عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک ۲۵ درصد افزایش یافت
عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک ۲۵ درصد افزایش یافت
افزایش 25 درصدی عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک در پایتخت با رأی اکثر اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد موضوع افزایش عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک امروز در صحن شورای شهر تهران مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و اعضای شورا نظرات‌شان را در این زمینه مطرح کردند.

احمد مسجدجامعی درباره این موضوع گفت:‌ دوستان به دنبال تحقق بودجه هستند و اینکه بودجه محقق نمی‌شود مشکل بودجه و نه مردم است.

وی افزود: باید بودجه را درست می‌نوشتیم نه اینکه برای تحقق آن دوباره از لحاظ اقتصادی به مردم فشار وارد شود.

مسجدجامعی تأکید کرد: در حال آب بستن در بودجه هستیم شهرداری پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی عوارض را داده اما چگونه شد که اکنون به ۲۵ درصد رسیده‌ایم.

بسیاری از اعضای شورای شهر موافق افزایش ۲۵ درصدی عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک بودند و سرانجام این موضوع با ۱۷ رأی موافق به تصویب رسید.

نرخ عوارض ساختمانی هم در سال ۱۴۰۰ به میزان ۵۰ درصد افزایش یافت.

خودروهای پلاک تهران یا دیگر شهرستان‌های کشور برای آنکه بتوانند وارد محدوده طرح ترافیک یا طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق یا حلقه دوم طرح ترافیک) شوند ابتدا حتماً باید مشخصات خودرو و مالک آن را در سامانه تهران من ثبت کنند و در حالی که ثبت مشخصات شهروندان در این سامانه براساس آمار شهرداری تهران طی روزهای اخیر افزایش ۲ برابری را نشان می‌دهد اما به نظر می‌رسد هنوز برای بسیاری از شهروندان جزئیات ورود به این محدوده‌ها مورد پرسش قرار دارد.

گزارش ارسالی روز شنبه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به ایرنا با اشاره به اینکه برخی شهروندان باوجود ورود به سامانه مذکور مشخصات خودرو را ثبت نکرده اند، حاکیست: برای تردد در ۲ محدوده طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا، علاوه بر ثبت اطلاعات شخصی، درج مشخصات خودرو در سامانه تهران من ضروری است.

براساس این گزارش، پس از آغاز اجرای طرح کنترل آلودگی هوا تعداد ثبت‌نام شهروندان در سامانه تهران من با افزایش ۲ برابری به یک میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر افزایش پیدا کرده اما نکته‌ای که برخی از ثبت‌نام‌کنندگان از آن غافل شده‌اند، وارد نکردن مشخصات خودرو در این سامانه است.

شهروندان تهرانی توجه کنند که فقط ثبت‌نام کافی نیست و باید مشخصات خودرو نیز در داخل سایت ثبت شود؛ در واقع خودروهایی که مشخصاتشان در این سامانه ثبت نشده باشد امکان استفاده از سهمیه تردد رایگان ۲۰ روزه (برای خودروهای پلاک تهران در هر فصل) را نخواهند داشت و تردد این خودروها در محدوده کنترل آلودگی هوا در کل فصل مشمول پرداخت عوارض خواهد شد.

طرح کنترل آلودگی هوا از اول تیرماه جایگزین طرح زوج یا فرد سابق شد و بر اساس آن، دیگر زوج یا فرد بودن پلاک خودروها ملاک ورود به این محدوده نیست بلکه همه خودروهای پلاک تهران ۲۰ روز و پلاک غیر تهران ۱۵ روز در هر فصل می‌توانند به صورت رایگان وارد این محدوده شوند و برای روزهای مازاد باید عوارض پرداخت کنند.

دارندگان معاینه فنی برتر و نیز ساکنان این محدوده‌های ترافیکی از تخفیف‌هایی برای ورود به محدوده برخوردار می‌شوند.

به گزارش ایرنا، هم اکنون ۲ طرح «ترافیک» و «کنترل آلودگی هوا» (زوج و فرد سابق یا حلقه دوم طرح ترافیک) در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شود؛ زمان اجرایی روزانه طرح ترافیک از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ شنبه تا چهارشنبه است ضمن اینکه روزهای جمعه و ایام تعطیل نیز طرح‌های ترافیکی اجرا نمی‌شود.

همچنین طرح کنترل آلودگی هوا علاوه بر روزهای شنبه تا چهارشنبه، روزهای پنجشنبه نیز از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ اجرا می‌شود.

طرح کنترل آلودگی هوا از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران محدود است.
همچنین طرح ترافیک از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان‌های شریعتی و ۱۷ شهریور محدود است.

  • منبع خبر : ایران جیب