عروسی شاهزاده انگلیس با حضور صد هزار گردشگر و ۳ هزار پلیس
عروسی شاهزاده انگلیس با حضور صد هزار گردشگر و ۳ هزار پلیس

یش از ۱۰۰هزار گردشگر برای تماشای مراسم عروسی سلطنتی به شهر ویندزور سرازیر شده اندهمزمان با آغاز مراسم ازدواج شاهزاده هری، نوه ملکه الیزابت دوم با “مگان مرکل” در کاخ سلطنتی ویندزور، فضای شهر ویندزور بشدت امنیتی شده و حدود ۳ هزار نیروی امنیتی با هزینه ای بالغ بر ۳۰میلیون پوند مسئولیت برقراری امنیت این […]

یش از ۱۰۰هزار گردشگر برای تماشای مراسم عروسی سلطنتی به شهر ویندزور سرازیر شده اندهمزمان با آغاز مراسم ازدواج شاهزاده هری، نوه ملکه الیزابت دوم با “مگان مرکل” در کاخ سلطنتی ویندزور، فضای شهر ویندزور بشدت امنیتی شده و حدود ۳ هزار نیروی امنیتی با هزینه ای بالغ بر ۳۰میلیون پوند مسئولیت برقراری امنیت این مراسم را برعهده دارند.

 منابع انگلیسی می‌گویند که بیش از ۳ هزار نیروی پلیس و امنیتی همراه با پلیس‌های لباس شخصی و نیز تک‌ تیراندازها در ساختمان‌های اطراف محل برگزاری این مراسم مستقر شده‌اند و اوضاع امنیتی را کنترل می‌کنند.

پلیس پیش‌بینی می‌کند که بیش از ۱۰۰هزار گردشگر برای تماشای مراسم عروسی سلطنتی به شهر ویندزور سرازیر شده اند. بر همین اساس ایست‌های بازرسی متعددی در مبادی مرکزی شهر برای کنترل عبور و مرور خودروها در نظر گرفته‌شده است.

همچنین حصارهایی برای جلوگیری از حملات احتمالی با خودرو به عابران ایجادشده و بالگردهای پلیس بر فراز این شهر در حال چرخش هستند. گفتنی است که شهر ویندزور امروز منطقه پرواز ممنوع اعلام شده است.

بنابر گزارش رسانه های انگلیسی، عملیات امروز دستگاه های امنیتی در حدود ۳۰ میلیون پوند برای مالیات‌دهندگان انگلیسی آب‌خورده است.

یک سخنگوی پلیس اعلام کرد که با توجه به حضور انبوه گردشگران برای شرکت در این مراسم، تمام سناریوها برای جلوگیری از هرگونه حمله احتمالی تروریستی در نظر گرفته‌شده است.

وی افزود که تاکنون نشانه ای از احتمال حمله تروریستی و یا برگزاری تجمع اعتراضی وجود ندارد؛ با این حال همکاری های نزدیکی میان تمام دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی برای کنترل مراسم امروز در جریان است.

نگرانی مقامات امنیتی انگلیسی در حالی است که سطح هشدار امنیتی در این کشور در مرحله شدید (سطح چهار از مجموع پنج سطح) قرار دارد. این سطح بدین معنا است که حمله تروریستی در این کشور به‌شدت محتمل است.

این کشور سال گذشته صحنه ۵ حمله تروریستی بوده که براثر آن‌ها ده‌ها تن کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

در جریان آخرین حمله تروریستی که شهریورماه گذشته رخ داد، فرد مهاجم با کار گذاشتن یک بمب ساعتی در ایستگاه مترو پارسونز گرین واقع در غرب لندن، ده‌ها تن را مجروح کرد. کارشناسان امنیتی این کشور اعلام کردند چنانچه بمب به‌صورت کامل عمل کرده بود، آثار مخرب زیادی را برجای می‌گذاشت.

هفته گذشته اندرو پارکر رئیس دستگاه جاسوسی داخلی انگلیس (ام آی ۵) فاش کرد که از فروردین پارسال تاکنون ۱۲حمله تروریستی خنثی‌شده است.

مراسم عروسی نوه ملکه انگلیس امروز با حضور ۸۰۰ مهمان خارجی و داخلی در شهر ویندزور برگزار می‌شود. پلیس این شهر در چند ماه اخیر مشغول جمع‌آوری متکدیان و افراد بی‌خانمان در کناره‌های خیابان بوده تا چهره این شهر به مراسم عروسی لطمه‌ای وارد نکند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مأموران پلیس رفتار زننده و خشونت‌آمیزی را با بی خانمان‌های این شهر داشته است.

در یک کلیپ ویدئویی نشان می‌دهد که پلیس وسایل دو بی‌خانمان را در نزدیکی ساختمان بانکی در یک پاکت پلاستیکی ریخته و به آن‌ها می‌گوید که برای دریافت وسایل خود دوشنبه آینده به پاسگاه پلیس منطقه مراجعه کنند.

پلیس می‌گوید که این تدابیر در جهت حفظ امینت شهر درجریان برگزاری مراسم عروسی صورت گرفته است. این نهاد امنیتی همچنین ادعا می‌کند که به‌زور متعلقات بی‌خانمان‌ها را ضبط نکرده است، بااین‌حال بیشتر این افراد عنوان می‌کنند که پلیس برای تصرف اموال آن‌ها به‌زور متوسل می‌شود.

انعکاس این خبر طی روزهای اخیر واکنش شماری از گروه‌های طرفدار حقوق بشر را برانگیخته است.

هری پسر کوچک چارلز و دیانا و دومین نوه ملکه انگلیس می باشد. او مطابق با سنت های سلطنتی انگلیس پنجمین نامزد برای تصدی تاج و تخت در این کشور به شمار می رود. همسر او «مگان مرکل» هنرپیشه آمریکایی است که پس از ازدواج با هری به دوشیزه ساسکس ملقب خواهد شد.

نامزدی آنها در ۲۷ نوامبر ۲۰۱۷ به‌صورت رسمی از سوی کاخ سلطنتی انگلیس اعلام شد. مرکل اعلام کرد که پس از عروسی قصد دارد از بازیگری کناره‌گیری کند و وقت خود را به کارهای بشردوستانه اختصاص دهد./ ایرنا