فدراسیون تلاشی برای افزایش سهمیه المپیک نکرد
فدراسیون تلاشی برای افزایش سهمیه المپیک نکرد

عضو تیم ملی ایران با گلایه از فدراسیون اسکی گفت: متأسفانه تلاشی برای کسب سهمیه پنجم المپیک انجام نشد و چهار سال زحمت و عمرم با از دست رفتن این فرصت هدر رفت. حسین ساوه شمشکی کاپیتان تیم ملی اسکی آلپاین در خصوص عدم حضور در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ کره جنوبی گفت: متأسفانه تغییراتی در […]

عضو تیم ملی ایران با گلایه از فدراسیون اسکی گفت: متأسفانه تلاشی برای کسب سهمیه پنجم المپیک انجام نشد و چهار سال زحمت و عمرم با از دست رفتن این فرصت هدر رفت.

حسین ساوه شمشکی کاپیتان تیم ملی اسکی آلپاین در خصوص عدم حضور در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ کره جنوبی گفت: متأسفانه تغییراتی در قوانین فدراسیون جهانی اسکی رخ داد و باعث شد کسب سهمیه پنجم المپیک کمی مشکل شود. اگر مسئولان فدراسیون کمی آشنایی بیشتری با قوانین فدارسیون جهانی داشتند، می‌توانستیم سهمیه پنجم را نیز کسب کنیم.

وی افزود: این امکان را داشتیم که برای مسابقات داخلی از ورزشکاران خوب دنیا که امتیاز جهانی بالایی داشتند دعوت کنیم و یا اینکه تیم ملی را به مسابقاتی که اعتبار بالایی دارند اعزام نماییم ولی متأسفانه تیم ملی اسکی فقط یک اعزام و آن هم با اتوبوس به ترکیه داشت و لیگ داخلی مان نیز فقط یک لیگ داخلی بود و ما با خودمان اسکی می کردیم. در این سه ماه منتهی به المپیک زمستانی بارها موضوع را از طریق فدراسیون پیگیری کردم و آنها گفتند که بودجه نداریم. فدراسیون تنها کاری که کرد برگزاری یک اردوی تمرینی ۲۳ روزه در اتریش و یک اعزام به مسابقات ترکیه بود که آن هم برای کسب سهمیه پنجم کفایت نمی کرد.

کاملاً با پیست المپیک زمستانی آشنا بودم
ساوه شمشکی عنوان کرد: موارد زیادی در این یک سال بود که باعث می شد که کار برای سهمیه المپیک مشکل شود اما فدراسیون می تواند این موضوع را جبران کند اما همتی پشت کار نبود. من به دو المپیک زمستانی رفتم. چیزی را از دست ندادم اما می توانست اتفاقات بهتری در آستانه المپیک زمستانی رخ دهد. در همین پیستی که چند روز دیگر المپیک زمستانی آغاز می شود در سال ۲۰۱۵ قهرمان آسیا شدم. پیش از این به نایب قهرمانی اسکی دست یافته بودم. آمادگی اسکی کردن در این پیست را داشتم و بعد از مصدومیتی که مدتی قبل برایم رخ داد حالا در شرایط آمادگی مطلوب قرار داشتم. همین رقابت بین من و محمد کیادربندسری باعث شده بود تا همیشه آمادگی ام را حفظ کنم ولی متأسفانه فدراسیون نخواست  و شاید خواست ولی تلاشی برای کسب سهمیه پنجم المپیک نکرد.

دیگر هیچ دلیلی برای تمرین ندارم
عضو تیم ملی اسکی آلپاین گفت: چهار سال تمام تلاش کردم، حتی زمانی که فدراسیون تمام برنامه ها و مسابقات را کنسل کرده بود یک ماه با هزینه شخصی به اردوی اتریش رفتم. می شد با چند اعزام مناسب و بین‌المللی، تلاش چهار ساله ما زیر سوال نرود. در حال حاضر هیچ دلیلی پیدا نمی کنم که اسکی تمرین کنم. حتی روز گذشته به تمرین تیم ملی هم نرفتم. چهار سال جنگیدن با مصدومیت، تمرین با هزینه شخصی و تلاش کردن با یک جمله بودجه نداریم به هدر رفت.

کیادربندسری یا صید مناسب ترین گزینه پرچم داری کاروان ایران هستند
پرچمدار کاروان المپیک زمستانی ایران در سال ۲۰۱۴ در پاسخ به این سوال که شما چه فردی را برای پرچمداری المپیک ۲۰۱۸ مناسبت می دانید خاطرنشان کرد: این مسئولیتی است که بر عهده سرپرست کاروان می باشد و افتخاری تصمیم گیرنده است. ولی برای شرایط پرچمداری باید تمام فاکتورها در نظر گرفته شوند چرا که در واقع نماینده یک ملت را معرفی می کنند. اگر این تصمیم با من بود که نیست سید ستار صید که سابقه زیادی در اسکی دارد و سومین دوره حضورش در المپیک است و هم محمد کیادربندسری که مقام سوم بازی های آسیایی را کسب کرده و یک دوره در المپیک زمستانی حضور داشته برای پرچم داری کاروان ایران مناسب هستند. البته فروغ عباسی هم دومین بار است که به المپیک می رود اما از لحاظ جایگاه و مقام پرچمدار را انتخاب کنیم انتخاب من یکی از آن دو آقا می باشد.

کیادربندسری از المپیک قبلی هم آماده تر است
ساوه شمشکی در خصوص پیش بینی نتایج تیم ملی اسکی در المپیک ۲۰۱۸ کره جنوبی گفت: من از نزدیک در جریان تمرینات تیم ملی اسکی صحرانوردی نبودم ولی در رشته آلپاین، محمد کیادربندسری از لحاظ بدنی حتی از المپیک قبلی هم بهتر است. حالا نه به لحاظ جایگاه ولی به لحاظ اختلاف زمان با نفر اول المپیک به نظر می رسد وی امسال نتیجه بهتری را کسب کند. فروغ عباسی هم باید عملکردی داشته باشد که بهتر از مرجان کلهر اسکی کند. کلهر در سال ۲۰۱۰ در دو رشته در المپیک شرکت کرد و عباسی باید سعی کند رکورد خود را به او برساند.

توجه ناگهانی به غیر بومی ها فقط تبلیغات است
حسین ساوه شمشکی در خصوص شعار فدراسیون اسکی مبنی بر توجه به اسکی بازان غیربومی گفت: اگر این حرف زده شده باشد تنها یک بعد تبلیغاتی است. چون چیزی است که وجود نداشته است. در حال حاضر سه نفر خارج از شمشکی ها، کلهری ها و دربندسری ها در تیم ملی حضور دارند. خانم ها زرگری، عباسی و بیرامی. تا جایی که من می شناسم زرگری از زمان بمباران با خانواده خود در شمشک حضور داشتند و از بچگی همه ما با هم در یک پیست اسکی می کردیم. عباسی هم در طول این چند سال در شمشک حضور داشت حتی یک مدت فدراسیون اسکی برای وی هتل می گرفت و بیشتر زمان سال در شمشک، دیزین و دربندسر تمرین می کرد. وی هر وقت هم داخل اردو نبود داخل شمشک می ماند و از قبل میان بومی ها پذیرفته شده بود.

وی افزود: بیرامی هم همین شرایط را داشت. واقعاً کسی که در میان بومی ها زندگی نکند شانس کمی برای حضور در این سطح از اسکی دارد. این طور نیست که می گویند بومی‌ها دست و پای کسی را بسته اند و بعد در تبلیغات عنوان کنند که ما جا را برای غیر بومی ها باز کردیم. به تازگی بحثی را مطرح می کنند که بومی ها فرصت اسکی کردن رایگان در پیست ها را دارند و برای همین نتیجه می گیرند. سوال من این است که چرا به عنوان مثال پیست توچال چنین امتیازی را برای اسکی رایگان تهرانی ها فراهم نمی کند؟ من اسم نمی برم اما مربیان سطح شهر تهران اکثراً از شاگردان خود پول می گیرند. من هم می توانم روزی بیش از یک میلیون از راه تدریس اسکی پول دربیاورم اما تنها کاری که در خصوص این امر کرده ام آموزش مجانی ۴۸ اسکی باز کودک در عید سال گذشته بود.

ساوه شمشکی تصریح کرد: در آن زمان که همه دوستان یا خارج از کشور بودند و یا به مسافرت نوروزی رفته بودند من کل ۱۰ روز عید را با ۴۸ بچه برای پیشرفت و کمک به آنها کار کردم پس من هزینه اسکی رایگان در پیست های عمومی را پرداخت کردم. حتی برای پیشرفت این اسکی بازان از جیب خودم ۱۵ تا ۲۰ میلیون خرج کردم.

این دو سه اعزام را هم نداشتیم چهار سهمیه المپیک کسر می شد
کاپیتان تیم ملی اسکی در پاسخ به این سوال که آیا این ۴ سهمیه المپیک بدون هیچ فعالیتی برای اسکی ایران به دست می آمد، اظهار داشت: ما اگر امسال هیچ مسابقه ای در ترکیه وا رمنستان هم نمی رفتیم همین شرایط را داشتیم. شاید فقط روی سهمیه سمانه بیرامی کمی به مشکل بر می خوردیم اما در الپاین صد درصد بدون هیچ مسابقه ای دو سهمیه المپیک را داشتیم و این اعزام ها تأثیری در کسب سهمیه المپیک نداشت.

وی افزود: بعید می دانم دیگر اسکی کنم چون هرچقدر هم تلاش کنی آخرش همین می شود. معمولاً صورت مسئله ها را پاک می کنند. من در یک برنامه رادیویی گفتم که جالب است هر بار از یک جایی کم می شود و به جای دیگر اضافه می شود می گفتند تیم های فوتبال قوی مثل پاس تهران، استقلال و پرسپولیس همه در تهران هستند گفتند پاس به همدان برود و با این کار این تیم را نابود کردند. همه دوست دارند کار جدید کنند دریغ از این که چه می شود در آخر کار.

نمایش کار کردن با کارکردن فرق دارد
​حسین ساوه شمشکی با دلسوزانه خواندن انتقادات خود گفت: نیت همیشگی ما تعامل، تلاش و کار بوده است و دوست داریم اسکی ایران پیشرفت کند. اگر انتقادی هم در کار بوده برای این است که من به شخصه نمی توانم خلاف واقع صحبت کنم. اینها را می گویم که شاید فدراسیون اسکی گوش به زنگ باشد و تغییری در روند کاری خود ایجاد کند. دوستان نباید فراموش کنند که نمایش کار کردن با کار کردن فرق دارد.