فاز ۱۳ پارس جنوبی به‌زودی با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد
فاز ۱۳ پارس جنوبی به‌زودی با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد
مجری فاز ۱۳ پارس جنوبی از تکمیل و افتتاح این فاز گازی خبر داد و گفت: با افتتاح فاز ۱۳ پارس جنوبی روزانه ۲میلیارد فوت‌مکعب گاز تولید و به شبکه سراسری منتقل می‌شود و ارزش محصولات جانبی این فاز روزانه ۵میلیون دلار است.

پیام معتمد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کنگان با اعلام اینکه فاز ۱۳ پارس جنوبی با توانمندی نیروهای داخلی اجراء و راه‌اندازی شده است اظهار داشت: فاز ۱۳ پارس جنوبی نماد اقتصاد مقاومتی و اعتماد به توانمندی‌های ملی است.

وی با بیان اینکه فاز ۱۳ پارس جنوبی با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد تصریح کرد: عملیات اجرای فاز ۱۳ پارس جنوبی سال ۱۳۸۹ آغاز شد که با افتتاح آن روزانه ۲میلیارد فوت‌مکعب گاز تولید و به شبکه سراسری منتقل می‌شود.

مجری فاز ۱۳ پارس جنوبی تأمین خوراک این فاز را از ۳۸ حلقه چاه گاز در خلیج فارس و در میدان گازی پارس جنوبی دانست و تصریح کرد: چاه‌های گاز فاز ۱۳ پارس جنوبی در ۴  موقعیت دریایی قرار دارد که خوراک مورد نیاز پالایشگاه این فاز در کنگان را تأمین می‌کنند.

معتمد با بیان اینکه گاز ۳۸ حلقه چاه به‌وسیله دو خط ۳۲اینچی به‌طول ۱۰۰ کیلومتر زیردریایی به پالایشگاه خشکی در کنگان انتقال می‌یابد افزود: در اجرای فاز ۱۳ پارس جنوبی حدود ۱۰۰ ماه تلاش شده که تمام بخش‌های این فاز با توان متخصصان داخلی اجرایی و تکمیل شده است.

وی با ابراز اینکه پالایشگاه فاز ۱۳ شامل چهار ردیف تصفیه گاز هر کدام به‌ظرفیت پالایش ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز در روز است خاطرنشان کرد: در اجرای فاز ۱۳ پارس جنوبی ۲۵میلیون مترمکعب خاک‌برداری و ۳۶۰هزار مترمکعب بتن‌ریزی شده است.

مجری فاز ۱۳ پارس جنوبی از نصب ۴۲هزار تن سازه فلزی، ۵۲هزار تن تجهیزات و ۵هزار کیلومتر کابل‌کشی در این فاز خبر داد و بیان کرد: فاز ۱۳ پارس جنوبی برای تولید روزانه ۵۶میلیون مترمکعب گاز، ۷۵هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد طراحی شده است.

معتمد تولید سالانه ۱٫۵میلیون تن ال‌پی‌جی و یک‌میلیون تن اتان را از دیگر محصولات فاز ۱۳ پارس جنوبی برشمرد و گفت: ارزش محصولات تولیدی فاز ۱۳ پارس جنوبی ۵میلیون دلار در روز است.

وی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۶ هزار نفر را از دیگر ویژگی فاز ۱۳ پارس جنوبی دانست و اضافه کرد: همزمان با افتتاح رسمی فاز ۱۳ پارس جنوبی از سوختن روزانه ۷۸۰ تن گازهای اسیدی جلوگیری می‌شود.

  • منبع خبر : تسنیم