فدرر – جوکوویچ؛ مهم‌ترین رقابت امروز ورزش جهان
فدرر – جوکوویچ؛ مهم‌ترین رقابت امروز ورزش جهان
بازی فینال ویمبلدون بین راجر فدرر و نواک جوکوویچ می تواند در نحوه به خاطر سپردن رقابت همیشگی این دو غول تنیس تعیین کننده باشد.

به گزارش واحد ورزشی خبرگزاری صبح اقتصاد با اطمینان می توان گفت کیفیت بالای دو بازی مرحله نیمه نهایی ویمبلدون انتظارات بسیاری از هواداران تنیس را برآورده کرد. فینالیست های این دوره از مسابقات در روزی مشخص شدند که تعدادی از افراد مشهور دنیا مانند سر الکس فرگوسن، دیوید بکهام، ژوره مورینیو، ویرجیل فن دایک، دیوید آتنبرو، هیو گرنت و دیمین لوئیس برای دیدن ستاره های اصلی دنیای تنیس به لندن آمده بودند.

در اولین دیدار نواک جوکوویچ توانست با غلبه بر روبرتو بائوتیستا اگوت به ششمین فینال خود در قدیمی ترین مسابقات تنیس دنیا راه پیدا کرد. بائوتیستا آگوت که مجبور شد به دلیل اولین حضورش در نیمه نهایی یک گرند اسلم، مراسم مربوط به ازدواجش را به تعویق بیاندازد؛ پس از واگذار کردن ست اول در ست دوم امیدوارکننده ظاهر شد ولی جوکوویچ با بردن دو ست بعدی نشان داد به دنبال شانزدهمین قهرمانی اش در مسابقات گرند اسلم است.

با انجام این بازی سرو پیش غذا انجام شد و نوبت به غذای اصلی رسید! یعنی چهلمین جدال فدرر و نادال و اولین رویارویی آنها در ویمبلدون از فینال سال ۲۰۰۸٫

در ست اول رقابت بسیار نزدیک دنبال شد و در نهایت فدرر موفق شد در تای برک و با کسب ۵ امتیاز متوالی امتیاز این ست را از آن خود کند. در ست دوم نادال توانست دو بار گیم های سرویس فدرر را برک کند و بازی را به تساوی بکشد. ولی فدرر که در آستانه ۳۸ سالگی هیچ نشانی از خستگی و افت بروز نمی داد، توانست در دو ست پیاپی نادال را متوقف کند و مجموعاً این جدال ۳ ساعت و ۶ دقیقه ای را با نتیجه ۳ بر یک برنده شود و حالا باید در دوازدهمین حضورش در فینال ویمبلدون به مصاف جوکوویچ برود.

بعد از این دو مسابقه جذاب و دیدنی روز جمعه، سوال اصلی این است که جدال روز یکشنبه چه نتیجه ای در بر خواهد داشت.

پرچمدار نسل امروز تنیسورهای دنیا فدرر است و پس از آن نادال دنباله روی راه فدرر شد و شاید این یکی از دلایلی بود که تمام دنیا منتظر دیدن بازی آنها بودند. پس از فدرر و نادال، نوبت به جوکوویچ رسید. تنیسوری که فقط به فکر پیروزی بود و توانست در کنار فدرر و نادال به قله‌ای برسد که هیچ تنیسور دیگری آن را فتح نکرده است.

جوکوویچ و نادال تا به حال ۵۴ مرتبه به مصاف هم رفته اند که سهم جوکوویچ ۲۸ پیروزی بوده، از جمله پیروزی در طولانی ترین فینال گرند اسلم یعنی فینال تنیس اُپن استرالیا در سال ۲۰۱۲٫

ولی رقابت بین فدرر و جوکوویچ پیچیده‌تر است. آنها ۴۷ بار روبروی یکدیگر قرار گرفته اند و جوکوویچ ۳ پیروزی بیشتر از فدرر به دست آورده است ( ۲۵ برد برابر ۲۲ برد ). ۱۵ رویارویی آنها در مسابقات گرند اسلم انجام شده که ۴ بازی در مرحله فینال این مسابقات بوده است.  فدرر تنها بازیکنی ست که جوکوویچ را در ۴هر چهار گرند اسلم مغلوب کرده و از طرف دیگر هم جوکوویچ تنها بازیکنی ست که موفق شده فدرر را در تمامی گرند اسلم ها شکست دهد.

فینال ویمبلدون ۲۰۱۹ پنجمین دیدار آنها در گرند اسلم و چهارمین نبرد آنها در ویمبلدون است. آخرین بازی آنها در ویمبلدون به فینال ۲۰۱۵ بر می گردد که با قهرمانی جوگوویچ همراه شد و مرد شماره یک تنیس جهان به دنبال تکرار این افتخار است.

فدرر ۵ قهرمانی گرند اسلم بیشتر از جوکوویچ دارد، ولی ۵ سال هم از او مسن تر است و تنیسور صرب فرصت خوبی دارد تا به تعداد قهرمانی های خود اضافه کند و در این مسیر در چهل و هشتمین تقابلش با پسر محبوب ویمبلدون کار سختی پیش رو دارد. از طرفی شاید این آخرین فرصت فدرر برای کسب نهمین قهرمانی در مسابقات مورد علاقه‌اش باشد.

پیش بینی قهرمان ویمبلدون ۲۰۱۹ بسیار سخت است و از طرف دیگر هم انتخاب یک نفر برنده برای این جدال تاریخی و دیرینه چیزی شبیه غیر ممکن است، ولی آنچه مسلم است این است که تا زمانی که فرصت هست باید از تماشای بازی این اسطوره ها و خاطره سازی از آنها لذت برد، خاطره ای از جدال حماسی پادشاه تنیس با مدعی اصلی تاج و تخت.

منبع:یورو اسپورت

مترجم: محمد علی عسکری

  • منبع خبر : ورزش سه