کاهش ۲۲ کیلومتری طول مسیر و ۴۵ دقیقه ای زمان سفر ریلی تهران-همدان
کاهش ۲۲ کیلومتری طول مسیر و ۴۵ دقیقه ای زمان سفر ریلی تهران-همدان

معاون وزیر راه و شهرسازی، از تکمیل واریانت و ایستگاه جدید پرند در راه‌آهن تهران-همدان خبر داد و گفت: این اقدام، موجب کاهش ۲۲ کیلومتری طول مسیر و ۴۵ دقیقه‌ای زمان سفر می‌شود. به نقل از شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیرالله خادمی با اعلام این خبر گفت: راه‌آهن تهران ـ همدان […]

معاون وزیر راه و شهرسازی، از تکمیل واریانت و ایستگاه جدید پرند در راه‌آهن تهران-همدان خبر داد و گفت: این اقدام، موجب کاهش ۲۲ کیلومتری طول مسیر و ۴۵ دقیقه‌ای زمان سفر می‌شود.

به نقل از شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیرالله خادمی با اعلام این خبر گفت: راه‌آهن تهران ـ همدان در فاز اول تا کیلومتر ۷۲ بر روی خط موجود تهران ـ قم حرکت می‌کند که در این نقطه در بخشی از خط‌آهن موجود تهران ـ قم حدفاصل ایستگاه‌ رباط‌کریم تا نقطه انشعاب از ریل و تراورس‌های قدیمی استفاده شده است.

وی افزود: به دلیل مشخصات هندسی مسیر و کم بودن شعاع قوس، سرعت سیر قطارها در این بخش به ۶۰ کیلومتر در ساعت محدود می شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی به منظور رفع این مشکل از جانمایی ایستگاه جدیدی در کیلومتر ۵۱ خبر داد و عنوان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته و پس از تبادل نظر با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران واریانت جدید به همراه ایستگاهی در محدوده شهر پرند طراحی و اجرا شد.

خادمی ادامه داد: این ایستگاه سه‌راهی به عنوان نقطه‌ای برای انشعاب خط قدیم تهران ـ قم و خط جدید تهران ـ همدان اجرایی شده است.

وی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این راستا را جمع‌آوری تقاطع خط جدید همدان و خط قدیم تهران ـ قم عنوان کرد و افزود:‌ عملیات زیرسازی و روسازی واریانت جدید ادامه داشت و عملیات جمع‌آوری نیز در تاریخ ۲۷ مرداد ماه طی پنج روز کار به صورت شبانه روزی انجام شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه کاهش ۲۲ کیلومتری مسیر مشترک محور همدان با محور قدیم تهران ـ قم را از مزایای بهره‌برداری از این واریانت عنوان کرد و گفت: این واریانت ۲۲ کیلومتری موجب افزایش سرعت سیر و کاهش ۴۵ دقیقه‌ای زمان سیر قطار در مسیر تهران ـ همدان می‌شود.

خادمی این اقدام را موجب ارتقاء مشخصات هندسی و نوسازی زیرسازی و روسازی در این بخش از مسیر ریلی دانست و عنوان کرد: احداث پل بزرگ رودشور، استفاده از تراورس بتونی E۱ و ریل ۶۰، افزایش حداقل شعاع قوس محور به ۱۵۰۰ متر از دیگر ویژگی های واریانت احداث شده در خط ریلی تهران ـ همدان است.