، در نشست فصلی مدیران عامل سازمان پایانه های مسافربری شهرداری های کشور، گزارشی در خصوص سه محور حمل و نقلی تاکسی، اتوبوس و مترو ارائه کرد و گفت: ۳۲۰ هزار دستگاه تاکسی در کشور وجود دارد که تا پایان امسال ۱۹۰ هزار تاکسی به سن فرسودگی می رسند و نیازمند نوسازی هستند.

وی اضافه کرد: همچنین طرح واردات تاکسی گاز سوز و برقی نیز در هیئت دولت در حال پیگیری است.

رجب صلاحی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور، مقرر گردیده دولت از محل صرفه جویی سوخت بابت هر دستگاه تاکسی ۵ هزار دلار پرداخت نماید که در حال تغییر این عدد به ۹۰۰۰ دلار برای تاکسی هستیم.

وی در ادامه به ناوگان اتوبوسرانی شهری در کشور اشاره کرد و گفت ۲۲ هزار دستگاه اتوبوس در این ناوگان وجود دارد که امسال نزدیک به ۱۵ هزار دستگاه عمر بالای ده سال خواهند داشت.

وی تصریح کرد: همچنین در حوزه ناوگان اتوبوسرانی شهری از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور استفاده کردیم و بایستی ۱۴۲ هزار دلار یارانه از محل صرفه جویی سوخت از دولت برای تامین و خرید اتوبوس های گازسوز بگیریم و در اتوبوس های دیزلی این عدد ۶۷ هزار دلار است.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، همچنین به وضعیت خطوط مترو در شهرها نیز اشاره کرد و گفت: ۹ کلانشهر در کشور به حوزه مترو ورود پیدا کردند که در ۵ کلانشهر تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز خطوط مترو در حال فعالیتند و در شهرهای کرمانشاه، اهواز، قم وکرج خطوط مترو در حال ساخته شدن است.

وی اضافه کرد: ۸۴۰ کیلومتر خطوط مترو را برای کشور در نظر گرفته شده که ۳۱۸ کیلومتر آن در حال بهره برداری، ۲۶۹ کیلومتر در حال ساخت و ۲۵۳ کیلومتر در دست مطالعه است.

وی با بیان اینکه با مترو تهران روزانه ۲.۷ میلیون سفر جابه جا شود گفت: اگر خطوط ۶ و ۷ مترو تهران تکمیل شود و تعداد ناوگان نیز افزایش یابد وسر فاصله قطارها به حدود دو و نیم دقیقه برسد ظرفیت مسافربری متروی‌تهران  روزانه ۷ میلیون سفر خواهدشد.

رجب صلاحی تصریح کرد: در کشور ۸۴۰ میلیون نفر سفر در سال توسط خطوط مترو انجام می‌شود که اگر تمام خطوط متروی در حال ساخت به بهره‌برداری برسد و کمبود ناوگان تامین گردد، پیش بینی می شود این میزان به ۲ هزار و ۳۰۰ میلیون نفر سفر در سال افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه رشت و اسلامشهر نیز به شهرهای دارای خطوط ریلی اضافه شدند و در حال حاضر ۱۱ شهر در کشور در حوزه ناوگان حمل ونقل عمونی فعال هستند، گفت: در شهر رشت برای اولین بار در کشور شاهد راه اندازی تراموای شهری به طول ۱۵ کیلومتر خواهیم بود و متروی اسلام شهر نیز ادامه خط ۳ متروی تهران به طول ۱۳.۵ کیلومتر است که به این شهر امتداد می یابد.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور در ادامه گفت:از سال ۱۳۹۲ تا کنون ۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به خطوط مترو کشور تخصیص داده شده است وامسال نیز ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در حوزه حمل و نقل عمومی شهری و بازآفرینی  شهری در نظر گرفته شده که ۵ هزار میلیارد تومان آن برای کمک به توسعه خطوط مترو است.

وی همچنین گفت: دولت از محل تملک دارایی ها نیز تاکنون ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به ۹ شهر دارای خطوط ریلی کمک کرده است.

رجب صلاحی همچنین در خصوص سازمان های پایانه های مسافر بری شهرداری ها گفت: این نیاز احساس می شود که بخش هایی از خدمات این سازمان ها نظیر صدور بلیت بصورت الکترونیکی ارایه گردد و این سازمان ها می توانند برای خود درآمد پایدار تولید نمایند.

وی همچنین گفت: برای ارتقای سطح خدمات این سازمان ها در حال پیگیری برخی مسایل و مشکلات حوزه کاری آنها از طریق دولت می باشیم.

  • منبع خبر : مهر