فائو بر آمادگی خود برای کمک به ایران در زمینه مدیریت پایدار منابع خاک تأکید کرد
فائو بر آمادگی خود برای کمک به ایران در زمینه مدیریت پایدار منابع خاک تأکید کرد
آقای گِرولد بودِکِر، نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که این سازمان به دنبال افزایش همکاری خود با دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه مدیریت پایدار خاک و منابع طبیعی است.

فائو بر آمادگی خود برای کمک به ایران در زمینه مدیریت پایدار منابع خاک تأکید کرد

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، نماینده فائو در ایران بر آمادگی این سازمان برای کمک به مدیریت پایدار منابع خاک کشور تأکید کرد.
۱۲ آذرماه ۱۳۹۸، تهران – آقای گِرولد بودِکِر، نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که این سازمان به دنبال افزایش همکاری خود با دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه مدیریت پایدار خاک و منابع طبیعی است.
آقای بودِکِر در جریان سخنرانی خود در مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک – که امروز سه‌شنبه در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد – اظهار داشت: «فائو از کشورهای عضو می‌خواهد سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که ترغیب‌کننده طیف گسترده دست‌اندرکاران برای به‌کارگیری رویکردهای زراعی مبتنی بر مدیریت پایدار خاک باشند». به گفته وی، «رویکردهایی همچون بوم‌شناسی کشاورزی، کشاورزی حفاظتی، کشاورزی ارگانیک، بی‌خاک‌ورزی و دارکشت‌ورزی» از جمله رویکردهای مورد تأکید فائو برای ترویج بین ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران عرصه کشاورزی اشت.
نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که خاک یک منبع متناهی است، به این معنا که اگر از بین برود، بازیابی آن در مدت عمر انسان امکان‌ناپذیر است. وی همچنین اظهار داشت: « فرسایش خاک در بسیاری از نقاط جهان بزرگترین تهدید موجود برای سلامت خاک و خدمات اکوسیستمی آن است.»


آقای بودِکِر در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «فرسایش خاک در بسیاری از نقاط جهان بزرگترین تهدید موجود برای سلامت خاک و خدمات اکوسیستمی آن است. فرسایش خاک موجب حذف سطح حاصل‌خیز خاک و کاهش فضای مناسب برای ریشه‌زایی گیاهان در خاک می‌شود؛ توالی و سیری که تأثیراتی منفی بر رشد و عملکرد محصولات کشاورزی دارد.»


براساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی فائو، تخمین زده می‌شود که فرسایش خاک هر ساله موجب کاهش چهار درصدی عملکرد محصولات کشاورزی در جهان می‌شود.
در این گزارش تأکید شده است که فرسایش خاک همچنین موجب آلودگی آب‌راهه‌ها و انتشار کربن ذخیره شده در خاک در جو زمین می‌شود.
نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جمهوری اسلامی ایران در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد که گرامیداشت روز جهانی خاک فرصتی را مهیا می‌کند تا نقش و ارزش خاک را به خاطر ظرفیت تولید‌ی‌اش همچنین نقش‌آفرینی آن در تأمین امنیت غذایی و حفظ خدمات کلیدی اکوسیستمی مورد توجه قرار دهیم. به گفته وی، «همانگونه که در شعار امسال روز جهانی خاک مورد اشاره قرار گرفته است، ما باید سخت تلاش کنیم تا فرسایش خاک را متوقف کنیم تا آینده‌مان را حفظ کنیم.»