علت تاخیر ۷ ماهه در تسویه حساب ارشاد با ناشران
علت تاخیر ۷ ماهه در تسویه حساب ارشاد با ناشران

در حالی که برخی از ناشران از تاخیر طولانی در پرداخت مبالغ مربوط به خریدهای کتاب وزارت ارشاد از ناشران گلایه‌مند هستند، مسئولان این وزارتخانه از تسویه قریب الوقوع این بدهی‌ها خبر می‌دهند. در روزهای گذشته برخی از ناشران در تماس‌هایی با مهر از طولانی شدن پروسه پرداخت مبالغ مربوط به کتاب‌های مصوب هیئت انتخاب […]

در حالی که برخی از ناشران از تاخیر طولانی در پرداخت مبالغ مربوط به خریدهای کتاب وزارت ارشاد از ناشران گلایه‌مند هستند، مسئولان این وزارتخانه از تسویه قریب الوقوع این بدهی‌ها خبر می‌دهند.

در روزهای گذشته برخی از ناشران در تماس‌هایی با مهر از طولانی شدن پروسه پرداخت مبالغ مربوط به کتاب‌های مصوب هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گلایه‌مند بوده‌اند.

برخی از این ناشران عنوان می‌کنند که آخرین پرداختیِ مربوط به آثار مصوب‌شان در هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به آبان ماه سال ۹۶ برمی‌گردد و برخی حتی این زمان را به تابستان پارسال برمی‌گردانند!

مهرزاد دانش دبیر هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح این تاخیر طولانی‌مدت در تسویه حساب با ناشران مذکور، گفت: ما در هیئت انتخاب و خرید کتاب، صرفاً کتاب‌ها را از ناشران تحویل می‌گیریم، آنها را به گروه‌های کارشناسی می‌بریم، کتاب‌ها آنجا مورد بررسی قرار می‌گیرند و نتایج را به صورت منظم در سایت هیئت اعلام می‌کنیم.

وی افزود: بعد از اینکه کتاب‌های مصوب تحویل انبار شد، رسیدهای آنها تحویل امور مالی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و در واقع ستاد این معاونت خواهد شد و از حیطه اختیارات اداره کل چاپ و نشر – که دبیرخانه هیئت انتخاب و خرید کتاب زیر نظر آن فعالیت می‌کند – خارج می‌شود.

دانش ضمن اعلام آمادگی دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد برای تصدی این بخش باقیمانده از فعالیت‌های مربوط به هیئت انتخاب و خرید کتاب در دفتر متبوعش و انتقال ردیف بودجه مربوط به این هیئت به دفتر یادشده، گفت: به هر حال تا زمانی که این تغییر و تحولات رخ نداده است، سوال‌تان را باید از دوستان این حوزه بپرسید.

وی با یادآوری این نکته که اعتبار مصوبات آخر سال ۹۵ هیئت مزکور نیز در سه ماهه اول سال ۹۶ تخصیص پیدا کرد و پرداخت شد، به اولویت‌های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در تسویه بدهی‌هایش پرداخت و افزود: با توجه به اهمیت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران،  نخستین مرحله‌ی تخصیص اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه در سال ۹۷ به این رویداد اختصاص پیدا کرد.

این مقام مسئول در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس وعده داد: در مرحله دوم تخصیص اعتبارات که مربوط به اردیبهشت خواهد بود و به احتمال زیاد به زودی انجام خواهد شد، اولویت نخست معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد، پرداخت مطالبات مربوط به ناشران در رابطه با صورتجلسات هیئت انتخاب و خرید کتاب در انتهای سال گذشته و ابتدای سال جاری خواهد بود.

امیرزاده همچنین گفت: فکر می‌کنم که مصوبات یک یا دو جلسه هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه‌هایی انتهایی سال گذشته، به سال جدید انتقال پیدا کرده که ان‌شاءالله به زودی به ناشران پرداخت خواهد شد.