عدم تخصیص بودجه به مناطق آزاد آنها را ترغیب به واردات می کند
عدم تخصیص بودجه به مناطق آزاد آنها را ترغیب به واردات می کند

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس از پر شدن کالاهای شبه قاچاق در بازار انتقاد کرد. حسینی شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی صبح اقتصاد درباره عدم تخصیص بودجه لازم به مناطق آزاد بیان کرد: مناطق آزاد با گرفتن عوارض از واردات کالا منتفع می شوند و دولت با عدم بودجه […]

حسینی شاهرودی

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس از پر شدن کالاهای شبه قاچاق در بازار انتقاد کرد.

حسینی شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی صبح اقتصاد درباره عدم تخصیص بودجه لازم به مناطق آزاد بیان کرد: مناطق آزاد با گرفتن عوارض از واردات کالا منتفع می شوند و دولت با عدم بودجه و ساختن زیرساختها آنها را ترغیب به این کار میکند.

وی در ادامه افزود: چون مناطق آزاد عوارضی از صادرات دریافت نمی کنند برای تأمین هزینه ها رو به واردات می آورند که نتیجه آن پر شدن بازار از کالاهای شبه قاچاق است.

نماینده مردم شاهرود با انتقاد از عدم حضور نهادهای نظارتی در مناطق آزاد گفت: در برنامه ششم مناطق آزاد زیر نظر وزارت اقتصاد آورده شد و تحت نظارت مجلس و دستگاههای نظارتی قرار گرفت و این یک اقدام موثر است تا شاهد تخلفات نباشیم.

وی در پاسخ به این سوال که مناطق آزاد تبدیل به سکوی قاچاق شده اند و این ضعف قانون است یا نظارت، بیان کرد: برای مناطق آزاد باید اسم قاچاق رسمی گذاشت، کالاهای مجاز و غیر مجاز به صورت بی رویه وارد منطقه آزاد و از آنجا به داخل کشور می آید ولی مناطق آزاد می گویند کنترل ورود کالا به داخل کشور بر عهده گمرک است.

حسینی شاهرودی دررابطه با پیگیری تخلفات مناطق آزاد ماکو در مجلس بیان کرد: پرونده در کمیسیون اقتصادی مطرح و در صحن علنی مجلس تصویب و با اعمال ماده ۲۳۶ این پرونده به دستگاه قضایی ارجاع شد.

وی درباره ملموس نبودن نتایج این پیگیریها تصریح کرد: یک مشکل اساسی در مناطق آزاد نرسیدن به اهداف اولیه در قانون پیش بینی شده است و به عنوان یکی از مناطقی که قوانین جاری مملکت در آن اجرا نمی شود عنان به اختیار است.