دغدغه های جامعه کارگری در اولیت مجلس نیست
دغدغه های جامعه کارگری در اولیت مجلس نیست

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با تاکید بر لزوم پیگیری مطالبات به حق این قشر، ضعف در اجرای قانون، نظارت و مدیریت ضعیف را به عنوان اصلی ترین دلایل مشکلات جامعه کارگری نام برد. غلامرضا عباسی در گفت‌وگو با صبح اقتصاد به دفاع ازعملکرد کانون عالی پرداخت و گفت: «از کانون عالی در واقع […]

عباسی

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با تاکید بر لزوم پیگیری مطالبات به حق این قشر، ضعف در اجرای قانون، نظارت و مدیریت ضعیف را به عنوان اصلی ترین دلایل مشکلات جامعه کارگری نام برد.

غلامرضا عباسی در گفت‌وگو با صبح اقتصاد به دفاع ازعملکرد کانون عالی پرداخت و گفت: «از کانون عالی در واقع هماهنگ کننده تمام انجمن های صنفی در سطح کشور می باشد و کار مطالبه گری خواسته های به حق کارگران را دنبال می کند. با توجه به مقررات و شرایط کشور مسائلی مانند دستمزد، امنیت شغلی، اشتغال پایدار و بیمه های تامین اجتماعی در صدر اولویت های کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران است. با تاسیس تعاونی نیز در صدد رفع نیازهای اولیه ی زندگی کارگران از جمله مسکن، هستیم.»

وی افزود: « هرچیزی که در جامعه کارگری به عنوان مطالبه مطرح باشد ما پیگیری کرده و تا سر حد توان به دنبال حل مشکلات و مسائل این قشر زحمت کش جامعه خواهیم بود.»

عباسی با تقسیم مشکلات کارگری به دو بخش عمومی و شخصی، ادامه داد: «برخی موضوعات در حوزه کارگری، مانند معضلات امنیت شغلی عمومی و همه گیر هستند. برای مثال شرایط ایجاب میکند تا کارگری قراردادهای موقت ناعادلانه و ظالمانه را بدون میل بپذیرد و به علت فقر به این شغل بپردازد. ضمن قرارداد نیز برگه هایی مبنی بر تسویه حساب از کارگر دریافت شده تا وی نتواند حق و حقوق خود را در آینده دنبال کند. برای پیگیری فردی این موضوع باید خود کارگر اقدام به شکایت کند اما ما در تلاش هستیم با مطرح کردن این گونه مسائل به طورعمومی و همه گیر در مجلس شورای اسلامی و ارتباط با نمایندگان قوانین را به نحوی اصلاح کنیم تا این مشکلات دیگر برای هیچ کس اتفاق نیفتد. اما متاسفانه کمتر به این دغدغه های کارگری در مجلس اهمیت داده می شود. گاهی هم مشکل خلا قانون نیست. مشکل در اجرای آن است که باید در ارتباط با دولت و نقد و نظارت بر آن حل و فصل گردد.»

وی اظهار داشت: « در بسیاری از موارد هم مشکل در اجراست. ماده ۷ قانون کار تفاوت شغل مستمر و غیر مستمر را توضیح داده و کارفرما را موظف به ثبت قرارداد های دائم در مشاغل مستمر می کند. اما متاسفانه پیگیری های درستی توسط اداره کار و نهادهای مسئول صورت نمیگیرد و ما به وفور شاهد ثبت قراردادهای موقت در این مشاغل هستیم. نیرویی که کار کرده، تجربه و مهارت کسب کرده را از دست میدهند تا صرفا پول کمتری به نیروی تازه کار پرداخت کنند.»

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با تاکید بر نقش رسانه ها در حل مشکلات جامعه، گفت: «رسانه ها نیز می توانند، رکن اصلی حل مسائل کارگری باشند. وقتی رسانه ای یک مشکل را به گوش اهالی جامعه برسانند یک مطالبه ی عمومی و ملی شکل خواهد گرفت تا معضلی بر طرف شود.»