غیبت عجیب اسپانسرها و جیب خالی کشتی/ انتقاد از کمک به رشته خاص!
غیبت عجیب اسپانسرها و جیب خالی کشتی/ انتقاد از کمک به رشته خاص!

متولیان فدراسیون کشتی در آستانه حضور در بازی‌‎های آسیایی همچنان با این سوال مواجهند که چرا خبری از کمک‌های مالی اسپانسرهای معرفی شده از سوی کمیته ملی المپیک نیست! در حالی که تنها کمتر از سه هفته تا آغاز رقابت‌های کشتی بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا باقی مانده، هنوز خبری از کمک اسپانسرهای مالی معرفی شده […]

متولیان فدراسیون کشتی در آستانه حضور در بازی‌‎های آسیایی همچنان با این سوال مواجهند که چرا خبری از کمک‌های مالی اسپانسرهای معرفی شده از سوی کمیته ملی المپیک نیست!

در حالی که تنها کمتر از سه هفته تا آغاز رقابت‌های کشتی بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا باقی مانده، هنوز خبری از کمک اسپانسرهای مالی معرفی شده از سوی کمیته ملی المپیک نیست و فدراسیون کشتی فعلا با جیب خالی در حال گذران روزهای حساس کنونی و روند آماده سازی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی است.

در همین راستا «ابراهیم جوادی» عضو شورای فنی تیم های ملی کشتی آزاد به عنوان یکی از پیشکسوتان و مسئولان کشتی ایران با تایید این مطلب  گفت: چند ماه قبل هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک با شعار اجرای عدالت در پرداخت بودجه به فدراسیون‌ها، سقف ۲ میلیارد تومانی را برای فدراسیون ها در نظر گرفت. متاسفانه به همین دلیل بودجه فدراسیون کشتی نیز به عنوان پرافتخارترین ورزش کشور در بازیهای المپیک و آسیایی، ۵۰ درصد کاهش یافت و به نوعی شوک بی موقعی را به بدنه کشتی وارد کرد.

وی افزود: پس از این اتفاقا، موج انتقادات اهالی و مسئولان کشتی از کاهش عجیب و غیرکارشناسی بودجه باعث شد، صالحی امیری رئیس کمیته المپیک نیز از رایزنی با اسپانسرها برای کمک به کشتی خبر داد با این وعده، همه را به روبراه شدن نسبی اوضاع و برطرف شدن کسری بودجه امیدوار کرد.

دارنده چهار مدال طلای قهرمانی کشتی جهان ادامه داد: متاسفانه تا به امروز که تنها ۳ هفته تا شروع پیکارهای کشتی بازیهای آسیایی باقی مانده، نه تنها از این کمک ها خبری نشده، بلکه فدراسیون کشتی به رغم شرایط فعلی اقتصادی کشور با برگزاری اردوها و حضور در تورنمنت های تدارکاتی متحمل هزینه های بسیار سنگین هم شده است.

جوادی به تلاش های بی‌ثمر فدراسیون کشتی برای برطرف کردن این مشکلات نیز اشاره کرد و گفت: رسول خادم تاکنون بارها به توصیه رئیس کمیته ملی المپیک با حامیان مالی معرفی شده از سوی کمیته، نشست های متعدد و مکاتبات فراوانی داشته، اما هنوز هیچ خبری از کمک اسپانسرها به کشتی نیست. جالب تر آنکه همین اسپانسرهای معرفی شده به راحتی مبالغ چند میلیاردی را برای کمک به یک ورزش خاص هزینه می کنند اما در مقابل درخواست محدود کشتی تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده اند. تاسف بار تر اینکه گویا این اسپانسرها در روزهای آتی هم برنامه ای برای حل این مشکل ندارند و انگار قرار است جیب فدراسیون کشتی در آستانه بازیهای آسیایی و حتی پس از این آوردگاه قاره ای نیز همچنان خالی باشد!

دارنده مدال برنز المپیک ۱۹۷۲ مونیخ خاطر نشان کرد: قطعا پس از بازی‌های آسیایی جاکارتا فارغ از هر نتیجه ای که بدست آید،  کشتی می ماند و کوهی از هزینه هایی که انجام داده و طبیعتا دیگر حرفی از بازی‌های آسیایی و حساسیت روی این رقابتها در میان نیست تا کسی به داد کشتی برسد. مطمئنا ادامه این روند در حالیکه حدود ۲ ماه تا رقابتهای جهانی مجارستان باقی است، اتفاق خوبی نیست و این داستان همیشگی بی پولی و کمبود بودجه می تواند ضربه سنگینی به کشتی وارد آورد.

البته عدم توجه کافی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی فقط به تیم بزرگسالان مربوط نمی‌شود چراکه متولیان ورزش مدتهاست رده های پایه و آینده سازان این رشته مدال آور و افتخارآفرین را هم فراموش کرده اند. در همین راستا امیر توکلیان مدیر فنی تیم های ملی پایه کشتی آزاد معتقد است افتخارات و شایستگی‌ بچه‌ها در رقابتهای جهانی و آسیایی، چندان به چشم مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نیامد. ما سرمایه های خوبی در کشتی داریم که متاسفانه آنطور که باید و شاید از سوی متولیان ورزش کشور مورد توجه قرار نمی گیرد. ما اگر داعیه موفقیت در المپیک ۲۰۲۰ و حتی بازیهای آسیایی دوره بعد را داریم ناچار به حمایت و توجه بیشتر به این کشتی گیران هستیم، چراکه نسل آینده کشتی ایران از همین نوجوانان و جوانان امروز ساخته و پرداخته می شوند.

در این میان کشتی‌گیران ملی پوش هم دل خوشی از رفتار متولیان ورزش ندارند و این رویه را باعث ناامیدی و بی انگیزگی می خوانند. به عنوان مثال باید به اظهارات اخیر «مصطفی حسین خانی» دارنده مدال برنز رقابتهای جهانی و قهرمان کشتی آزاد اشاره کرد که  اظهار داشت: مسئولان ورزش و تمامی مردم همواره در هنگام رویدادهای بزرگ همچون رقابتهای جهانی و المپیک از کشتی و ملی پوشان این رشته توقع داشتند بهترین و خوشرنگترین مدال ها را برای ایران کسب کنند. اما هیچگاه از ما به اندازه موفقیت هایمان، حمایت نشد و انگار هیچ برنامه و فکری هم برای حل این مشکل وجود ندارد. متاسفانه کشتی گیران تیم ملی در نهایت، چند روز قبل و بعد از مسابقات مورد توجه هستند و به رغم موفقیت های قاره ای، جهانی و المپیک برای ورزش ایران خیلی زود از نگاه مسئولان محو می شوند. به نظر من این موضوع  همان مظلومیت اهالی کشتی است که همواره به آن اشاره کرده ایم.

«حسین نوری» یکی از فرنگی کاران عنوان دار تیم ملی کشتی ایران هم در این خصوص گفت: کشتی برای مردم ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و به‌عنوان ورزش اول کشور شناخته می‌شود، باید مسئولان بهترین شرایط را مهیا کنند تا بتوانیم در رقابت‌های بین‌المللی بهترین نتایج را کسب کنیم و باعث شادی هم‌وطنان شویم. اما فعلا خبری از این حمایت ها نیست.

وی چندی پیش هم به کاهش تعداد سکه و پاداش مدال آوران کشتی اعتراض و از متولیان ورزش انتقاد کرد و معتقد بود بی توجهی مسئولاندر آستانه حضور در بازیهای آسیایی به هیچوجه قابل توجیه نیست.