ظهور قاچاق‌چیانی از جنس کودکان انگلیسی
ظهور قاچاق‌چیانی از جنس کودکان انگلیسی
طی هفته اخیر وزارت دادگستری بریتانیا برای اولین بار، از افزایش قاچاق مواد مخدر و انجام بسیاری از جرائم توسط کودکان خبر داد و همین امر موجب نگرانی مسئولان این کشور از آینده کودکان شده است.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد اعتیاد یا خودکشی یا هزاران مورد دیگر از معضلات اجتماعی؛ دیگر فرقی نمی کند. از هر کدام که نام ببریم، لیست بلند بالایی از آمارهای رو به رشد و هشداردهنده آن ها در انگلیس و آمریکا وجود دارد که از قضا توسط رسانه های خودشان منتشر شده است.

آمارهایی که شاید در سال های اخیر با شدت بیشتری از سوی رسانه های بین المللی و سازمان های رسمی آمریکا و بریتانیا اعلام شده و به گوش بسیاری نیز رسیده است. قاچاق و مصرف مواد مخدر نیز یکی از همان هزار معضل شایع در جهان و به ویژه دنیای غرب است. هرچند که اعلام آمارهای مربوط به مصرف، جرائم یا قاچاق مواد مخدر  به امری کاملا عادی تبدیل شده اما آمارهای جدید تفاوتی اساسی با اخبار گذشته دارد.

زمانی که موضوع هدف،  کودکان و نوجوانان باشند داستان فرق می کند. این بار سازمان های رسمی بریتانیا آمار جدید و هشداردهنده ای را از میزان جرائم و مصرف مواد مخدر میان کودکان و نوجوانان ارائه کرده اند و همین عدد و رقم ها موجب نگرانی شدید مسئولان انگلیسی از آینده کودکان شده است.

طی هفته اخیر وزارت دادگستری بریتانیا برای اولین بار، از افزایش قاچاق مواد مخدر توسط کودکان خبر داد. طی سال های اخیر این اولین بار است که شمار سرقت و جرائم عمومی میان کودکان رشد پیدا کرده است.

بنابر اعلام وزارت دادگستری این کشور، شبکه های قاچاق مواد مخدر سه برابر شده و به ۲ هزار شبکه رسیده است. به علاوه جرائم مربوط به مواد مخدر نیز با ۲ درصد افزایش در سال ۲۰۱۸، به ۶ هزار جرم رشد پیدا کرده است.  

بنابر اعلام رسانه های این کشور، پس از سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ این اولین بار است که این شاخص افزایش داشته چراکه تا پیش از این سال ها، رقم جرائم مربوط به مواد مخدر ثابت و برابر با ۵۵ درصد بود.

 کودکان انگلیسی در دام شبکه های قاچاق مواد مخدر

 آژانس ملی جرائم و شورای راهبردی پلیس ملی انگلیس در این هفته آماری از میزان مشارکت کودکان و نوجوانان در شبکه های غیر مجاز را منتشر کرد. بر اساس این اعلام، ۱۰ هزار کودک در شبکه های قاچاق مواد مخدر فعالیت دارند و این مواد را از مناطق اصلی شهر به دیگر نقاط کشور منتقل می کنند.

بنابر اعلام این سازمان، میانگین سنی این کودکان ۱۵ تا ۱۷ و پایین ترین سن آن ها نیز ۱۱ سال است.

جیسون هاروین رئیس بخش جرائم مواد مخدر در شورای ملی پلیس بریتانیا با هشدار نسبت به افزایش جرائم مواد مخدر میان کودکان ۱۰ تا ۱۵ ساله، می گوید: در حال حاضر تنها معضل ما قاچاق مواد مخدر توسط کودکان نیز نیست بلکه امر نگران کننده تر آن است که این کودکان علاوه بر قاچاق مواد، از آن استفاده نیز می کنند.

این مقام انگلیسی ادامه می دهد: متاسفانه کودکان پس از وابسته شدن به مواد مخدر و اعتیاد، مورد انواع سواستفادهها قرار می گیرند.

اخبار و اطلاعات منتشر شده در ماه های اخیر، نشان از وضعیت نگران کننده گسترش جرائم و رفتارهای غیر متعارف میان کودکان و نوجوانان انگلیسی دارد. سرقت و استفاده از سلاح سرد نمونه هایی از این موارد است که درگیر شدن فردی در سنین پایین با آن طبیعتا موجب انحرافات متعدد دیگری در بزرگسالی شود.

۲۹ درصد جرائم توسط کودکان انجام می‌شود

روزنامه تلگراف به تازگی طی گزارشی از افزایش سرقت در انگلستان خبر داد. بر اساس این گزارش، میزان سرقت با افزایشی ۱۵ درصدی به ۲ هزار و ۳۵۵ فقره و سطح جرائم عمومی نیز با رشد ۹ درصدی به ۵ هزار و ۲۴۸ مورد رسیده است.

بررسی های انگلستان نشان می دهد، جرائمی همچون خشونت علیه اشخاص نیز سال گذشته برابر با ۲۰ هزار و ۱۱۱ مورد بوده که ۲۹ درصد آن ها توسط کودکان انجام شده است. این درحالی است که طی یک دهه گذشته کودکان مجری ۱۹ درصد جرائم بوده اند.

به علاوه روند روبه رشد جرائم مربوط به استفاده از چاقو و سلاح سرد، نگرانی نهادهای این کشور را برانگیخته است. بر اساس آمارها، تنها در ماه پایانی سال ۲۰۱۸، شمار جرائم مربوط به استفاده از چاقو یا تهدید افراد با سلاح سرد، نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ مورد بوده که تمامی آن ها نیز توسط کودکان انجام شده است.

به طورکلی در سال ۲۰۱۷ و ۱۸، ۷۰ هزار و ۳۴۹ فرد زیر ۱۸ سال به دلیل جرائم مختلف، محکوم شده و این رقم نسبت به سال گذشته ۴ درصد رشد داشته است. اما این پایان داستان کودکان خلافکار با ورژن انگلیسی نیست.

 آخرین آمارهای وزارت دادگستری بریتانیا حاکی از آن است که ۲۶ هزار و ۷۰۰ کودک و نوجوان بر اثر انجام جرائم مختلف در سال ۲۰۱۸، محکوم یا به آنان تذکر رسمی داده شده است. به علاوه پلیس انگلیس طی سال های ۲۰۱۷ و ۱۸ نیز حدود ۶۵ هزار کودک را به دلیل ارتکاب جرم دستگیر کرده است.

راه بی راهه ای که جوانان و نوجوانان بریتانیایی پیش گرفته اند، حال به زندگی کودکان این کشور هم سرایت کرده است. اخبار رسانه ها حاکی از آن است که اعتیاد و قاچاق مواد مخدر نیز تنها معضل کودکان این کشور نیست و فقر، بی خانمانی، گرسنگی و بیماری های سلامت روان نیز از جمله مواردی است که با تهدید زندگی این افراد، زمینه سوق آن ها به ارتکاب جرم یا مصرف مواد مخدر را فراهم می کند.

گروه جامعه-ساناز باقری راد

  • منبع خبر : مهر