فدراسیون فوتبال ایران به سمت دموکراسی می‌رود
فدراسیون فوتبال ایران به سمت دموکراسی می‌رود
عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال معتقد است اصلاحات اخیر در اساسنامه این مجموعه چند گام به سمت دموکراسی است.

به گزارش واحد ورزشی خبرگزاری صبح اقتصاد حسن غفاری درباره اتمام اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال و افزایش تعداد اعضای مجمع گفت: هر چه تعداد اعضا بیشتر شود، بهتر است. آمریکایی‌ها مثالی دارند که  دو فکر بهتر از یک فکر است. با افزایش تعداد اعضا مجمع امکان اینکه یک گروه انتخابات را به نفع خود کند، کمتر می‌شود. در گذشته اینطور بود که وزارت ورزش یا سازمان تربیت بدنی این کار را با همراه هیات‌های فوتبال انجام می‌دادند.”فدراسیون فوتبال ایران به سمت دموکراسی می‌رود”

این عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال افزایش تعداد اعضای مجمع را یک قدم به سمت دموکراسی در این فدراسیون دانست و افزود: احتمالا این تصمیم به توصیه فیفا بوده است چرا که ما هیچ وقت نمی‌خواهیم انحصارمان را از دست بدهیم. امیدوارم این تعداد برای دفعات بعد هم افزایش پیدا کند و حضور فوتبالی ها بیشتر شود. باید از حضور کارمندان سازمان‌ها به سمت باشگاه‌های ورزشی برویم. حضور کارمندان فلان اداره به نفع فوتبال نیست بلکه افزایش حضور باشگاه‌های فوتبال، فوتسال و و فوتبال ساحلی است که به ما کمک می‌کند. در تمام دنیا هم به همین منوال است و ما مدت‌هاست که عقب بودیم.”فدراسیون فوتبال ایران به سمت دموکراسی می‌رود”

وی در واکنش به اینکه برخی معتقدند اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات هم نمی‌تواند به خروج فوتبال ایران از دوره انفعال و رکود کمک کند، خاطرنشان کرد: یک رئیس ضعیف حاصل انتخاب یک مجمع ضعیف است اما همان رئیس ضعیف هم از هرج ‌و مرج، بلاتکلیفی، نداشتن مسئول، پاسخگو و تصمیم گیرنده بهتر است. برگزاری انتخابات یک قدم مثبت و رو به جلو است. برای ورود به یک دوره بهتر، ترکیب مجمع بسیار مهم است. در فیفا و AFC هم از روز اول همه چیز خوب نبود. بلکه به مرور به این سمت و سو حرکت کردند و وضعیتشان بهتر شد.”فدراسیون فوتبال ایران به سمت دموکراسی می‌رود”

غفاری همچنین درباره استقلال کمیته‌های قضایی و مالی فدراسیون فوتبال که از این پس توسط مجمع انتخاب خواهد شد، گفت: استقلال کمیته‌های قضایی به دموکراسی کمک خواهد کرد. اگر من به عنوان رئیس فدراسیون، روسای کمیته‌های انضباطی و اخلاق را انتخاب و عزل کنم، معلوم است گوش به فرمان من هستند. اصلا کسانی را می‌گذارم که می‌دانم گوش به فرمان هستند. اوایل فیفا هم اینطور بود اما اوایل هم کنفدراسیون ها اینطور بود اما دیدند که این اتفاق فسادآور است.”فدراسیون فوتبال ایران به سمت دموکراسی می‌رود”

نایب رئیس سابق کمیته مسابقات AFC درباره فرصت یک ساله فیفا به فدراسیون فوتبال برای همکاری با دولت و مجلس برای وضع قانونی مبنی بر خصوصی و غیر دولتی شدن این فدراسیون گفت: ابتدا باید به کسانی که می‌گویند فیفا و AFC در کار محرومیت هستند باید بگویم که آن‌ها چنین تفکری ندارند و هر چه اعضای آن‌ها بیشتر شود، برایشان بهتر است. آن‌ها هرگونه کمکی می‌کنند و مشاور می‌فرستند تا وضعیت بهتر شود. آن‌ها نمی خواهد اعضای خود را از دست بدهند. همانطور که می‌بینید فیفا بعد از این همه چالش و کش‌مکش باز هم یک سال وقت داد و اعلام کردند که نمی‌خواهند فوتبال ایران تعطیل شود.”فدراسیون فوتبال ایران به سمت دموکراسی می‌رود”

او درباره رفع مشکلات مربوط به ماهیت فدراسیون فوتبال در یک سال آینده گفت: این موضوع به دولت بعدی ارتباط دارد که چقدر با ورزش همراه است. مثلا دولت آقای خاتمی خیلی همراه بود. این موضوع به نگرش دولت بعدی برمی‌گردد که آستین بالا می‌زند و پشت فوتبال می‌ایستد یا مقابله می‌کند. شاید بگویند فوتبال صرفا یک بازی و سرگرمی است در صورتی که فوتبال یک صنعت بسیار سودآور است.”فدراسیون فوتبال ایران به سمت دموکراسی می‌رود”

غفاری همچنین به ضرورت حل معضل حق پخش تلویزیونی اشاره کرد و افزود: ۶۰ درصد درآمد تیم‌ها و فدراسیون‌ها از طریق حق پخش است. اگر مشکل حق پخش تلویزیون توسط دولت بعد حل شود، فوتبال ما راه خود را پیدا می‌کند. وقتی پول نباشد و به ورزش به صورت بازی نگاه کنند، تا ابد مشکلات وجود خواهد داشت.”فدراسیون فوتبال ایران به سمت دموکراسی می‌رود”

  • منبع خبر : ایسنا