عرضه ۵۰۶ میلیون یورو ارز توسط پتروشیمی‌ها
عرضه ۵۰۶ میلیون یورو ارز توسط پتروشیمی‌ها

شرکت‌های پتروشیمی که یکی از مهم‌ترین منابع ارزآوری برای کشور هستند موظفند که ارز صادراتی خود را در سامانه نیما عرضه کنند؛ ارزی که نرخ آن در زمان ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی در اردیبهشت‌ماه ۴۲۰۰ تومان بود اما طبق بسته جدید ارزی که اواسط مردادماه رونمایی شد نرخ آن را بازار ثانویه یا همان بازار […]

شرکت‌های پتروشیمی که یکی از مهم‌ترین منابع ارزآوری برای کشور هستند موظفند که ارز صادراتی خود را در سامانه نیما عرضه کنند؛ ارزی که نرخ آن در زمان ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی در اردیبهشت‌ماه ۴۲۰۰ تومان بود اما طبق بسته جدید ارزی که اواسط مردادماه رونمایی شد نرخ آن را بازار ثانویه یا همان بازار آزاد تعیین می‌کند.

 بر اساس بسته جدید ارزی که ۱۴ مردادماه توسط رئیس کل بانک مرکزی رونمایی و اجرای آن از صبح ۱۵ مرداد آغاز شد، شرکت‌های پتروشیمی موظف شدند ارز خود را در بازار ثانویه عرضه کنند. در نخستین روز اجرای بسته، شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را با نرخ ۸۰۸۰ تومانی وارد بازار کردند. نرخی که از دو هفته گذشته تاکنون ثابت نمانده و به ۷۹۰۰ و سپس به ۷۷۰۰ تومان نیز رسیده است.

مساله مهمی که در عرضه ارز صادراتی پتروشیمی‌ها وجود دارد قیمت خوراک است. زمانی که این شرکت ها ارز خود را با قیمت ۴۲۰۰ تومانی عرضه می‌کردند قیمت خوراک آن‌ها ۳۸۰۰ تعیین شد. اکنون با گذشت حدود دو هفته از معرفی بسته جدید ارزی و با وجود اینکه شرکت های پتروشیمی ارز خود را در بازار ثانویه عرضه می‌کنند قیمت خوراک آن‌ها همچنان ۳۸۰۰ تومان باقی مانده است.

عرضه ۵۰۶ میلیون یورو ارز توسط پتروشیمی‌ها

در این راستا، احمد مهدوی، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی درمورد میزان ارزی که از زمان اجرای بسته جدید ارزی توسط شرکت‌های پتروشیمی در سامانه نیما عرضه شده است به ایسنا گفت: از زمان معرفی بسته جدید ارزی در تاریخ ۱۶ مردادماه تا روز چهارشنبه ۳۱ مردادماه حدود ۵۰۶ میلیون یورو توسط شرکت‌های پتروشیمی عرضه شده و همه این میزان معامله شده است.

وی درمورد نرخ خوراک نیز اظهار کرد: هنوز خبری مبنی بر  افزایش نرخ خوراک نیست و از سوی دولت هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است.

ادامه رانت در بورس کالا

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی در ادامه با اشاره به نابسامانی که در خرید محصولات پتروشیمی در بورس کالا وجود دارد گفت: رانت همچنان در بورس کالا ادامه دارد. مواد اولیه در بورس با نرخ ۴۲۰۰ تومانی خریداری می شود اما  جنس با نرخ ارز آزاد به دست مصرف کننده می‌رسد؛ این موضوع را وزارت صمت باید حل کند.

مهدوی ادامه داد: ما اعتراض خود را اعلام کردیم. وزیر صمت هم جلسه‌ای را با حضور فعالین صنایع پایین دستی و پتروشیمی‌ها در این راستا برگزار کرده است. اما اینکه چه سیاستی اتخاذ کنند را نمی‌دانم.