فاجعه سیل در سیستان و بلوچستان
فاجعه سیل در سیستان و بلوچستان
مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: راه ارتباط ۵۰۰ روستای استان از روز گذشته تاکنون براثر سیلاب بسته شده است.

فاجعه سیل در سیستان و بلوچستان

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: راه ارتباط ۵۰۰ روستای استان از روز گذشته تاکنون براثر سیلاب بسته شده است.

عباسعلی ارجمندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بسته شدن ۲۶ محور ارتباطی، قطع شدن برق ۱۳۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۱۰۰ روستا، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان و قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک و قصرقند از جمله خسارت‌های سیل ۲ روز اخیر در استان بوده است. همچنین در جریان سیلاب اخیر بیش‌از ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیستان و بلوچستان دچار خسارت ۲۰ تا ۱۰۰ درصد شدند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده اقداماتی به منظور کاهش میزان آسیب‌های احتمالی ۳۰ تیم راهداری در حوزه شمال با ۱۰۰ خودروی سبک و سنگین، ۱۵ تیم راهداری در حوزه جنوب ۱۰۷ دستگاه خودرو، ۹۲ تیم امدادی هلال احمر، ۱۸۴ تیم عملیاتی برق، ۲۰ تیم رفع اتفاقات آب در مناطق روستایی و ۱۵ تیم عملیاتی رفع اتفاقات آب در مناطق شهری در آماده باش کامل بودند و بلافاصله به خدمت رسانی به هم استانی‌های گرامی پرداختند. وی بیان کرد: همچنین ۲۷۴ نیروی اورژانس با ۷۳ دستگاه آمبولانس، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد نیز در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درحال خدمات رسانی به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان هستند. ارجمندی بیان کرد: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و زابل نیز به ترتیب ۷۷ پایگاه اورژانس و ۲۰ پایگاه اورژانس در آماده باش درآمدند و درحال خدمات‌رسانی در نقاط حادثه دیده هستند. وی از نجات هزار نفر از مردم گرفتار سیلاب سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: ۲۰۰ خودروی گرفتار سیلاب در این مدت توسط نیروهای امدادی از داخل سیلاب رها سازی شدند. مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: همانطور که انتظار می‌رفت سامانه بارشی فراگیر اکثر نقاط این استان را در برگرفت و بارش‌های قابلی توجهی در پی داشت. وی افزود: بیشینه بارندگی‌ها با میزان ۱۸۶ میلی‌متر از ایستگاه «دستگرد» از توابع نیکشهر گزارش شده و به دلیل قطع بسترهای ارتباطی این شهرستان میزان بارش‌های بعدازظهر و دیشب این ایستگاه هنوز دریافت نشده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز گفت: بارندگی‌های سیل آسا همراه با طغیان رودخانه‌های محلی در این استان سبب تخریب ۹۳ واحد مسکونی شد. رسول راشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشترین تخریب منازل مسکونی سیلزدگان سیستان و بلوچستان با ۵۸ مورد در فنوج گزارش شد. وی ادامه داد: نیروهای جمعیت هلال احمرسیستان و بلوچستان همزمان با بارندگی‌های اخیر با آمادگی کامل به امدادرسانی به سیلزدگان این استان پرداختند به طوریکه تاکنون ۴۸۰ خانوار آسیب دیده در چادرهای امدادی اسکان داده شدند. مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان بیان کرد: قبل از بروز بارندگی سه کمپ اسکان اضطراری در شهرستان‌های قصرقند، فنوج و کنارک راه‌اندازی شده بود که با توجه به شدت بارندگی‌های قابل ملاحظه در استان و نیاز منطقه، یک کمپ دیگر نیز برای اسکان مردم سیلزده دلگان نیز احداث شده است. وی تاکید کرد: در انبارهای امدادی این جمعیت در شهرستان‌های چابهار، کنارک، ایرانشهر، دلگان و فنوج به اندازه کافی اقلام موردنیاز ذخیره شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. راشکی اظهار داشت: بالگرد این جمعیت هم‌اینک در شهرستان چابهار در حال امدادرسانی هوایی هستند تا اقلام و خدمات در کمترین زمان ممکن به سیلزدگان ارائه شود. وی با بیان اینکه نیروهای هلال احمر تاکنون در ۱۳ شهرستان درگیر سیلاب، به مردم خدمات ارائه داده‌اند، گفت:۳۵۷ نفر نجاتگر به همراه ۵۰ نیروی کادر در قالب ۷۷ تیم عملیاتی کار امدادرسانی به آسیب‌دیدگان را بر عهده دارند.

براساس گزارش هواشناسی سامانه بارشی که از روز جمعه وارد سیستان و بلوچستان شده و تا دیروز /یکشنبه/ در منطقه فعال بود بارش‌های قابل توجهی به همراه دارد به طوریکه بیشینه بارش‌ها به صورت نقطه‌ای در برخی نقاط خاص در غرب و جنوب غرب استان به بیش‌از ۱۵۰ میلی‌متر رسیده است.