عمر پول نقد به پایان نخواهد رسید؟
عمر پول نقد به پایان نخواهد رسید؟

بانک پرداخت‌های بین‌المللی (بیس) اعلام کرد که حتی با این که امروز افراد بیشتری از کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنند، هنوز نشانه‌ای از این که عمر پول نقد به پایان رسیده است، دیده نمی‌شود. به نقل از رویترز، بانک تسویه حساب های بین المللی (بیس)، نماینده بانک‌های مرکزی جهان، روز یکشنبه اعلام کرد که حتی با […]

بانک پرداخت‌های بین‌المللی (بیس) اعلام کرد که حتی با این که امروز افراد بیشتری از کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنند، هنوز نشانه‌ای از این که عمر پول نقد به پایان رسیده است، دیده نمی‌شود.

به نقل از رویترز، بانک تسویه حساب های بین المللی (بیس)، نماینده بانک‌های مرکزی جهان، روز یکشنبه اعلام کرد که حتی با این که امروز افراد بیشتری از کارت‌های اعتباری، تلفن‌های همراه و یا حتی تکنولوژی تشخیص چهره، برای پرداخت به نمایش‌های خیابانی، خرید پیتزا و یا خیرات در کلیساها در روز یکشنبه، استفاده می‌کنند، هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر این که عمر پول نقد به پایان رسیده است، دیده نمی‌شود.

بانک تسویه حساب های بین المللی (بیس) اعلام کرد که ارزهای دیجیتال و بحث‌های پیرامون آنها مانند این که آیا بالاخره پول نقد با همتایان دیجیتال خود جایگزین خواهد شد یا نه، بخشی از بحث گسترده‌تر در مورد ماهیت پول هستند.

بخش پرداخت‌ها این بحث را مطرح می‌کنند که استفاده از پول نقد در حال کاهش است و بنابراین لازم نیست آنها این همه دستگاه خودپرداز و شعب بانکی تدارک ببینند.

اما در آخرین بررسی ربع‌سالانه بیس، محققان نگاهی نزدیک‌تر بر این انداخته‌اند که آیا پول نقد، ان‌طور که برخی ادعا می‌کنند، به سنتی که زمان آن گذشته تبدیل شده است یا خیر.

هیونگ سان شین، مشاور اقتصادی بیس و سرپرست تحقیقات گفت: برخی نظرات بی‌رمق این تفکر را القا می‌کنند که پول نقد سنتی مانند اسکناس و سکه خیلی سریع از مد خواهند افتاد.

او ادامه داد: علی‌رغم تمام پیشرفت‌های ایجاد شده در تکنولوژی‌های پرداخت، استفاده از پول نقد سنتی، همچنان در بیشتر اقتصادهای درحال ظهور، رو به افزایش است.

در واقع پول نقد در گردش از ۷ درصد تولید ناخالص جهان در سال ۲۰۰۰ به ۹ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش پیدا کرده است.  هرچند در سوئد و چند جای دیگر با کاهش روبرو شده است.

شین گفت: سرسختی و بقای پول نقد به عنوان یک عنصر اجتماعی، اهمیت درک عملکردهای اقتصادی پول، فراتر از نوآوری‌های تکنولوژی را به ما یادآوری می‌کند.

شین ادامه داد: هرچند استفاده از کارت‌های اعتباری و بانکی در حال افزایش است و از ۱۳ درصد تولید ناخالص جهان در ۲۰۰۰ به ۲۵ درصد در ۲۰۱۶ افزایش یافته است. مردم از کارت‌های بیشتری استفاده می‌کنند و برای تبادلات خیلی کوچک‌تر هم آنها را به کار می‌گیرند.